koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuar grudzień 2025POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376Sylwester 25/26 w Piwnicy ŚwidnickiejNEON VOICE
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Koncert Wielkopostny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 000 wyświetleń od 15 marca 2013
  • 21 marca 2013, czwartek
    » 15:00

Wydarzenie muzyczne z cyklu „Koncerty na zabytkowym fortepianie”, które odbędzie się 21 marca 2013 roku, WYJĄTKOWO o godz. 15.00 na sali koncertowej im. Witkacego w Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9 w Katowicach-Śródmieściu.

Na koncert wstęp jest wolny

W programie:
Józef Haydn Siedem ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu

Wykonawcy:
Katarzyna Drogosz – fortepian
Natalia Kruszyna – czytanie

Siedem ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu to kompozycja Józefa Haydna istniejąca w kilku różnych wcieleniach. Najwcześniejsza jest wersja na orkiestrę, napisana w 1786 roku dla kościoła w Kadyksie, przeznaczona do wykonania w Wielki Piątek. Poszczególne części utworu stanowiły kontemplacyjny komentarz do odczytywanych fragmentów Pisma Świętego. Dzieło to cieszyło się w czasach Haydna wielką estymą i popularnością. W roku 1787 Haydn dokonał jego opracowania na kwartet smyczkowy. Wersja na fortepian solo, która zabrzmi na koncercie w Muzeum Historii Katowic, powstała w tym samym roku. Nie opracował jej co prawda sam kompozytor, ale aranżację tę przejrzał, zaaprobował i zlecił do druku w wydawnictwie Artaria. O niemal dekadę później powstała oratoryjna, wokalno-instrumentalna adaptacja dzieła. Ta najbardziej bogata i uroczysta wersja utworu, opatrzona tekstem dopowiadającym to, co w oryginale pozostawało w sferze mistyczno-muzycznej tajemnicy, dziś jest najbardziej znana i najczęściej wykonywana. Intymna, solowa aranżacja pozostaje w cieniu wielkiego oratorium, jednak równie silnie działać może na nasze emocje, skłaniając do skupienia i zadumy.

Katarzyna Drogosz – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz Musikhochschule we Fryburgu w klasie klawesynu. Studiowała także dyplomację kulturalną w Collegium Civitas w Warszawie. Laureatka prestiżowego międzynarodowego konkursu „Musica Antiqua” w Brugii w kategorii pianoforte solo. W pracy artystycznej koncentruje się przede wszystkim na repertuarze epoki klasycyzmu i romantyzmu. Pasjonuje się historią fortepianu. Koncertuje w Polsce i za granicą, jako kameralistka współpracuje z wieloma uznanymi muzykami, jest zapraszana przez znaczące instytucje (m.in. Filharmonię Narodową w Warszawie, Filharmonię Łódzką, Wrocławską Orkiestrę Barokową). Występowała także na festiwalu „Kręgi Sztuki” w Cieszynie, Festiwalu Bachowskim w Świdnicy oraz festiwalu „Anima Musica” w Gdyni. W ubiegłym sezonie brała udział w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu Haendlowskim w Poznaniu. W ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim prowadzi klasę fortepianu historycznego, a od 2010 roku pracuje jako asystent w klasie klawesynu Profesora Marka Toporowskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Współzałożycielka Fortepianarium – Śląskiego Centrum Ochrony Dziedzictwa Instrumentów Klawiszowych w Zabrzu.

Natalia Kruszyna – historyk sztuki i aktorka, nierzadko łącząca swoje pasje. Z werwą prowadzi popularne wykłady o sztuce, organizuje wystawy, pisze o plastyce tak, by dotrzeć do wrażliwości czytelnika, uważając za swą powinność bycie tłumaczem, a nie prawodawcą. Współpracowała z wieloma artystami i niezależnymi teatrami, dla których obraz jest istotnym środkiem wyrazu, a wynikające zeń emocje pomagają odnaleźć drogę do rozumienia sztuki. Jest współautorką książki i płyty Pałam chęcią malowania Jej Asymetrji… Witkacy, wielokrotnie przygotowywała teatralne wernisaże wystaw oraz ilustrowała dziełami sztuki rozmaite artystyczne prezentacje.

zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ