koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  rok temu

Sztuczka czy dzieło absolutne? Wieczór wirtuozów improwizacji

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 803 wyświetleń od 16 września 2023

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 12 listopada 2023, niedziela
    » 18:00

Wykonawcy
Karol Mossakowski – organy
Thomas Ospital – organy
Sebastian Kuechler–Blessing – organy
Adam Tański – prowadzenie

Dla bywalców XVII, XVIII i XIX-wiecznych salonów była świadectwem kunsztu i talentu kompozytorskiego. Improwizacja – główny temat i idea niedzielnego wieczoru - zawojowała salony całej Europy. Najpierw na dworach królewskich, potem także mieszczańskich, stała się jedną z najpopularniejszych rozrywek. Publiczność kochała spontanicznie wymyślane utwory, jednak wielu sądziło, że tak naprawdę były przygotowywane przez artystów wcześniej. Byli i tacy, który uważali, że podczas improwizacji artysta staje się prorokiem lub medium, a postronni są świadkami narodzin dzieła absolutnego.
Pierwsze wzmianki o improwizowanych pojedynkach możemy spotkać już w berlińskich i poczdamskich gazetach z roku 1747 roku. Oto, na dworze Króla Fryderyka II przybywa słynny kompozytor, biegły organista, improwizator – Johann Sebastian Bach. Król zagrał wymyślony przez siebie temat, prosząc o zaimprowizowanie na jego temat… sześciogłowej fugi. Po powrocie do Lipska zmierzył się jeszcze raz z królewskim tematem i ostatecznie złożył w darze królowi jako „Das Musicalisches Opfer”.
Wyimaginowaną batalię improwizatorów sportretował także Alejo Carpentier w „Koncercie barokowym”. W scenie wyimaginowanego weneckiego udział biorą: Antoni Vivaldi, Georg Friedrich Händle i Domenico Scarlatti:
„Antonio Vivaldi rzucił się w symfonię z bajecznym impetem, gdy tymczasem Domenico Scarlatti – on to był bowiem – rozwijał zawrotne gamy na klawicymbale, a Georg Friedrich Haendel oddawał się olśniewającym wariacjom, które naruszały wszelkie normy basso continuo(…). Vivaldi krzyknął w ferworze do Georga Friedricha: „Pokaż, co umiesz piekielny Saksończyku”, a potem nie przestając patrzeć na ręce Domenica, rozpraszające się w arpeggiach i fioriturach, ściągał z wyżyn ruchy smyczka, jakby je brał z powietrza, z cygańskim brio, zarywając struny i grając w oktawach i podwójnych nutach…”
Niedzielny koncert będzie nawiązywał do tradycji improwizowania w duchu współrywalizacji uzdolnionych artystów, ale jego istotą będzie nie tyle współzawodniczenie, co interaktywność i żywy kontakt z publicznością. Co więcej, publiczność będzie miała realny wpływ na muzyczny przebieg tego wieczoru. Ulubiona melodia, kompozytor, forma muzyczna? Dla naszych improwizatorów: Karola Massakowskiego, Thomasa Ospitala i Sebastiana Kuechler-Blessinga nie ma rzeczy niemożliwych!

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ