koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  12 lat temu

Wszechświat i pestka

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 739 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 13 stycznia 2006, piątek
    do: 1 lutego 2006, środa

Marian Bednarek

Mariana Bednarka inspirują dwie sfery egzystencji – codzienność i wszechświat jako jej antyteza. Forma plastycznego przekazu sygnalizuje, że szarzyzna i codzienność to pozór, ale tak naprawdę to właśnie one są fascynujące i pełne niespodzianek i w nich tkwi prawdziwy sens (np. obraz Święta prowincjonalna).

Gdy miąższ wszechświata boryka się, pestka znaczy o wiele więcej – pisze w ostatnim tomiku autor. Taki ogląd to spojrzenie z dołu, z perspektywy problemów codziennego życia.

Bohaterami jego portretów są tak zwani przeciętni ludzie: ogrodnik, listonosz Józef, ślusarz Maks, sprzątaczka Hilda. Osoby te odeszły (cykl Odejścia), lecz musiały być dla malarza znaczące, może bliskie? Budując postać, malarz eksponuje jej cechy psychologiczne, wyposaża także w identyfikujące przedmioty – znaki zawodowe.

Bednarek opowiada o ludziach życzliwie, nie stroniąc od pogodnej satyry (np. obrazy Ożyrok, Rozmowa) lub tworząc wokół nich aurę naiwnej refleksji (np. obraz Rodzinka). W jego obrazach mało znaczące przedmioty otrzymują wysoką rangę i stają się niezwykłe. Do takich należy na przykład guzik, który stał się tematem cyklu prac plastycznych (m.in. Ukryte w guziku). O sobie samym, na ogół, nie mówi artysta wprost (wyjątek stanowią nieliczne autoportrety).

Drugą część jego twórczości plastycznej cechuje spojrzenie z góry. Dotyczy ono prac, w których problemy zwykłej codzienności osiągają wymiar uniwersalny (m.in.: Interpretacja ukrzyżowania, Spojrzenie z góry, Przeciwieństwa, Samotność). Silną stroną tej twórczości jest poetycka synteza. Każdy z jego obrazów można potraktować jako plastyczny odpowiednik wiersza.

Marian Lech Bednarek – urodził się 9 września 1956 roku w Zgierzu. Absolwent Uniwersytetu Opolskiego, poeta, malarz, scenograf, twórca autorskiego teatru plastycznego założonego 1992 roku w Rybniku, redaktor naczelny Pisma Literacko-Artystycznego PLAMA od 2005 roku działającego przy Stowarzyszeniu Kulturalnym PROWINCJE.

Jako poeta debiutował w Trybunie Robotniczej w 1979 roku. Wydał książki: Kawałek zyciorysu (ZLP, Katowice 1991); Notatki z prowincji (Emart, Rybnik 1998); Granice graniczki (Wyd. Śląsk, Katowice 2004). Jego poezja była wielokrotnie prezentowana na antenie Polskiego Radia Katowice.

Najważniejsze nagrody literackie:

  • I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie O świętokrzyską lirę poezji, Kielce 1987
  • II nagroda w Ogólnopolskim Konkursie O dzban czarnoleskiego miodu, Radom 1987
  • III nagroda w Ogólnopolskim Konkursie O złote cygaro Wilhelma, Czerwionka Leszczyny 1997
  • wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie im. Zbigniewa Herberta O liść konwalii, Toruń 1999.
zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ