Zwyczajny terror
- od: 23 czerwca 2006, piątekdo: 30 lipca 2006, niedziela
Piotr Kopik
wystawa zbiorowa
Wernisaż 23 czerwca 2006 r., godz. 18.00
Miejsce: Galeria Sektor I
Prezentacja lokalu_30 w galerii Sektor I
Koncepcja:
Zuzanna Janin
Agnieszka Rayzacher
Kuratorka:
Agnieszka Rayzacher
Artyści:
- Anna Baumgart
- Andrzej Cisowski
- grupa Sędzia Główny
- Zuzanna Janin
- Piotr Kopik
- Maciej Kurak
- Leszek Lewandowski
- Krzysztof Pruszkowski
- Jan Simon
Przebudzenie może okazać się katastrofalnie okrutne, jak choćby owego
ranka 11 września dla tych nowojorczyków, którzy uwierzyli, że zło dzieje
się gdzieś tam
, po drugiej stronie dobrze chronionej granicy i żyli w krzepiącym przekonaniu, że wszystkie ołówki, jakimi można wytyczyć
granicę między dobrym a złym losem, znajdują się po tej stronie granicy i że niebawem supernowoczesna tarcza antyrakietowa do końca niezawodnie tę
granicę uszczelni.
Zygmunt Bauman - Społeczeństwo w stanie oblężenia
Renault, bohater Platformy Michela Houellebecqa, twórca sieci azjatyckich
domów publicznych przeznaczonych dla zachodnich turystów, wychodzi cało z ataku terrorystycznego przeprowadzonego w jednym z centrów rozkoszy. Traci
przyjaciółkę i perspektywę lukratywnego interesu. Traci poczucie
bezpieczeństwa, w którym trwał wbrew wszelkim przesłankom. Akty przemocy
działy się obok
i choć dotyczyły coraz bliższych mu osób, wciąż
zadawały się go nie dotyczyć.
Jest bezpiecznie, bardzo bezpiecznie. Telewizor mieni się wybuchami. Radio donosi o kolejnych rannych i zabitych. Internet skrywa liczbę ofiar pod animowanymi flayerami. Terror i terroryzm należą do sztucznego świata mediów. Zdają się nie dotyczyć nas samych – są doniesieniami agencyjnymi, informacjami z mieszczącego się w wirtualnej rzeczywistości pola walki. Zasklepieni w kokonach codzienności, przytłoczeni nadmiarem news’ów, przełykamy kolejne obrazy katastrofy, umieszczone między wiadomościami o politycznych przepychankach i sportowych spektaklach. Terror spowszedniał, opatrzył się.
Wydarzenia ostatnich kilku lat stały się jednak pretekstem do ożywionej
dyskusji wśród intelektualistów. Analizy sytuacji po 11 września
dokonywali Jacques Derrida, Jean Boudrillard czy Noam Chomsky. Wciąż też
trwa polemika na temat samego pojęcia terroryzmu i próby jego definicji. Czy można nazwać terrorystą tego, kto przemocą odpowiada na zadaną przemoc?
Gdzie leżą granice terroryzmu? Czy są nim również działania hakerów
mogące sparaliżować funkcjonowanie państw? Od jakiego momentu jakiś
terroryzm przestaje być potępiany i staje się chwalony jako sposób
uprawnionej walki? Albo odwrotnie? Którędy przeprowadzić granicę między
tym co narodowe a międzynarodowe, między policją a wojskiem, interwencją
pokojową
a wojną, wojną a terroryzmem, cywilnym a militarnym na jakimś
terytorium ze strukturami zapewniającymi obronny bądź ofensywny potencjał
jakiegoś społeczeństwa
? – kontynuował ciąg retorycznych pytań
Jacques Derrida w wywiadzie udzielonym Giovannie Borradori. Wciąż żywa
pozostaje też kwestia różnicowania pomiędzy terroryzmem, tradycyjnie
rozumianym jako metoda oddolna
a terrorem jako systemem opresji stosowanym
odgórnie
. Derrida zwraca jednak uwagę na historię polityczną słowa
terroryzm, wywodzącą się z Terroru rewolucji francuskiej, uprawianego w imię państwa
.
Wystawa Zwyczajny terror to próba prezentacji złożoności tego
zjawiska. Nie zamierzamy jednak czegokolwiek rozstrzygać czy udzielać
odpowiedzi na problemy nurtujące filozofów, politologów czy socjologów.
Terroryzm, zagrożenie, brak bezpieczeństwa, stały się dla nas pretekstem
do zaprezentowania prac poszerzających ten temat o problem zwyczajnego
terroru
, z którym spotykamy się codziennie, a którego często zdajemy się nie zauważać. Terroru rozumianego jako forma wymuszenia, narzucenia sposobu
postępowania, myślenia, postrzegania. Odnosi się do niego m.in. Maciej
Kurak przywołując w swoich pracach nowy symbol opresji, moherowe berety.
Podczas akcji zorganizowanej z okazji wystawy Pojedynek
uczynił tłum
babć
bohaterem prezentacji. Gniew zdezorientowanego ludu złagodził
podwieczorkiem i prezentami w postaci paczki kawy dla każdego
. Swoje
niewinne igraszki Kurak kontynuuje w fotograficznych kolażach, w których śmieszność miesza się z domniemaną świętością. W strategii Kuraka,
inteligentna kpina i ironia jawi się jako jedyna skuteczna broń przeciwko
moherowej agresji.
Do terroru dnia codziennego nawiązuje też Piotr Kopik w instalacji
malarskiej Struwwelpeter
powstałej z inspiracji znanym XIX-wiecznym zbiorem
moralizatorskich przypowiastek Heinricha Hoffmana. Dziś drastyczne metody
wychowawcze, którym hołdował niemiecki pediatra, traktujemy jako zbiór
humorystycznych opowiastek. Jednak w kontekście ostatnich zmian na stanowiskach ministerialnych, coraz mniej nam do śmiechu, a żarty Hoffmana
stają się bardziej realne. Piotr Kopik podejmuje więc dyskusję na temat
jedynie słusznych metod
i naturalnego odruchu sprzeciwiania się im:
Odwieczny problem i potrzeba: ocalić siebie przed zasadami. Inaczej czujesz
jak rytm kolejnych scen przycznowo-skutkowych kawałkuje cię. Z kolei dyptyk
Poduszki
tego samego autora, to metafora funkcjonowania w oswojonym,
pozornie bezpiecznym świecie. Dobrobyt, brak bezpośrednich zagrożeń,
sprawiają, że jesteśmy podatni na manipulację, stając się mimowolnymi
ofiarami zwyczajnego terroru. Może być nim również terror wizerunku, do którego odnoszą się performerki z grupy Sędzia Główny. Choć
współczesna moda nie każe nam wtłaczać się w gorsety, pocić w perukach
i kilkunastokilogramowych sukniach, nasza wolność jest ułudą. Poddając
się wymogom stylu i tzw. dobrego gustu, nieświadomie stajemy się trybami
rynkowej machiny. Na temat wchłaniania tych, którzy pochłaniają, władzy
obrazów i bierności obserwatora-konsumenta, podejmuje też dyskusję malarz
Andrzej Cisowski. Z cyklu obrazów American Dream of Live
wyłania się wizerunek naszej wyobraźni zaśmieconej obrazkami, strzępami informacji,
twarzami polityków i gwiazd. W jej zakątkach nie ma miejsca na symbole.
Słowo staje się logotypem, a obraz elementem strategii marketingowej. Temat
władzy obrazu i medialnego wizerunku
współczesnego terroryzmu podejmuje w swoich fotografiach Krzysztof Pruszkowski. To przerażające - w ściągniętych z internetu, poddanych fofosyntezie zdjęciach kaci i ofiary
są równie anonimowi. Na nic zdaje się zbliżenie, zatrzymanie kadru,
fotograficzna obróbka. W miejscu pustki, wciąż pozostaje wypełniona
obrazem pustka. Najnowsza praca Anny Baumgart Weronika A.P.
powstała z inspiracji zdjęciem publikowanym w prasie po ubiegłorocznym ataku
terrorystycznym w Londynie. Realistyczna rzeźba wywołuje niepokój
zachwianiem skali (mierzy tylko 1 m) oraz pokryciem polichromią jedynie
przodu figury, czyli tej części postaci, którą znamy z gazet. Dramat
mieszkanki Londynu, stał się własnością ogółu, który zdobył się na chwilę oczyszczającego współczucia. Lęk i nieistotność jednostki,
artystka zestawia z wszechwładzą zawłaszczających naszą wyobraźnię
mediów.
Życie we współczesnym świecie podporządkowane jest ścisłym regułom i każde nieoczekiwane zdarzenie – atak terrorystyczny, pożar czy inna
katastrofa - burzą ów porządek, zakłócając funkcjonowanie perfekcyjnej
machiny. Aby do tego nie dopuścić metropolie utrzymują całe zastępy
służb miejskich, których zadaniem jest oczyszczanie terenu po katastrofie.
Nasz komfort jest uzależniony od pracy owych szarych (choć ubranych w wielobarwne stroje) eminencji. Zuzanna Janin stworzyła ich swoisty portret:
Security Services. Let’s Have a Rest
w postaci rzeźb/mebli - pufów
obszytych odzieżą ochronną, będących kontynuacją serii rzeźb/foteli –
metafor władzy, porządku i przynależności społecznej.
Prezentację w swoisty sposób spina klamrą video Siedem śmierci
Zuzanny
Janin. W tradycji europejskiej śmierć, a szczególnie śmierć samobójcza
postrzegana jest jako dramat, świadectwo cierpienia lub przemocy, oznaka
braku wiary. Islamscy terroryści-samobójcy rzucają się w ramiona śmierci
w imię ideologii, z nadzieją na lepsze życie w objęciach przepięknych
hurys. Według interpretacji opartych na badaniach Koranu, ta upojna obietnica
to ułuda lub interpretacyjna pułapka. A jednak marzenie o niej
urzeczywistnia się na naszych oczach - sens zabójczego gestu w imię Boga
jest dla współczesnego Europejczyka niemożliwy do zrozumienia. Tymczasem
terror przybiera odmienne postacie: to przeraża, to wodzi na pokuszenie,
mamiąc obietnicą władzy.
Ostatnia baśń z 1001 nocy
23 sierpnia 2014 - 18:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
15 962sztuka
Dla naszych oczu Warsztaty ekologiczne dla dzieci
od: 19 sierpnia 2014 do: 22 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
12 536sztuka
Pat & Michael YORK w CKK!
18 sierpnia 2014 - 17:30
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
15 528sztuka
Finisaż wystawy Beksiński Fotografia
8 sierpnia 2014 - 20:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
14 931sztuka
Zdzisław Beksiński Wystawa fotografii
od: 9 lipca 2014 do: 8 sierpnia 2014
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
17 686sztuka
WYSTAWA: Twórcy kultury śląskiej
od: 20 czerwca 2014 do: 3 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
19 259sztuka
Konkurs pt. „Beksinski – interpretacje”
od: 13 czerwca 2014 do: 3 sierpnia 2014
Galeria Negatyw
Jagiellońska 17a Katowice
18 977sztuka
Lato z Future Artist
od: 21 lipca 2014 do: 1 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
17 916sztuka
WYSTAWA: PIOTR MURAWA 1+[8x1]
1 lipca 2014 - jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
15 477sztuka
Scream Music Presents: Dygresja w Szarości / Premierowy koncert grupy The Quiet Killers / BMS & LUCO B-day
27 czerwca 2014 - 22:00
INQbator Klub
ul. Dworcowa 2 Katowice
15 090sztuka
Wernisaż wystawy fotografii Zdzisława Beksińskiego
13 czerwca 2014 - 20:00
Galeria Negatyw
Jagiellońska 17a Katowice
15 438sztuka
20. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART: Przejrzystość pustki
10 czerwca 2014 - 16:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 434sztuka
WYSTAWA: BRAMY
7 czerwca 2014 - 20:00jest więcej terminów
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
14 623sztuka
KONFRONTACJE / NEGOCJACJE: VIDEO-ART...
6 czerwca 2014 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 359sztuka
Czym jest dla Ciebie wolność?
2 czerwca 2014 - 12:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 678sztuka
Dzień Dziecka 2014
1 czerwca 2014 - jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 300sztuka
Krzysztof Błażyca: Daleko jest blisko...
14 maja 2014 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 041sztuka