koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK KWIECIEŃ - MAJ 2024TINA
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

„Świat z cegieł” Ryszard Czernow

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 834 wyświetleń od 5 marca 2013
  • od: 5 kwietnia 2013, piątek
    do: 26 kwietnia 2013, piątek

Kiedy długo mieszkamy w jakimś miejscu, to z czasem, w wyniku monotonii codziennego oglądania tych samych widoków, zatracamy wrażliwość widzenia otaczającego nas świata. Codzienna rutyna zaciera w nas świeżość spojrzenia, jaką mamy znalazłszy się w nowym otoczeniu. Śląsk nie jest dla mnie nowym miejscem, aby jednak zacząć rozumieć to miejsce, potrzebowałem dużo czasu. W miarę upływu lat Śląsk stawał się dla mnie coraz bardziej fascynujący. Spędzając tu całe swoje dorosłe życie, dawno zweryfikowałem ów ignorancki stereotyp, jaki powiela się o nim tu i ówdzie, bez zadania sobie trudu bliższego zrozumienia tego miejsca. Śląsk jest dla mnie przede wszystkim magiczny. Teraz, kiedy wygaszono jego wielkie piece, umiera jego stare industrialne serce. Na scenie wielkiego spektaklu historii, który rozgrywał się tu w przeszłości, pozostały jedynie resztki dawnych, nierozebranych jeszcze do końca dekoracji. Zarówno tych starych, z żeliwa i cegły, jak i tych nowszych, z betonu i stali. Z niechęci do oglądania nowego, jałowego i pustego świata z dominującym blichtrem marketów, – zrodziła się moja potrzeba cofnięcia się w czasie, do przełomu XIX i XX wieku. Był to dla Śląska okres wielkich przemian. Rodziły się i upadały fortuny wielkich śląskich przemysłowców. To wtedy powstał swoisty świat z cegieł. Tropem, który skutecznie zaczął mnie wieść przez minione dziesięciolecia, stała się właśnie ceglana architektura. To ona, jak genetyczny kod, najtrwalej przechowała widoki z przeszłości. Dekoderem moich poszukiwań stała się fotografia, technika najbardziej przydatna w rejestrowaniu nawet najdrobniejszych okruchów rzeczywistości. Aby pokonać barierę czasu, postanowiłem “poodzierać" fotograficzne obrazy architektury z narzuconego jej przez lata kostiumu wszelkich atrybutów współczesności: szyldów, anten satelitarnych, kabli, neonów, reklam i samochodów. Spod warstwy współczesnego kostiumu wydobyte zostały obrazy niezwykłych budowli – ujmujące czystością formy, logiką proporcji, wyrafinowaną estetyką, swoistym pięknem. Jednocześnie zaczęła z nich emanować zapomniana atmosfera Śląska sprzed stu lat. Prezentowane na wystawie obrazy z założenia nie miały być obiektywną rejestracją. Nie aspiruję do roli wiernego dokumentalisty. Chciałem przekazać inną prawdę. Prawdę o moich wewnętrznych doznaniach i emocjach, jakie towarzyszyły mi, kiedy oglądałem śląski świat z cegieł.

Moje cybergrafie to subiektywnie przekształcone obrazy realnej rzeczywistości.

Ryszard Czernow

Dr hab. Ryszard Czernow - Z wykształcenia operator filmowy. Adiunkt na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz na Wydziale Mediów, Aktorstwa i Reżyserii w Zabrzu Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1994r. Fotografią artystyczną zajmuje się od początku lat osiemdziesiątych. Prekursor twórczego wykorzystania technik cyfrowych w fotografii artystycznej. Autor wielu wystaw indywidualnych, między innymi takich jak „Cybergrafia”, „Poznałem Go”, „Mury Kazimierza”, „Bramy do...”, „Światło i kamień”, "Dygresje", "Ostatni śnieg - przemiany", "Świat z cegieł". Od wielu lat zajmuje się także projektowaniem graficznym. W jego projektach szczególną rolę odgrywa bardzo subiektywna autorska fotografia. Ryszard Czernow jest twórcą plakatów do wielu filmów fabularnych między innymi takich reżyserów jak: Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Feliks Falk, Jan Jakub Kolski, Jan Kidawa Błoński oraz do spektakli teatralnych w Teatrze Juliusza Słowackiego w Krakowie. Jako reżyser i operator zrealizował także szereg teledysków dla kultowych polskich grup muzycznych, takich jak „Republika”, „Dżem”, „Golec uOrkiestra” itd. Laureat stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury w roku 2004. Nominowany do nagrody tzw."Cegły z Gazety" im.Janoscha.

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ