koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICETpL repertuar grudzień 2025Elżbieta Terlikowska/ RowerekCO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026
zmodyfikowano  21 dni temu

NOSPR / Koncz / Stalmachowska / S3

CO jest GRANE » 3 002 wyświetleń od 14 września 2025

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Maurice Ravel
Alborada del gracioso
Gotthard Odermatt
Eté na obój i orkiestrę
Claude Debussy
Nokturny

Dyrygent
Christoph Koncz

Wykonawcy
NOSPR
Karolina Stalmachowska – obój

Impresjonistyczne „zegarmistrzostwo” Ravela osiąga w suicie Alborada del gracioso poziom najwyższy – zachwyca wyrafinowana instrumentacja i wyważenie kolorystycznych proporcji, ujmuje jasność formy i prostota muzycznego przekazu. Tylko dwie z pięciu części fortepianowego cyklu Miroirs (Zwierciadła) z 1905 roku autor powierzył w późniejszym czasie orkiestrze. Alborada… poświęcona jest Michelowi-Dimitri Calvocoressiemu, krytykowi muzycznemu współtworzącemu (wraz z kompozytorem) awangardową grupę Les Apaches.

O ile przekład tytułu Ravela przysparza pewnych trudności (hiszpańskie słowo alborada ma wiele znaczeń, ostatecznie tłumaczy się jako zapowiedź świtu, w całości zaś polski tytuł brzmi: Poranna pieśń błazna), o tyle tłumaczenie Eté z Trzech obrazów na obój i orkiestrę op. 18 Gottharda Odermatta nie budzi wątpliwości. Całość brzmi bowiem jak tytułowe lato – łagodnie, pogodnie i ciepło. Odermatt to twórca współczesny, urodzony w Lucernie, zawodowo związany z Zurychem, ale jego estetyka i kunszt mają zaskakująco wiele wspólnego z impresjonizmem.

Stąd i Debussy, który zamyka setlistę, stanowi wymarzoną kropkę nad i. Nokturny – najstarszy utwór tego koncertu, bo skomponowany w ostatniej dekadzie XIX wieku – jest fascynującą brzmieniowo interpretacją Poèmes anciens et romanesques francuskiego symbolisty Henriego de Régniera. Język dźwiękowy jest tutaj na wskroś nowoczesny, duch – romantyczny.

Maria Wilczek-Krupa

Czas trwania koncertu: ok. 60 minut

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  21 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ