koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu

NOSPR / Alsop / „Eroica” / S2

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 283 wyświetleń od 21 sierpnia 2023

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 13 października 2023, piątek
    » 19:30
  • 13 października 2023, piątek
    » 19:30

Program
Hannah Eisendle
„Heliosis”
Paul Hindemith
Symfonia „Mathis der Maler”

Ludwig van Beethoven
III Symfonia Es-dur „Eroica” op. 55

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygent
NOSPR

Austriacka kompozytorka, Hannah Eisendle, definiuje Heliosis jako „płonące przywołanie ekstremalnego gorąca”. To greckie słowo w istocie oznacza wypalenie słonecznym promieniem, co zapowiada muzykę pełną żywiołowej energii, mocy tyleż życiodajnej, co – w nadmiarze – groźnej i zabójczej. Z pełnymi płomienistego brzmienia partiami instrumentów dętych i perkusji, lśniącymi oślepiającym blaskiem barwami dźwiękowymi smyczków. Po wykonaniu na ubiegłorocznych „Promsach”, także pod batutą Marin Alsop, krytyk BBC określił utwór młodej austriackiej kompozytorki jako wydarzenie wieczoru.
Nie każde prawykonanie zyskało tak życzliwe przyjęcie. Bo choć jedno z arcydzieł muzyki baletowej, Święto wiosny Igora Strawińskiego, także emanuje żywiołową energią, to premierowy spektakl z choreografią Wacława Niżyńskiego wywołał jeden z największych skandali w historii muzyki. Dziś to jedynie anegdota, bo utwór nieodmiennie fascynuje.
Podobne zamieszanie, choć bez tak skandalizującego kontekstu, wywołała Eroica. III Symfonia Ludwiga van Beethovena gwałtownie przerwała dostojną ewolucję cyklu symfonicznego, pojawiając się nagle, wraz z nowym, płomiennym stylem wywierającym wpływ na całe pokolenia. „Odważna, dzika fantazja o niesłychanej długości i ekstremalnej trudności wykonania. Nie brakuje uderzających i pięknych fragmentów, w których widać siłę i talent autora” – pisał po prawykonaniu krytyk Allgemeine musikalische Zeitung.
Andrzej Sułek

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ