koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

NOSPR nostalgicznie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 584 wyświetleń od 15 października 2013

Katowice » pl. Sejmu Śląskiego 2 » NA MAPIE

  • 25 października 2013, piątek
    » 19:30

W piątek, 25 października, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie w ramach cyklu koncertów abonamentowych sezonu 2013/2014. Koncert poprowadzi Alexander Liebreich, a program wypełnią ostatnie dzieła Franza Schuberta, Richarda Straussa i Piotra Czajkowskiego.

Koncert rozpocznie Fantazja f-moll Schuberta na fortepian na 4 ręce w znakomitej instrumentacji René Leibowitza. Pracę nad utworem – dedykowanym swojej „muzie”, hrabiance Karolinie Esterházy – Schubert rozpoczął w styczniu 1828 r., zakończył w marcu, a prawykonanie miało miejsce w maju – pół roku przed śmiercią kompozytora. Fantazja powstawała w otoczeniu „późnych” dzieł kompozytora – „Wielkiej” Symfonii C-dur, Kwintetu smyczkowego C-dur, Sonaty fortepianowej B-dur, czy pieśni do poezji Heinego ze zbioru Łabędzi śpiew, powielając tematycznie ich przesłanie: refleksję nad pięknem świata i dramatem ludzkiej egzystencji. Ciągła zmiana nastrojów w utworze potwierdza słowa kompozytora: „Gdy chciałem wyśpiewać miłość, zamieniała się w ból. Gdy zaś chciałem wyśpiewać ból - zamieniał się w miłość”; będąc także wyrazem oryginalnej pracy formalnej daje początek nowej formie: sonacie romantycznej.

Kolejnym utworem wykonanym podczas koncertu będą Vier letzte Lieder (Cztery ostatnie pieśni) Richarda Straussa na sopran i orkiestrę, których pisanie ukończył kompozytor w 1948 r., niecały rok przed śmiercią. Te najwspanialsze w liryce wokalnej Straussa dzieła powstałe do tekstów Hermana Hessego i Josepha von Eichendorffa, zachowują charakterystyczne cechy jego pieśniarskiego stylu: sugestywną frazę wspartą błyskotliwą instrumentacją i mistrzowską harmoniką, podkreślającą poetycką ideę oraz chęć ilustrowania tekstu muzyką. U kresu życia kompozytora powstało zatem dzieło nostalgiczne, pełne zachwytu światem, pochwały życia i tęsknoty za piękną śmiercią. Strauss, choć nigdy nie usłyszał swego arcydzieła, miał jednak wpływ na premierową obsadę: zgodnie z jego życzeniem partię sopranu wykonała Norweżka Kirsten Flagstad, a za pulpitem dyrygenckim stanął jeden z najlepszych ówczesnych dyrygentów – Wilhelm Furtwängler. Podczas piątkowego koncertu partię sopranu zaprezentuje solistka Opery w Stuttgarcie, Christiane Iven.

Po przerwie publiczność usłyszy VI Symfonię h-moll „Patetyczną”– ostatnie dzieło Piotra Czajkowskiego. W liście do przyjaciela kompozytor pisze o „miłości i oddaniu”, jakie włożył w tworzenie swojej Symfonii, przekonanie o wartości utworu wyraża w słowach skierowanych do brata: „to najlepsza kompozycja napisana w moim życiu”. Prawykonanie Symfonii odbyło się w Petersburgu 28 października 1893 r. pod dyrekcją kompozytora – 9 dni później Czajkowski umiera podczas epidemii cholery, pozostawiając po sobie dzieło wybitne, przepełnione pięknem melodyki i dominującą nutą liryzmu, dzieło na wskroś osobiste, z filozoficznym, ideowym przesłaniem, stawiające go na czele symfoników-romantyków.

Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 25 zł) dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego (21-25.10.), w punktach Ticketportal (21-25.10.) oraz na stronach www.ticketportal.pl, www.ebilet.pl oraz www.sklep.tauron-pe.pl.

Kasa biletowa NOSPR 23-24.10. od 15.00 do 17.00 oraz w dniu koncertu od 17.00 (tel. 32 609-03-10)

Informacje, rezerwacje: tel. 32 251-89-03, e-mail: nospr@nospr.org.pl

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ