Śląski koncept - Czescy konceptualiści.
Karel Adamus: Słowa, Słowa, Słowa, 1976
- 4 marca 2005, piątek» 18:00
K. Adamus, M.Klimeš, M.Lasota, J.Šigut, J.Wojnar
Galeria 'Sektor I'
Wystawa ta jest pierwszą istotną próbą oceny twórczości artystów sztuki konceptualnej z Północnych Moraw, spośród których jedni cieszą się już powszechnym uznaniem poza granicami regionu (Karel Adamus, Jan Wojnar), inni stale starają się docierać do świadomości ogólnokrajowej (Jiří Šigut), a z kolei jeszcze inni są lekko niesprawiedliwie, pomimo interesujących impulsów zawartych w ich pracach, pomijani (Martin Klimeš, Milan Lasota). Wystawa oraz katalog są zatem pewnego rodzaju podsumowaniem twórczości poszczególnych indywidualistów, dla których elementem wspólnym jest konceptualna płaszczyzna wypowiedzi twórczej, zawsze jednak pojęta jako oryginalna mutacja autorska.
Można stwierdzić, że prezentowani artyści tworzą dwie generacje twórcze: Adamus, Wojnar – Klimeš, Lasota, Šigut. Jest rzeczą oczywistą, że istnieją wzajemne podświadome powiązania między twórcami zmierzającymi raczej do ściśle racjonalnej postawy konceptualnej a tymi, którzy założenia konceptualne wzbogacają o nowe, niezbadane i dotychczas pomijane podejścia.
Karel Adamus
Tworzy od połowy lat 60. Jego twórczość od początku związana jest z poezją, którą najpierw rozwijał w jej pierwotnych granicach. Coraz częściej jednak przechodził od warstwy semantycznej do wizualnej, aż na przełomie lat 60. i 70. powstały pierwsze Wiersze-obrazy. Autor pracował w nich ze słowem jako symbolem graficznym i nie brał pod uwagę jego konotacji znaczeniowych. Większość swej twórczości Adamus określił pojęciem Wiersze wizualne; zawierają one kilka podgrup znaczeniowych: Wiersze papierosowe, Wiersze ruchome czy Wiersze partytury. Od lat 70. autor zajmuje się też realizacją Wierszy-obiektów i Wierszy przedmiotowych, które charakteryzują się dadaistyczną figlarnością i obecnością metafory wizualnej. W latach 80. powstają Wiersze perypatetyczne, gdzie dominują procesualność oraz ruch; autor powraca do papieru, ale traktuje go w zupełnie nowy sposób. Wiersze pisane są bez wizualnej i racjonalnej kontroli, a nową jakość tworzy tu wpływ środowiska czy warunków atmosferycznych, w których powstaje dzieło. Z nimi łączą się Wiersze wietrzne, w których także w proces twórczy zostaje włączony ruch artysty, a aspektem dominującym stają się zjawiska atmosferyczne, przede wszystkim wiatr. Wiersze perypatetyczne i wietrzne są najważniejszym wkładem twórcy we współczesne postrzeganie dzieła sztuki w samym procesie tworzenia oraz jego pomnożenie przez pojawianie się kolejnych aspektów, składających się na poczynania autora w zakresie sztuki environmentu.
Martin Klimeš
Jego twórczość rozwija się od połowy lat 80. Autor opiera się na podstawach położonych przez poprzednie pokolenie konceptualistów czeskich (Dalibor, Chatrny, Jan Wojnar). Analogicznie jego też interesują relacje – głównie między ścisłym aktem a próbą powtórzenia go bez kontroli rozumowej. 'To, co interesuje Martina Klimeša, to najelementarniejsze określenia dzieła sztuki i relacje konstytuujące, które mogą to dzieło kreować. Tak więc w jego pracach dochodzi do naturalnego przenikania się aspektów, które można by ujmować jako ściśle konceptualne (stwarzanie relacji) z innymi, bliższymi analizie i samorefleksji mediami (…)' (cyt. J. Valoch).
Milan Lasota
Analogię aspektów tautologicznych można zaobserwować w relacjach między
stosowanymi przez niego plastycznymi środkami wyrazu a treścią prac.
Podstawowa grupa materialnej postaci dzieł powstała przez odcisk dłoni, jej
fragmentu, obrys ręki, malowanie palcami i dłońmi. Moment dotyku podczas
przeobrażania idei w formę postrzeganą zmysłami przejawia się w znaczeniu
powstałego wytworu, ulega tematyzacji przez dotykanie się światami
, czyli
przez dialog, komunikację. Odciski u Lasoty stają się środkiem do wyrażenia systemowo odmiennych konceptów: zapis gestów ręki w ich
płaszczyznach znaczeniowych (Ruchmima, Rytm, Poślizg – 1982), odcisk rąk
z zamiarem symbolizacji (Poszukiwanie słońca, 1986), odciski rąk autora
wraz z odciskami innych, poproszonych o nie osób – jako wizualizacja
stosunków interpersonalnych (Drzewo życia, 1986; Niepokój rozwoju, 1985),
badanie procesu ruchu (Trzy fazy jednej ręki, 1984), zapisy komunikacji
(Przekazywanie energii, 1992) czy odkrywanie śladów dotknięć z celowym
wykorzystaniem redundancji ujemnej (Ujawnianie, l. 90.).
Jiří Šigut
Ze współczesnych artystów czeskich najkonsekwentniej rozwija on
problematykę konceptualną w medium fotografii. Jego twórczość od początku jest z nią związana. W swoich pierwszych pracach pozostawał
jeszcze wierny aparatowi fotograficznemu, lecz z nim również pracował w całkiem nietypowy jak na owe czasy sposób. Już w latach 80. fotografował
czas, który w jego twórczości znajduje miejsce w kilku płaszczyznach,
zawsze jednak ma tę samą wagę. Od lat 90. w jego dziełach przeważa
zainteresowanie czasem przyrody, związanym z cyklem pór roku. Zapisy te są
powstają poprzez bezpośrednią interakcję specjalnego rodzaju papieru i środowiska, w którym został on umieszczony. Ze względu na swoje
właściwości papier wchłania to, co go otacza – światło w jego różnej
jakości, przemianach i właściwościach; do tego bardzo często możemy
spotkać się z resztkami rozkładających się traw lub liści, których transformacja przebiegająca w czasie została przy pomocy światła
przekształcona z procesu następstwa w zapis synchroniczny.
Jan Wojnar
Swoją twórczość rozpoczął w połowie lat 60. Należy do inicjatorów
czeskiej sztuki konceptualnej
oraz najściślejszych konceptualistów
czeskich
. Najważniejszą pozycję w jego twórczości stanowią do dziś
Wiersze klepsydrowe, w których autor bada relację między czarną, reliefowo
(ornamentalnie) obrazowaną płaszczyzną a jej pokryciem białym proszkiem
(cukier, piasek). Mamy tu do czynienia z postacią tzw. otwartych dzieł,
kiedy kształt końcowy nadaje dziełom – poprzez pracę z nimi – sam
widz, zmieniając je w zależności od swej woli i w ramach danych
ograniczeń. Drugim zasadniczym kierunkiem twórczości Wojnara są Wiersze
siatkowe. Autor tak sformułował ich istotę: właściwie każdą relację
między dwoma strukturami wizualnymi można pojmować jako transformację
jednej z nich przez określoną siatkę
. Cała następna twórczość rozwija
się w ramach tego określenia, a autor nieustannie odkrywa nowe ujęcia
swojego tematu.
Przez minimalizację gestu konceptualnego oraz badanie relacji materiału do niego samego doszedł Wojnar do serii uchwyceń, w których płaszczyzna papieru jest pośrednikiem, a dokładniej mówiąc – środkiem uchwycenia przedmiotu, rośliny lub ręki innego człowieka. Sama na sobie nosi ślady kontaktu autora z obranym przedmiotem. Zapisem może tu być ponownie tylko pomięcie papieru dane przez dotyk lub też ślady pigmentów naturalnych.
Opracowanie na podstawie tekstów z katalogu wystawy autorstwa Martina Mikoláška i Dášy Lasotovej
Karel Adamus: Czysta poezja, lata 70.
Martin Klimes: Z czernią, 1988
Milan Lasota: Poszukiwanie Słońca 3, 1986
Jiri Sigut: Trawa, 2001
Jan Wojnar: Strukturalne relacje, 1968
Brony Wystawa Katarzyny Lembryk
od: 7 maja 2015 do: 7 czerwca 2015
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 335sztuka
BERLIN ARTISTS' STATEMENTS
od: 24 kwietnia 2015 do: 7 czerwca 2015
Galeria Sztuki Współczesnej - BWA
al. Wojciecha Korfantego 6 Katowice
15 147sztuka
WYSTAWA Berlin Artists Statements
od: 24 kwietnia 2015 do: 7 czerwca 2015
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
14 739sztuka
„Bezludzie” wystawa zbiorowa
od: 8 maja 2015 do: 27 maja 2015
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 864sztuka
Wystawa Ireny Imańskiej IMIONA MALARSTWA
od: 16 kwietnia 2015 do: 22 maja 2015 jest więcej terminów
Muzeum Historii Katowic. Oddział Teatralno-Filmowy
ul. Kopernika 11 Katowice
15 167sztuka
Eliminacje Wojewódzkie Jubileuszowego 60. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
od: 15 maja 2015 do: 16 maja 2015
Pałac Młodzieży - sala teatralna
ul. Mikołowska 26 Katowice
23 832sztuka
Eliminacje Wojewódzkie Jubileuszowego 60. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego ruszają w Katowicach!
od: 15 maja 2015 do: 16 maja 2015
Pałac Młodzieży w Katowicach
ul. Mikołowska 26 Katowice
13 109sztuka
Galeria Negatyw zaprasza na wernisaż wystawy obrazów Gayi Lastovjak pt. "Utrwalenie"
8 maja 2015 - 20:00
Galeria Negatyw
Jagiellońska 17a Katowice
13 246sztuka
Konfrontacje/Negocjacje - wykłady o sztuce współczesnej
7 maja 2015 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 393sztuka
Festiwal W samo południe
14 kwietnia 2015 -
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego
Rynek 10; Katowice
42 946teatr
KONFRONTACJE / NEGOCJACJE Artysta wobec historii i tradycji kulturowych
12 marca 2015 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 436sztuka
Wystawa „Beksiński – interpretacje” w Galerii Negatyw
21 lutego 2015 - 20:00
Klub Prokultura
Jagiellońska 17a Katowice
13 553sztuka
Klimakterium 2, czyli menopauzy szał...
24 stycznia 2015 - 16:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
34 837teatr
WYSTAWA - Tajemnica i Melancholia Ulicy
16 stycznia 2015 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 681sztuka
ARKADIUSZ GOLA: Dziewczyna z dywanem/ wystawa
16 stycznia 2015 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 572sztuka
BARTOSZ ZASKÓRSKI Koniec festynu
15 stycznia 2015 -
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 488sztuka
KONFRONTACJE / NEGOCJACJE Autoportret i autobiografia jako alegoria lustra
15 stycznia 2015 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 228sztuka