koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Koncert Wielkopostny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 648 wyświetleń od 15 marca 2013
  • 21 marca 2013, czwartek
    » 15:00

Wydarzenie muzyczne z cyklu „Koncerty na zabytkowym fortepianie”, które odbędzie się 21 marca 2013 roku, WYJĄTKOWO o godz. 15.00 na sali koncertowej im. Witkacego w Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9 w Katowicach-Śródmieściu.

Na koncert wstęp jest wolny

W programie:
Józef Haydn Siedem ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu

Wykonawcy:
Katarzyna Drogosz – fortepian
Natalia Kruszyna – czytanie

Siedem ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu to kompozycja Józefa Haydna istniejąca w kilku różnych wcieleniach. Najwcześniejsza jest wersja na orkiestrę, napisana w 1786 roku dla kościoła w Kadyksie, przeznaczona do wykonania w Wielki Piątek. Poszczególne części utworu stanowiły kontemplacyjny komentarz do odczytywanych fragmentów Pisma Świętego. Dzieło to cieszyło się w czasach Haydna wielką estymą i popularnością. W roku 1787 Haydn dokonał jego opracowania na kwartet smyczkowy. Wersja na fortepian solo, która zabrzmi na koncercie w Muzeum Historii Katowic, powstała w tym samym roku. Nie opracował jej co prawda sam kompozytor, ale aranżację tę przejrzał, zaaprobował i zlecił do druku w wydawnictwie Artaria. O niemal dekadę później powstała oratoryjna, wokalno-instrumentalna adaptacja dzieła. Ta najbardziej bogata i uroczysta wersja utworu, opatrzona tekstem dopowiadającym to, co w oryginale pozostawało w sferze mistyczno-muzycznej tajemnicy, dziś jest najbardziej znana i najczęściej wykonywana. Intymna, solowa aranżacja pozostaje w cieniu wielkiego oratorium, jednak równie silnie działać może na nasze emocje, skłaniając do skupienia i zadumy.

Katarzyna Drogosz – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz Musikhochschule we Fryburgu w klasie klawesynu. Studiowała także dyplomację kulturalną w Collegium Civitas w Warszawie. Laureatka prestiżowego międzynarodowego konkursu „Musica Antiqua” w Brugii w kategorii pianoforte solo. W pracy artystycznej koncentruje się przede wszystkim na repertuarze epoki klasycyzmu i romantyzmu. Pasjonuje się historią fortepianu. Koncertuje w Polsce i za granicą, jako kameralistka współpracuje z wieloma uznanymi muzykami, jest zapraszana przez znaczące instytucje (m.in. Filharmonię Narodową w Warszawie, Filharmonię Łódzką, Wrocławską Orkiestrę Barokową). Występowała także na festiwalu „Kręgi Sztuki” w Cieszynie, Festiwalu Bachowskim w Świdnicy oraz festiwalu „Anima Musica” w Gdyni. W ubiegłym sezonie brała udział w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu Haendlowskim w Poznaniu. W ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim prowadzi klasę fortepianu historycznego, a od 2010 roku pracuje jako asystent w klasie klawesynu Profesora Marka Toporowskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Współzałożycielka Fortepianarium – Śląskiego Centrum Ochrony Dziedzictwa Instrumentów Klawiszowych w Zabrzu.

Natalia Kruszyna – historyk sztuki i aktorka, nierzadko łącząca swoje pasje. Z werwą prowadzi popularne wykłady o sztuce, organizuje wystawy, pisze o plastyce tak, by dotrzeć do wrażliwości czytelnika, uważając za swą powinność bycie tłumaczem, a nie prawodawcą. Współpracowała z wieloma artystami i niezależnymi teatrami, dla których obraz jest istotnym środkiem wyrazu, a wynikające zeń emocje pomagają odnaleźć drogę do rozumienia sztuki. Jest współautorką książki i płyty Pałam chęcią malowania Jej Asymetrji… Witkacy, wielokrotnie przygotowywała teatralne wernisaże wystaw oraz ilustrowała dziełami sztuki rozmaite artystyczne prezentacje.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ