koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Kicz - między wstydem a zachwytem

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 840 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 5 grudnia 2005, poniedziałek
    do: 31 grudnia 2005, sobota
  • od: 1 grudnia 2005, czwartek
    do: 2 kwietnia 2006, niedziela

Kicz w różnych typach kultury

Ta niecodzienna wystawa prezentuje kicz w każdym typie kultury, tak w sztuce wysokiej jak i banalnej plastyce dnia codziennego. Ekspozycja jest autorskim pomysłem Marii Fiderkiewicz i składa się z 500 eksponatów ujętych w 11 sekwencji: Inspiracje kiczem, Socrealizm, Jelenie, konie, łabędzie, pawie, nimfy i anioły, Buduar, Między wsią a miastem, Patriotyczne wzory, Radość dzieciństwa, Świat opery, Symbole dorastania, Jarmark, odpust, Bohaterowie marzeń. W pierwszej z nim można zobaczyć m.in. assamblage Władysława Hasiora z wkomponowanymi przedmiotami jarmarczno-odpustowymi, cykl obrazów z jeleniami Jerzego Przybyła oraz prace Andrzeja Urbanowicza przedstawiających Słodką Gwendolinę – pierwowzór popularnej lalki Barbie. Ponadto projekty ubiorów z kolekcji Lolly – Pop zaprojektowane przez Kasję Michorowską oraz reklamę artystyczną Holgera Massa z Niemiec.

By podkreślić wszechobecność kiczu, realizatorzy wystawy zaaranżowali wnętrze buduaru oraz pokoju z pogranicza estetyki wiejsko-miejskiej. Wśród prezentowanych eksponatów znalazły się dewocjonalia, pamiątki z pielgrzymek, oleodruki, gipsowe i plastikowe zwierzęta, a także plakaty gwiazd disco-polo, chusty rezerwistów, kartki pocztowe a nawet lalki Barbie.

Jak pisze Maria Fiderkiewicz w katalogu wystawy 'Ekspozycja ma charakter problemowy. Jej celem jest przedstawienie kiczu jako zjawiska występującego w wielu typach kultury /.../ Przy opracowywaniu koncepcji wystawy korzystałam z otwartego pojęcia sztuki, przyjętego przez antropologię kultury. Zainspirowała mnie idea zakładająca, że celem działań artystycznych jest nie tyle tworzenie dzieł, ile odkrywanie sensów otaczającej rzeczywistości. Celem wystawy jest także sprowokowanie do refleksji nad takim zjawiskami jak: względność ocen w sztuce, relatywizm kanonów piękna i dyktatorstwo umów autorytetów przy nieuniknionej ekspansji kultury masowej'. Wystawę przygotowały wspólnie Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ