koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KOMEDASIŁY PRZEPŁYWU BWA SICCO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362pokKRUPANON SOLA SCRIPTA 2024
zmodyfikowano  6 lat temu

RECITAL MISTRZOWSKI / OSTATNI KONCERT CHOPINA / TOBIAS KOCH

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 726 wyświetleń od 13 maja 2018
  • 24 czerwca 2018, niedziela
    » 18:00

WYKONAWCY
Tobias Koch fortepian Broadwood 1849

PROGRAM

Ostatni koncert Chopina
Rekonstrukcja recitalu Chopina, będącego jednocześnie jego ostatnim koncertem publicznym  (Edynburg, 4 października 1848 r.)

Fryderyk Chopin –  
Mazurek As-dur op. 7 nr 4
Impromptu As-dur op. 29
Etiuda As-dur op. 25 nr 1
Etiuda f-moll op. 25 nr 2
Etiuda  cis-moll op. 25 nr 7
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Nokturn Des-dur  op. 27 nr 2
Berceuse Des-dur op. 57
Walc Es-dur op. 18
Preludium E-dur op. 28 nr 9
Nokturn H-dur op. 62 nr 1
Preludium cis-moll op. 45
Ballada As-dur op. 47
Mazurek  B-dur op. 7 nr 1
Mazurek  a-moll op. 7 nr 2
Mazurek f-moll op. 7 nr 3
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Walc Des-dur op. 64 nr 1
Walc cis-moll op. 64 nr 2
Walc As-dur op. 64 nr 3

Czując się źle w porewolucyjnym Paryżu, Fryderyk Chopin (1810-1849) uległ namowom swej uczennicy, Jane Stirling, i wybrał się w swą ostatnią podróż. W Anglii i Szkocji przebywał od kwietnia do listopada 1848 roku. Była to wyprawa zarobkowa (dochód okazał się niewielki), podjęta mimo fizycznego wyczerpania. Uczył „panienki”, grał w salonach „najwyborniejszego świata arystokrackiego tutejszego”, m.in. przed królową Wiktorią, która jednak, mimo spodziewań Chopina, nie zaprosiła go z recitalem do siebie. Nastrój zły: „Ja już się smucić ani cieszyć nie umiem – wyczułem się zupełnie – tylko wegetuję i czekam, żeby się prędzej skończyło”. Z Anglikami wspólnego języka nie znalazł: „Tak wszystko na funty biorą, sztuki dlatego lubią, że tu lux; poczciwe serca, ale takie oryginały, że rozumiem, jak można samemu zesztywnieć albo się w machinę obrócić”. Nie komponuje, zdany na gościnne propozycje swych gospodyń – Jane i jej siostry, Catherine Erskine: „One mnie przez dobroć zaduszą, a ja im tego przez grzeczność nie odmówię”.
Swój ostatni koncert dał w Hopetown Room w Edynburgu. Uderzające, jak zmieniły się od tego czasu konwencje programowe. Cykle, ujęte w jeden opus, traktujemy dziś jako organiczną i dramaturgiczną całość – świętość, której nie należy szargać. Tymczasem Chopin, zgodnie z konwencją epoki, dobierał utwory bardzo swobodnie. A raczej: rozbijał zamknięte cykle i z ich elementów układał nowe konstelacje, dbając o powiązania harmoniczne i dobywając nowe sensy dramatyczne. Taką doskonale dobraną mozaiką jest też program recitalu w Edynburgu.
Marcin Trzęsiok

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ