koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  9 miesięcy temu

Scena Młodych / Orkiestra Akademii NOSPR & Vincent Kozlovsky

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 774 wyświetleń od 16 września 2023

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 11 marca 2024, poniedziałek
    » 19:30

Dyrygent
Vincent Kozlovsky

Wykonawcy

Orkiestra Akademii NOSPR

5 lat temu powstał “Koncert na orkiestrę smyczkową” Grażyny Bacewicz. Warto przytoczyć okoliczności jego prawykonania – rok 1950, Walny Zjazd Związku Kompozytorów Polskich, a także recenzję, pióra Stefana Kisielewskiego: “Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem “baba” – Grażyna Bacewicz. Jej “Koncert na orkiestrę smyczkową”, napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu. Utwór nawiązuje do jakiegoś Bacha czy Haendla - taki współczesny Koncert Brandenburski. Poczuliśmy tu wreszcie 'krwisty kawał' zdrowej i smacznej muzyki, napisanej z potencją twórczą - iście męską." (cyt. za Culture.pl). Nic dziwnego, że autentyczny zachwyt wykonawców i publiczności towarzyszy koncertowi przez wiele lat, przynosząc wiele wspaniałych interpretacji, do których – mamy nadzieję – dołączy kolejna udana: Akademii NOSPR pod dyrekcją Vincenta Kozlovsky’ego.

Koncert g-moll na organy, kotły i smyczki, należący do reprezentacyjnych dzieł Poulenca, to swoiste “zamówienie kompozytorskie” księżniczki Edmond de Polignac sprzed ponad 80 lat. Skonstruowany według najlepszych zasad sztuki, pełen życia, kontrastów i niezwykłej energii. Uważny słuchacz bez trudu odnajdzie liczne nawiązania do dawnych mistrzów – Bacha i Buxtehudego, ale też i znamiona stylu Poulenca – ten ze wszech miar oryginalny i bogaty świat dźwiękowy, na który składa się swoiste połączenie liryzmu z nutą sentymentalizmu, skierowanego niekiedy w stronę muzyki popularnej, a w omawianym Koncercie – również i w stronę muzyki religijnej. Wedle słów samego kompozytora: “to nie jest ten szczęśliwy Poulenc, który napisał Koncert na dwa fortepiany, ale Poulenc w drodze do klasztoru – piętnastowieczny Poulenc, tak można by to ująć”. Poczet wielkich współpracowników Poulenca w tym utworze zamyka znacząca postać w świecie organów – Maurice Duruflé, pierwszy wykonawca utworu, wspierający kompozytora wskazówkami dotyczącymi registracji (dla zainteresowanych jego nagraniem z 1961 – jest dostępne na YT).
23 minuty muzyki w 7 częściach – gratka dla odkrywców i amatorów nieszablonowych brzmień!

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  9 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ