koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  9 lat temu

JA Z JEDNEJ STRONY I JA Z DRUGIEJ STRONY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 181 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 5 czerwca 2004, sobota
    » 20:30

MOJEGO MOPSOŻELAZNEGO PIECYKA

Monodram teatru za Lustrem wg Aleksandra Wata. wykonanie - Piotr Trojan opracowanie tekstu, reżyseria, plastyka - Ewa Wyskoczyl

Spektakl zdobył I Miejsce na Festiwalu ewentualnych Talentów Aktorskich FETA we Wrocławiu (23-25 kwietnia 2004). Laureat wystąpił na deskach Teatru Współczesnego wybrany spośród 60 prezentacji po entuzjastycznym przyjęciu przez jurorów m.in. przez Kingę Preis.

'Inspiracją do scenicznej realizacji futurystycznego opowiadania Aleksandra Wata było dla mnie wysłuchanie unikatowego nagrania Ursonate Kurta Schwittersa - literacko-optofonicznego utworu przemienionego w muzyczną kompozycje opartą na abstrakcyjnym doborze wybranych liter, wykrzykiwanych w określonym rytmie i czasie. Zaś futurystyczno-regresywny Piecyk Wata to utwór narracyjny bodaj najciekawszy intelektualnie i artystycznie w polskiej literaturze międzywojennej - bezsprzecznie najoryginalniej realizujący modernistyczną groteskę. Wat posłużył się surrealistyczną technikę zapisu automatycznego, która umożliwia tworzenie niezwykłych połączeń pojęć i zadań. Bohater Wata nieustannie jęczy, cierpi, męczy się, zamiera, jest zabijany, tratowany. Świat wokół jest potworny.

Czy odczuwanie świata jako koszmaru nie przypomina nam naszego czucia? Tekst Wata zyskuje aktualność, a jego sceniczna konkretyzacja staje się pretekstem do pochylenia się nad kondycją zamkniętego, przytłoczonego potworami, monstrami, szatanami współczesności człowieka z jego przeklętym pryncipium indyviduantionis. Dlatego Aktor-Bohater został zamknięty, ograniczony w przestrzeni trójkąta, absurdalność i bezsilność podkreśla demontaż ciała. Swoje twarze zmienia w clipowym tempie bez przyczynowo-skutkowego porządku. Dzięki nielinearności zaciera się to, co jest rzeczywistością z tym co jest złudzeniem. To alterglobalistyczne, nad wyraz współczesne myślenie.'

Teatr za Lustem w swoich poszukiwaniach skupia się na wychodzeniu poza sferę werbalizacji treści. Metaforyka, plastyczne rozwiązania i praca z ruchem wspomaga proces wychodzenia teatru poza ramy linearnych opowieści. Teatr w aktualnym składzie pracuje od dwóch lat (działa od 1995 roku), założycielem grupy jest Ewa Wyskoczyl, na dorobek zespołu składa się m.in. plenerowa i sceniczna wersja Snu nocy letniej Williama Szekspira (2002); Tango Sławomira Mrożka (2002); Wyspa Ro (2003) oparta o teksty Mirona Białoszewskiego i Michela Tourniera - praca dyplomowa na Podyplomowych Studiach Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w PWST we Wrocławiu nagrodzona oceną celującą (za scenariusz - podkreślono nietuzinkowość potraktowania tematu alienacji człowieka w dzisiejszym świecie, reżyserię i plastykę) i Grand Prix - XXXI Tyskich Spotkań Teatralnych; Ballada o... wg Hanny K. (2004) na kanwie opowiadania Hanny Krall.

Teatr za Lustrem (Ewa Wyskoczyl) Tarnogórskie Centrum Kultury ul. Sobieskiego 7 42-600 Tarnowskie Góry

zmodyfikowano  9 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ