koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  10 miesięcy temu

Dowcip, brawura i legendarny warsztat / Koncert w 110 rocznicę urodzin i 30 rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 479 wyświetleń od 16 września 2023

Katowice » Plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 15 lutego 2024, czwartek
    » 19:30

Program
Witold Lutosławski
„Wariacje na temat Paganiniego” na dwa fortepiany
„Preludia taneczne” na klarnet i fortepian
„Epitafium” na obój i fortepian
„Grave” Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian
„Subito” na skrzypce i fortepian
„Chantefleur et chantefable” (opracowanie na głos i fortepian Eugeniusz Knapik)

Wykonawcy
Ewa Biegas – sopran
Rafał Zambrzycki – skrzypce
Karolina Waloszczyk – wiolonczela
Karolina Stalmachowska – obój
Bartosz Pacan – klarnet
Piotr Kopiński – fortepian
Agnieszka Kopińska – fortepian

Muzyka Witolda Lutosławskiego była przeciwieństwem przesady i rozgadania. Kompozytor kondensował to, co chciał powiedzieć, latami szlifował własne koncepcje formy uwzględniające możliwości percepcyjne słuchacza. Bywał też mistrzem miniatury – bo jak inaczej nazwać, jeśli nie mistrzostwem, efektowną brawurę Wariacji na temat Paganiniego (1941), granych podczas okupacji w warszawskiej kawiarni „Aria”? Preludia taneczne (1954) to utworki pedagogiczne, a jednak słucha się ich z zainteresowaniem w wykonaniach profesjonalistów. W Epitafium (1980) i Grave (1981) opłakiwał zmarłych przyjaciół, każdemu z utworów nadając indywidualny kształt. Krótkie pieśni Chantefleurs et chantefables (1990) odbijały dowcipnie treść surrealistycznych wierszyków dla dzieci, zapewniając kapitalną zabawę dorosłym.
Subito (1992) z efektowną figurą przypominającą uderzenie pioruna to ostatni utwór Lutosławskiego. Efektowny i zwarty – pokazujący, że kompozytor do końca nie zagubił dyscypliny swojego legendarnego warsztatu.
Adam Suprynowicz

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  10 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ