koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  9 miesięcy temu

Muzyka dawna / Muzyka dawnych mistrzów / Herreweghe

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 575 wyświetleń od 16 września 2023

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 23 marca 2024, sobota
    » 19:30

Wykonawcy
Philippe Herreweghe – dyrygent
Collegium Vocale Gent
Reinoud Van Mechelen – tenor (Ewangelista)
Florian Boesch – baryton (Chrystus)
Dorothee Mields – sopran
Hana Blažíková – sopran
Hugh Cutting – alt/kontratenor
Alexander Chance – alt/kontratenor
Samuel Boden – tenor
Guy Cutting – tenor
Konstantin Krimmel – bas
Tobias Berndt – bas

Program
Johann Sebastian Bach
Pasja według św. Mateusza BWV 244

Sprzedaż biletów rozpocznie się 5 września w kasach NOSPR oraz przez opcję „Kup bilet” na stronie www.nospr.org.pl.
Przedsprzedaż biletów dla posiadaczy abonamentów na sezon artystyczny 2023/2024 rozpocznie się już 17 sierpnia w kasach NOSPR.

Na dzień przed Niedzielą Męki Pańskiej w NOSPR usłyszymy dzieło, z którym niewiele utworów w historii muzyki może się równać. Wykonanie poprowadzi Philippe Herreweghe – dyrygent, który w 2018 roku wystąpił w Katowicach ze starszą o pięć lat Bachowską Pasją Janową. Matthäus-Passion BWV 244 pierwszy raz zabrzmiała w Wielki Piątek 1729 roku w Lipsku. Wielkich rozmiarów kompozycję tworzą 24 sceny składające się na obrazy Ostatniej Wieczerzy, modlitwy w Ogrójcu, pojmania, procesu, ukrzyżowania i pochówku Jezusa. Tekst złożył Bach głównie z Ewangelii według św. Mateusza, wielkopostnych chorałów oraz madrygałowych strof dopisanych przez Picandra. Akcję toczoną przez recytatywy Ewangelisty wstrzymują arie i chorały – to czas zarówno do pobożnej kontemplacji, jak i śledzenia licznych zdobień zwrotami retoryki muzycznej. Bach szczegółowo ilustruje wydarzenia – od otwierającego chóru Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen (niepokojący puls instrumentów, krzykliwe komentarze tłumu – dwóch chórów) po finałową część Wir setzen uns mit Tränen nieder (uroczysty charakter uwypuklony rytmem polonezowym). Kompozytor nie tylko dokładnie odwzorował treść, ale dodał też osobisty wyraz ufności i nadziei. Mimo że Pasja według św. Mateusza jest subtelna i nie zawiera wielu fragmentów dramatycznych, cechuje ją ogromna rozpiętość emocjonalna. To jeden z tych utworów, który nawet po jednokrotnym przesłuchaniu można zapamiętać na całe życie. Warto zadbać, by było to dobre wykonanie.

Piotr Mika

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  9 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ