koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  7 lat temu

FESTIWAL ARS CAMERALIS 2017: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą, Postman

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 840 wyświetleń od 22 października 2017

Katowice » ul. Św. Jana 24 » NA MAPIE

  • 4 listopada 2017, sobota
    » 19:00

4 listopada (sobota)
g. 19:00
Zderzenia Literackie 
Badanie terenowe nad ukraińską kulturą 
Spotkanie: OKSANA ZABUŻKO (UA) 
Prowadzenie: SZYMON KLOSKA

Koncert: POSTMAN (UA)
Miejsce: Kinoteatr Rialto, ul. św. Jana 24, Katowice
Bilety: 5 zł

„Ojczyzna to nie po prostu miejsce urodzenia, prawdziwa ojczyzna to miejsce zdolne cię zabijać nawet na odległość, podobnie jak matka powoli i nieodwracalnie zabija dorosłe dziecko, trzymając je przy sobie, krępując każdy jego ruch i myśl, swoją omotującą obecnością”.
Oksana Zabużko, „Badania terenowe nad ukraińskim seksem”, tłum. Katarzyna Kotyńska

OKSANA ZABUŻKO
Pisarka zaliczana do grona ukraińskich twórców najchętniej i najczęściej tłumaczonych na inne języki. Autorka kilku tomików poetyckich, opowiadań oraz powieści, które przyniosły jej uznanie w Europie, a na Ukrainie stały się dużymi sukcesami wydawniczymi. Powieść zatytułowana „Badania terenowe nad ukraińskim seksem” z 1996 roku stała się manifestem ukraińskiego feminizmu lat 90., z kolei „Muzeum porzuconych sekretów” – książka, za którą otrzymała Nagrodę Literacką Europy Środkowej „Angelus” – wzbudziła szereg kontrowersji, także poza granicami Ukrainy. Ponadto w języku polskim ukazały się: zbiór opowiadań „Siostro, siostro” oraz „Ukraiński palimpsest” – zapis rozmów, które z Oksaną Zabużko przeprowadziła Izabella Chruślińska.
Oksana Zabużko jest postrzegana jako czołowa intelektualistka Ukrainy i cieszy się w swojej ojczyźnie dużym autorytetem. Bez wątpienia wpływają na to stale powracające w jej twórczości eseistycznej i publicystycznej wątki: przeszłość Ukrainy i jej kolonializm, próba uporania się z sowieckim dziedzictwem, nieustanne poszukiwanie nowej ukraińskiej tożsamości.

POSTMAN
Pod tą nazwą kryje się jednoosobowy pomysł Kostiantyna Pochtara, muzyka kojarzonego przede wszystkim z indie-rockową grupą 5Vymir, z którą nagrał dwa albumy („Mistolinia” oraz „New Names”) i wciąż regularnie koncertuje. Całkiem niedawno zapragnął jednak przemówić nieco innym głosem i wykonał gest dość charakterystyczny dla songwriterów na całym świecie. Po prostu zabrał ze sobą gitarę oraz kilka innych instrumentów i wsiadł do pociągu, by wyruszyć w trasę. Dzięki takiej decyzji jego ważny głos dociera do miast i miasteczek, choć nie wezbraną falą – raczej niespiesznie sączy się w małych klubach, a nawet... prywatnych mieszkaniach.
Jeszcze w czasie studiów w Kijowie zainteresował się intrygującą formą – koncertami domowymi, na których pojawia się kilkanaście osób. Jak przyznawał w wywiadach, to zupełnie inny rodzaj kontaktu z publicznością niż występy w dużych salach koncertowych dla kilkuset słuchaczy. 
Postman to przede wszystkim akustyczne brzmienie gitarowe. Zapowiedzią tego niebanalnego wcielenia Kostiantyna Pochtara była już debiutancka epka zatytułowana „Baly i Korabli”, z mocno folkowym uderzeniem. Mocnym na tyle, że tytułowy utwór znalazł się na liście 100 najlepszych kompozycji powstałych na Ukrainie w 2015 roku, a album trafił do wielu podsumowań najważniejszych muzycznych wydarzeń. 
Na kolejnym wydawnictwie, zatytułowanym „Context”, które ukazało się w 2016 roku, artysta nie tylko wykorzystuje charakterystyczne dla niego środki wyrazu, ale sięga też do innych źródeł. Stąd oprócz gitary i harmonijki ustnej pojawiają się skrzypce, a w warstwie czysto brzmieniowej można odnaleźć odniesienia do muzyki barokowej. Sam muzyk przyznaje, że muzyka klasyczna była mu bliska od dawna (fascynował się instrumentami strunowymi), i niejednokrotnie zastanawiał się, jak jego kompozycje brzmiałyby w orkiestrowych aranżacjach. 
Postman nie ukrywa fascynacji muzycznymi doświadczeniami lat 60. i kreślonymi przez ówczesnych muzyków wizjami świata, przepełnionymi miłością i przesłaniem pokoju. To o tyle istotne, że stara się również żywo reagować na zmiany zachodzące w ukraińskim społeczeństwie. 
We wrześniu ukazała się trzecia epka artysty, zatytułowana „Being High”. Znalazły się na niej cztery utwory anglojęzyczne, utrzymane w duchu psychodelicznego folku. Wszystkie utwory zostały nagrane przy użyciu metody przepuszczania muzyki przez taśmę magnetyczną, dzięki czemu zyskały analogowy charakter i dźwięk.

SZYMON KLOSKA
Lubi mówić i pisać o książkach, dlatego nierzadko można go usłyszeć w radiu bądź czytać na łamach prasy. Od ponad dziesięciu lat współprowadzi audycję „Piątka z literatury” na falach RMF Classic. Publikował też m.in. w „Tygodniku Powszechnym” czy „Bluszczu”. Przez wiele lat był związany z Instytutem Książki, a od stycznia tego roku pracuje na rzecz programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Wraz z Agnieszką Karp-Szymańską i Łukaszem Dębskim wymyślił Festiwal Literatury dla Dzieci.

Więcej informacji o Festiwalu na: www.arscameralisfestiwal.pl

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ