koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu

Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin / Jurowski / KULTURA NATURA / Lutosławski / Szostakowicz / Schubert – „Wielka”

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 807 wyświetleń od 19 kwietnia 2023
  • 13 maja 2023, sobota
    » 19:30

Program

Dmitrij Szostakowicz
II Koncert wiolonczelowy op. 126

Anton Bruckner
II Symfonia c-moll

Dyrygent
Vladimir Jurowski

Wykonawcy
Truls Mørk – wiolonczela
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin

Wszystkie drogi (muzyczne) prowadzą do Wiednia!
Jeszcze sprzed drugiej wojny pochodzące Wariacje symfoniczne (1938) Witolda Lutosławskiego (1913–1994) miały być zwieńczeniem jego kompozytorskich studiów. Nie były, gdyż na „taką” pracę dyplomową nie zgodził się profesor. Dziś Wariacje są dla nas utworem szczególnie interesującym: ukazują ówczesne fascynacje młodego twórcy, lecz w wielu szczegółach zapowiadają przyszły, indywidualny sposób „myślenia” w materiale muzycznym.
Odmienny problem przedstawia późny II Koncert wiolonczelowy (1966) Dymitra Szostakowicza (1906–1975), szósty i ostatni z instrumentalnych koncertów kompozytora. Niezwykły, przedziwny utwór, napisany dla znakomitego Mścisława Rostropowicza, w którym solista prowadzi rodzaj nieustannej „gry” z orkiestrą. Emocje sięgają absolutnych skrajności: od przejmującego lamentoso po chwile szampańskiej, wręcz błazeńskiej zabawy. Czyżby muzyczny autoportret kompozytora, piszącego utwór na swój jubileusz sześćdziesiątych urodzin?
I wreszcie Franz Schubert (1797–1828) – i jego ostatnia Symfonia C-dur „Wielka” (1825 – 1828), ponoć „najbardziej wiedeńska” spośród wszystkich wiedeńskich symfonii. A przecież w stolicy Cesarstwa Habsburgów symfonie tworzyli Klasycy (i ich liczni poprzednicy), zaś po Schubercie choćby Brahms, Bruckner czy Mahler. Już wstępne Andante, wyłaniające się z pierwszego „zawołania” rogów, zdaje się malować przed nami pejzaż tego cudownego miasta. A później zanurzamy się w wir szampańskiej zabawy, wędrujemy po naddunajskich okolicach i pobliskich wzgórzach, biesiadujemy na Grinzingu… Cieszymy się życiem! Pyszna muzyka!
Stanisław Kosz

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ