MALARZE METAFIZYCY Z JANOWA
- od: 10 lutego 2004, wtorekdo: 31 marca 2004, środa
OD TEOFILA OCIEPKI DO ERWINA SÓWKI
Wystawa prezentuje malarstwo ośmiu najwybitniejszych twórców założonego w 1946r. a istniejącego do dziś koła: Teofila Ociepki, Pawła i Leopolda
Wróbli, Gerarda Ubranka, Pawła Stolorza, Ewalda Gawlika, Eugeniusza Bąka i Erwina Sówki. Obrazy malarzy-metafizyków, gromadzone od 20 lat, są
wyróżnikiem kultury Górnego Śląska. Stworzenie tej kolekcji, obrazującej
fenomen grupy janowskiej
, to spore osiągnięcie naszej instytucji. Wchodzi
ona w skład osobnego działu sztuki nieprofesjonalnej – posiadającego
jedne z największych w Polsce południowej zbiory, prezentowane w formie
wystaw czasowych w Galerii Sztuki Pogranicza MŚ. Wystawa ta jest wyjątkową
okazją do zapoznania się z pracami wszystkich najważniejszych twórców
grupy janowskiej
.
Jedynym żyjącym malarzem spośród prezentowanych jest Erwin Sówka, który będzie obecny na wernisażu wystawy. Jak wskazuje Maria Fiderkiewicz, '(...)
twórczość Sówki podzielić można na cztery podstawowe grupy tematyczne.
Pierwsza z nich dotyczy Śląska jako małe ojczyzny
z wizerunkami świętej
Barbary – patronki górników i całych rodzin górniczych. Drugą grupę
tworzą obrazy związane z kulturą starożytnego wschodu z wizerunkami
pięknych bóstw kobiecych. Kolejną grupę tworzą obrazy ukazujące zło i bezsens cywilizacji technicznej. Obrazy-moralitety to czwarta grupa prac. Są
one symboliczną transformacją tematów zaczerpniętych z Apokalipsy. Do najbardziej reprezentatywnego w tej grupie należy tryptyk współczesny
.
Malarstwo Erwina Sówki niewiele ma wspólnego ze sztuką naiwną czy nieprofesjonalną. Cechuje je wysmakowana kompozycja, wyrafinowana
kolorystyka, a w zakresie treści posługiwanie się kodem znaczeń zarówno
realnych, jak i mistycznych'.
Jak mówi pani Maria Fiderkiewicz, która przygotowała wystawę: 'Chcemy
pokazać, że w określonym czasie, po II wojnie światowej, w miejscu, gdzie
dominowali robotnicy, powstał taki fenomen kulturowo-artystyczny jak grupa
janowska
. Zjawisko mistyków z Janowa zostało również ukazane w filmie
Angelus
Lecha Majewskiego (nota bene kilka z obrazów prezentowanych na wystawie gościło na planie tego filmu).
Śląska sztuka nieprofesjonalna w Sztokholmie. Ekspozycja pod tytułem
Malarze metafizycy z Janowa na Śląsku
- prezentowana w salach zabytkowej
willi przy ulicy Villagatan w Sztokholmie, gdzie swoją siedzibę ma Instytut
Polski - była jedną z atrakcji obchodów Roku Polskiego w Szwecji. Tłumacz
miał spory problem, jak na szwedzki przetłumaczyć Utoplec na żeleźnioku
, tytuł obrazu Pawła Wróbla.
Zespół malarzy amatorów znany pod nazwą grupa janowska
powstał w 1946 roku w Katowicach-Janowie. Jego organizatorem był Otton Klimczok, dzięki
któremu przy miejscowej kopalni Wieczorek
powstała najpierw świetlica,
potem klub, a następnie istniejący do dzisiaj dom kultury – kolejne
siedziby koła. W latach 1956-1971 instruktorem zespołu był Zygmunt Lis,
znakomity artysta malarz i pedagog, wówczas student Akademii Sztuk Pięknych
w Krakowie na Wydziale Grafiki Propagandowej w Katowicach. Roztoczył on nad uzdolnionymi amatorami roztoczył pełną tolerancji i wyczucia pedagogicznego
opiekę artystyczną, która ułatwiła rozwój twórczy członków grupy
janowskiej.
Krąg malarzy metafizyków z Janowa, peryferyjnej dzielnicy Katowic, jest fenomenem kulturowym i artystycznym nie tylko ze względu na swe długie trwanie – fascynuje także i zaciekawia mnogością oryginalnych osobowości i talentów. Szeroką, daleko poza Polskę sięgającą popularność zawdzięcza Teofilowi Ociepce i jego malarstwu inspirowanemu okultyzmem.
TEOFIL OCIEPKA urodził się w 1892 roku w Janowie, gdzie ukończył szkołę
podstawową. Ojciec jego był górnikiem. Teofil był dzieckiem słabym,
uczył się marnie. Całe życie, aż do przejścia na emeryturę w 1958 roku,
pracował jako maszynista turbiny w pobliskiej kopalni Wieczorek
. Od wczesnej młodości fascynowały go nauki tajemne, astrologia, telepatia,
magia. W czasie pierwszej wojny światowej jako żołnierz cesarskiej armii
niemieckiej był w wielu krajach Europy. W wojsku zetknął się z okultyzmem,
między innymi dzięki lekturze traktatu pt. Siedemdziesiąt dwa imiona
Boże
. Po powrocie do kraju Ociepka nawiązał kontakt korespondencyjny z niemieckim okultystą Filipem Hofmannem z Wirtembergii. Otrzymał od niego
literaturę do studiowania a także zadanie do wykonania polegające na utworzeniu najpierw w Janowie, a następnie na terenie całej Polski
ośrodków okultystycznych. Ociepka uwierzył w swoje posłannictwo głoszenia
prawd transcendentnych, pozyskał uczniów, a następnie ogłaszał się na łamach dodatku parapsychologicznego Ilustrowanego Kuriera Codziennego
. Z czasem ograniczył się do szerzenia okultyzmu w Janowie i najbliższej
okolicy.
Głównym celem jego praktyk okultystycznych było osiągnięcie
wtajemniczenia – maksymalnego stopnia doskonałości duchowej. Do osiągnięcia stanu jedności mistycznej z Bogiem, nazywanej kamieniem
filozoficznym
, powołani byli wyłącznie mężczyźni. Cel ten mogli
osiągnąć do sześćdziesiątego roku życia poprzez medytację polegającą
na wnikliwej analizie Pisma Świętego, ascezę i różne inne ćwiczenia
duchowe. Ociepka był także członkiem Loży Różokrzyżowców w Kalifornii,
skąd dostawał literaturę filozoficzną oraz zestawy ćwiczeń duchowych.
Jedną z dróg wiodących do osiągnięcia najwyższego stopnia doskonałości
duchowe był rozwój poczucia piękna uważanego za pierwiastek boski.
Malowanie obrazów traktował Ociepka jako służebność dla ludzkości na drodze do poznania prawd Absolutu. Były to moralitety utrzymane w tradycyjnym
kanonie okultystycznym stąd ich przekaz ma charakter mistyczno-symboliczny.
Motywacja metafizyczna musiała w znacznym stopniu wpłynąć na dobór tematyki przez innych twórców z kręgu janowskiego i to nie tylko współczesnych Ociepce, ale także młodszego pokolenia. Każdy z nich w różnym stopniu zafascynowany był mistrzem. Nie bez znaczenia był fakt, że Ociepka jako jeden z pierwszych w grupie odniósł sukces nie tylko artystyczny, ale także finansowy. Jego malarstwo znalazło wpływowych protektorów zarówno na Śląsku (Józef Ligeza, sekretarz Wojewódzkiej Rady Kultury i Maria Żywirska z Zarządu Głównego Związku Zawodowego Górników), jak i w stolicy. Kapitan Wojska Polskiego i pisarka Izabela Czajka zorganizowała artyście w 1948 roku w Warszawie pierwsza wystawę indywidualną. Jego obrazy zaczęli kupować artyści i intelektualiści, m.in. Julian Tuwim. Nawet wtedy, kiedy malarz wyjechał ze Śląska i osiedlił się w Bydgoszczy, w Janowie pozostała po nim atmosfera tajemniczości.
Tematyka fantastyczna, jak ją nazywali krytycy, pisząc o obrazach Ociepki – faktycznie zaś malarskie, symboliczne wizje doktryn okultystycznych – na długi okres zaważyła na charakterze malarstwa większości członków grupy janowskiej. Tacy malarze naiwni jak np. Paweł Wróbel czy Eugeniusz Bąk, nie do końca pojmujący istotę malarstwa Ociepki, a równocześnie pozostający pod wpływem jego obrazów, odwoływali się do bliskich im i znanych inspiracji wywodzących się wprost ze śląskiej mitologii i wierzeń górniczych np. legend związanych z kultem św. Barbary, opowieści o Skarbniku, utopcach itp. Były to podobnie jak okultyzm u Ociepki, inspiracje o charakterze wierzeniowym. I jeśli nawet nie podejmowane świadomie, a jedynie intuicyjnie, to stanowiły nawiązanie, bądź kontynuację malarstwa mistrza.
Najbliższe metafizycznemu charakterowi jego twórczości jest malarstwo ERWINA SÓWKI, związanego z kołem janowskim przez pięćdziesiąt pięć lat. Urodził się w 1936 roku w Giszowcu, dzielnicy Katowic sąsiadującej z Janowem. Mając niespełna szesnaście lat podjął pracę w elektrowni kopalnianej, gdzie nawiązał osobisty kontakt z Ociepką. Już wtedy interesowało go malowanie obrazów. Pod wpływem nauk i światopoglądu mistrza znalazł się poprzez Bolesława Skulika jego ucznia. Najprawdopodobniej dzięki zainteresowaniom mistycznym ujawniła się zarówno fascynacja kulturami starożytnego Wschodu, jak również forma malarska moralitetu np. będąca symboliczną transformacją tematów zaczerpniętych z Apokalipsy.
EUGENIUSZ BĄK (1912 –1969) Przez cale życie związany był z Nikiszowcem. Pracował jako górnik, potem był maszynista w Szopienickich Zakładach Cynkowych. Rzeźbił w glinie, szamocie i alabastrze. Jego wyobraźnię fascynowała technika oraz związana z nią architektura: kopalnie, huty, elektrownie, koksownie. Obiekty te przedstawiał realistycznie, sprowadzając do prostych brył geometrycznych. Jest także autorem cyklu prac przedstawiających fantastyczne wizje życia na Księżycu.
EWALD GAWLIK (1919 –1993) Jego twórczość silnie związana była z Nikiszowcem. oraz sąsiednimi osiedlami: Giszowcem i Janowem. Nazywany
śląskim Van Goghiem. Autor ekspresyjnych pejzaży, martwych natur, scen
rodzajowych portretów, w których mocno idealizuje swą małą ojczyznę
Kształcił się plastycznie u Pawła Stellera, Józefa Bimlera, Czesława
Rzepińskiego oraz w Drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych.
PAWEŁ STOLORZ (1884-1961) Urodził się w Szopienicach (obecnie dzielnica
Katowic). Pracownik działu maszynowego Huty Cynku w Szopienicach. Początkowo
wykonywał kopie oleodruków i obrazów. W kole plastycznym kopalni
Wieczorek
nastąpił rozkwit jego talentu. Był naiwnym realistą, rzetelnym
rejestratorem otaczającej rzeczywistości. Uprawiał wyłącznie akwarelę.
Jego szczere, naiwne malarstwo przypomina sztukę dziecka. Rodzi także
skojarzenia z twórczością Nikifora Krynickiego.
GERHARD URBANEK (1919 –1973) Pracował w kopalni Wieczorek
najpierw jako
górnik, a potem jako laborant. Był jednym z najbardziej aktywnych malarzy
samorodnych w latach czterdziestych i pięćdziesiątych na Śląsku.
Utalentowany interpretator codziennej rzeczywistości. W jego malarstwie duże
znaczenie odgrywał kolor. Używał kontrastowych zestawień kolorystycznych
np. czerwieni z granatem. W temperach posługiwał się kolorystyka jasną,
pastelową.
PAWEŁ WRÓBEL (1913-1984) Urodził się w Szopienicach, w rodzinie
górniczej. Sam również był górnikiem w kopalni Wieczorek
. Od 1956 roku
poświecił się malowaniu. Jego obrazy wyróżniają się specyficznym
stylem
, polegającym na żywej kolorystyce, kompozycji pasowej,
nagromadzeniu mnóstwa szczegółów (typ horror vacui), układaniu kilku
planów jednocześnie. Zdobył wyjątkowa sławę i popularność. Do jego
ulubionych tematów należą sceny z życia potocznego osad peryferyjnych
Katowic, zwyczaje górnicze, praca w kopalni, tradycje i wierzenia śląskie,
pejzaż miejski Janowa i Szopienic. Uprawiał także rzeźbę w węglu i w drewnie.
LEOPOLD WRÓBEL (1922-1984) Urodził się w Szopienicach w rodzinie górniczej. Pracował jako ślusarz w Zakładach Cynkowych w Szopienicach. Zaczął malować w 1950 roku. Jego ulubione tematy to: pejzaże górskie, kobiety, kwiaty. Niezbyt popularny w kraju, ceniony był w Europie Zachodniej za liryczną, czystą sztukę naiwną.
Maria Fiderkiewicz, komisarz wystawy
Life on earth? David Bowie
od: 4 sierpnia 2016 do: 30 sierpnia 2016 jest więcej terminów
Galeria Rondo Sztuki
Rondo im. Gen. Jerzego Ziętka 1 Katowice
32 905sztuka
Barany. Islandzka opowieść
21 lipca 2016 - 16:15jest więcej terminów
Kosmos
Sokolska 66 Katowicejest więcej miejsc
2 078 248kino
Inwazja Sztukmistrzów
16 lipca 2016 - 14:00
Katowice Rynek
Katowice rynek Katowice
33 032teatr
Wystawa Galerii Negatyw „Ton Tej Ziemi”
25 czerwca 2016 - 18:00
Wyższy Poziom Galeria Katowicka
3 Maja 30 Katowice
14 831sztuka
INTERPRETACJE 360
20 czerwca 2016 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów - Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
31 886teatr
Spektakl flamenco Malgama 1.1
10 czerwca 2016 - 19:00
Galeria Szyb Wilson
ul. Oswobodzenia 1 Katowice
14 331sztuka
Katowice Jazz Art Festival: Wystawa Philip’a Paqueta „Graphicology”
od: 28 kwietnia 2016 do: 30 maja 2016
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
32 914sztuka
INTERPRETACJE 360
23 maja 2016 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów - Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
30 362teatr
Wojciech Tuszko „Debiut” – fotografia
19 maja 2016 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów - Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl.Sejmu Ślaskiego 2 Katowice
14 627sztuka
Symfonia Sztuk w Galerii Negatyw część druga: „Muzyka Form”
14 maja 2016 - 19:00
Wyższy Poziom Galeria Katowicka
3 Maja 30 Katowice
13 481sztuka
Obsadzono mnie w roli... Natalia Romaniuk
10 maja 2016 - 17:00
Muzeum Historii Katowic. Oddział Teatralno-Filmowy
ul. Kopernika 11 Katowice
13 953sztuka
Paweł Franik | ON HIS OWN wystawa
od: 11 lutego 2016 do: 28 lutego 2016
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 973sztuka
Symfonia Sztuk w Galerii Negatyw część pierwsza: „Strefa Jazzu”
26 lutego 2016 - 19:00
Wyższy Poziom Galeria Katowicka
3 Maja 30 Katowice
13 679sztuka
Podsumowanie cyklu wystaw „Światło Czasów”
20 lutego 2016 - 19:00
Wyższy Poziom Galeria Katowicka
3 Maja 30 Katowice
13 264sztuka
Madama Butterfly/ Giacomo Puccini - gościnny występ Opery Śląskiej na Scenie Teatru Śląskiego w Katowicach
15 lutego 2016 - 18:00
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego
Rynek 10; Katowice
14 510sztuka
W domu moim Obcy... | KONFRONTACJE / NEGOCJACJE
11 lutego 2016 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
12 653sztuka
KOPCIUSZEK ON ICE 2015 Katowice
10 grudnia 2015 -
Spodek
Al. W. Korfantego 35 Katowice
18 197sztuka