Przyczajony Tygrys
Wystawa "Przyczajony Tygrys"
- od: 12 lutego 2008, wtorekdo: 29 lutego 2008, piątek
Wystawa fotografii Anety Nowickiej
Aneta Nowicka
Absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. Naukę kontynuowała na Uniwersytecie Wiedeńskim (studiowała publicystykę oraz wiedzę o mediach, teatrze i filmie), studiowała także w Laboratorium Reportażu na UW (fotoreportaż u Tadeusza Rolke). Pracowała jako kierownik produkcji filmów dokumentalnych i sztuk teatralnych, a także jako koordynator na festiwalu muzyczno-teatralnym w Wiedniu. Obecnie przebywa w Angli.
Autorka zdjęć do projektu Artura Zmijewskiego „Powtórzenie” na wystawę Biennale w Wenecji 2005. Ostatnio przywiozła fotoreportaż z Kolumbii, natomiast fotografie z wystawy „Przyczajony Tygrys” pochodzą wyprawy do Chin.
Fotografie prezentowane na wystawie pochodzą z Szanghaju, Pekinu oraz prowincji Fujian w południowo- wschodnich Chinach, ok. 1600 km od Pekinu.
Ulica dzieci
Wiele dzieci z uboższych rodzin w Chinach ogóle się nie uczy. Szkoły są
płatne. Są werbowane są przez dalekich "wujków" z miasta i zostają tam
zmuszane do żebrania. Są bardzo dobrze przeszkolone. W Pekinie, gdy chcę
odjechać samochodem dwie około 5-letnie dziewczynki uczepiają się drzwi
pojazdu, wyciągając ręce i krzyczą. "Money, money". Kierowca natychmiast
chce ruszyć, wtedy dziewczynki dostają histerii, krzyczą, płaczą.
Uspokajają się dopiero po wetknięciu im w dłoń banknotu.
W Szanghaju na handlowej, turystycznej ulicy pojawia się chłopiec. Jest już prawie północ. Patrzy gdzieś w bok, od czasu do czasu zawiesza wzrok gdzieś w fasadach budynków, przy tym trzymając stale brudne palce w buzi. Ma osiem lat. Czeka na pieniądze. Po chwili odwraca się i szybko biegnie gdzieś dalej.
Niektóre dzieci po przekroczeniu "wieku", w którym są zdatne do żebrania, zostają oddawana rodzicom i wracają na wieś. Oczywiście te, które mają dokąd.
Fujian
Prowincja Fujian leży nad samym morzem w południowo- wschodniej części
Chin. Według nieoficjalnych danych w prowincji Fujian istnieje największy
odsetek emigrantów. Aby wyjechać, najpierw trzeba zapłacić sowicie
przewoźnikowi. Potem płaci się łapówkę urzędnikom. Wtedy jest nadzieja,
że statek nie zostanie skontrolowany. Ucieka się najczęściej przez morze
do Japonii, USA. Gdy zawiedzie nieoficjalna droga morska, można wyjechać do przyjaznej dla Chin Rosji. Otrzymanie wizy do Rosji jest dużo łatwiejsze
niż do innych krajów. W Pekinie pod ambasadą Rosyjską obserwuję długą
kolejkę. Stoję z oddali, jednak zauważa mnie policjant i macha rękoma
sygnalizując, że mam odejść. Cały gmach jest pilnie obserwowany przez
Chińską policję. Przecież z rozwijającego się nowego wschodniego tygrysa
europejskiego, oficjalnie nikt nie ma ochoty wyjeżdżać.
Pekin i Szanghaj
Duże miasta jak Pekin, czy Szanghaj mają być wizytówką komunistycznych,
ale i prężnie rozwijających się gospodarczo, otwartych na wymianę
handlową Chin.
Główne trasy turystyczne są czyste, wokoło piętrzą się nowoczesne biurowce, a na starym mieście wciąż można oglądać zabytki z czasów dynastii Ming. Ale nawet w centrum miasta, pośród strzelistych biurowców i budowlanych inwestycji stoją jeszcze rzędy niskich, tradycyjnych osiedli, prawie slumsów. Przeciętni Chińczycy, żeby utrzymać się przy życiu, wprost na ulicy- gotują, prasują, strzygą, przewożą rikszami. Niektórzy przyjeżdżają do wielkich miast za pracą. Po pracy zostają na ulicach, śpią na ulicach, w miejscu pracy. Władza chce wysiedlić ludzi z centrów, wyburzyć osiedla, a na ich miejsce postawić nowe biura. Ceny nieruchomości rosną, a na plecach czuje się oddech służby Mao.
Uderzają kontrasty: biedni ludzie na tle nowoczesnych plakatów reklamowych.
Jeszcze w Fozhou, mieście „wojewódzkim” prowincji Fujian na budynkach widnieją reklamy największe koncerny. W małych miasteczkach ulice nocą są nieoświetlone, część dróg jest ubita z ziemi. Tam władza nie inwestuje.
Niebo nad Chinami.
Niebo nad Chinami jest zaścielane nowymi wieżowcami. Nowymi budynkami,
biurowcami wielkich korporacji. Horyzont powoli zaściela się coraz to nowymi
pudełkami ze szkła i stali. Komunizm nie przeszkadza wkraczać drapieżnemu
kapitalizmowi.
Wieżowce budowane są często z pominięciem zasad bezpieczeństwa. Ludzie pracujący na budowach często nie mają ubezpieczeń, nie mają umów o pracę, w razie wypadku sami muszą pokryć horrendalne rachunki za pobyt w szpitalu. Szpital w Pekinie jest pełen pacjentów, tu jest praca, tu są zamożniejsi ludzie. W szpitalu na prowincji były tylko 3 osoby. Z konieczności. Przywieziono je po wypadku. W Chinach często rodzi i umiera się w domu. Tylko nielicznym udaje się spojrzeć poza linię horyzontu. Tylko nieliczni dają sobie szansę na inną perspektywę. Inne niebo.
Wystawa "Przyczajony Tygrys"
Wystawa "Przyczajony Tygrys"
„Świat barw i słów w/g Natalii Pietrzak-Krauss”
od: 15 lipca 2021 do: 12 sierpnia 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
12 692sztuka
Anton Svrček z Karwiny, CR - „Opowieści z gałęzi”
od: 17 czerwca 2021 do: 9 lipca 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
10 100sztuka
„The Gyre” część druga, Igor Stepanich, Moskwa (Rosja)
od: 20 maja 2021 do: 11 czerwca 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
9 986sztuka
„Ilustracje do książki >>Zelenina na zahrádce a na balkoně<<” ze zbiorów Władysława Owczarzego z Karviny (CR)
od: 20 maja 2021 do: 11 czerwca 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
9 940sztuka
Ola Strzałkowska „Ilustracje”
od: 15 kwietnia 2021 do: 16 maja 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
10 570sztuka
„Big Bar Lake Ranch Revisited” (wystawa poOFFOwa), Anthony Carr, Kanada
od: 19 kwietnia 2021 do: 10 maja 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
9 627sztuka
„Bądźmy bezpieczni” Pracownia Edukacji Fotograficznej ZUTW, prowadzona przez Pawła Janczaruka
od: 18 marca 2021 do: 9 kwietnia 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
12 293sztuka
„Baletnice w mieście (covid-19)” Paweł Janczaruk, gościnnie Adrianna Iso
od: 18 marca 2021 do: 9 kwietnia 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
12 561sztuka
„Świat kwiecistych impresji” Janina Bogusz-Wiśniewska
od: 18 lutego 2021 do: 12 marca 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
16 145sztuka
„Biurko Járy Cimrmana – część druga – pierwsze tajemnice” „Kabinet Járy Cimrmana – část dvě – první tajemství”
od: 15 stycznia 2021 do: 28 lutego 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
13 684sztuka
Ewa Madej „Into the wild – włóczykij z obiektywem”
od: 14 stycznia 2021 do: 12 lutego 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
27 502sztuka
„The Gyre” cz. I - Igor Stepanich
od: 17 grudnia 2020 do: 8 stycznia 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
18 391sztuka
"Biurko Járy Cimrmana"
od: 17 grudnia 2020 do: 8 stycznia 2021
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
20 258sztuka
„Pan Janusz Węgrzyk patykiem bambusowym przepisuje aforyzmy”
od: 18 czerwca 2020 do: 30 grudnia 2020
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
36 682sztuka
„Terrain - Teren” René Huemer
od: 19 listopada 2020 do: 15 grudnia 2020
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
15 000sztuka
„Grafiki z placu” Janusz Drobisz i Damian Ganszczyk
od: 19 listopada 2020 do: 15 grudnia 2020
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
17 083sztuka
„Uśmiercanie” Wojciech NEPROSTI Potocki
od: 15 października 2020 do: 13 listopada 2020
Galeria "Ciasna"
Katowicka 17 Jastrzębie Zdrój
11 093sztuka