Warchoły
Paweł Warchoł
- od: 1 stycznia 2007, poniedziałekdo: 30 stycznia 2007, wtorek
Paweł Warchoł
Galeria SEKTOR I (I piętro)
Wernisaż: 05 stycznia 2006 r., godz. 18.00
Paweł Warchoł urodził się w 1958 roku w Krakowie. W roku 1984 ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie - Wydział Grafiki w Katowicach. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju i za granicą m. in.: na Triennale Rysunku w Kaliszu, Wrocławiu i Lubaczowie, na Biennale w Cleveland, Velparaiso i Rijece, na wystawach zbiorowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Londynie, Berlinie, Monachium, Getyndze, Wiedniu, Vermont (USA), oraz na wystawach indywidualnych m. in. w BWA w Krakowie i w Katowicach, w Dachau – w Galerii KunstBetrieb i Galerii 23, w kościele św. Piotra w Münster. Od 1985 roku mieszka w Oświęcimiu. Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, grafiką wydawniczą.
Wystawa jest cyklem rysunków przedstawiających osoby bliskie artyście. Bardzo dokładna kreska oddaje wszystkie anatomiczne szczegóły. Postacie narysowane zostały w naturalistyczny sposób – pomarszczone, z defektami. Cienkie kreski dają niezwykły efekt trójwymiarowości i fotograficznej dokładności.
Czy mówisz po polsku.
Autoportret artysty to odrębny temat w historii sztuki, mający długą tradycję i znakomite, wręcz genialne przykłady, by wymienić choćby autoportrety Dürera, Rembrandta, van Gogha, a w sztuce nowoczesnej Warhola. Paweł Warchoł, mistrz rysunku naszych czasów, do niedawna unikał zastosowania swej rewelacyjnej metody rysunkowej do tworzenia portretów ludzi. Tworzył natomiast iluzjonistyczne portrety istniejących lub nieistniejących obiektów, budowli, przedmiotów. Jego sposób budowania przestrzeni obrazu za pomocą gęstej siatki cienkich kresek dawał niezwykły efekt trójwymiarowości i fotograficznej dokładności w odwzorowywaniu desygnatu, nawet jeśli desygnat umiejscowiony był wyłącznie w wyobraźni artysty. Tak było w przypadku cyklu 'Holzmachin': widz dostawał namacalny niemal wizerunek fantastycznych, monumentalnych machin quasi-wojennych, olbrzymów miażdżących wszystko na swojej drodze.
Obok tego Paweł Warchoł sięgał jednak do modeli istniejących w świecie
realnym. Skupił się na dwóch diametralnie odmiennych motywach dotyczących
materialnego aspektu istnienia człowieka. Pierwszy, dość makabryczny w wyrazie, to krążki oświęcimskie (cykl Szamot
), niejako jedyny materialny
ślad istnienia, a raczej śmierci palonych w krematoriach więźniów KL
Auschwitz. Drugi to portrety rodziny Warchołów: cykl Wujków
oraz autoportrety samego Pawła Warchoła. Naturalistyczne portrety, skupiające
się na warstwie zewnętrznej, były domeną sztuki Starożytnego Rzymu,
zwłaszcza okresu późnego cesarstwa, w przeciwieństwie np. do Grecji, gdzie
portrety charakteryzowały się syntezą, poprzez uogólnienia idącą w stronę idealizacji. Analityczne potraktowanie twarzy ludzkiej, z uwzględnieniem wszystkich szczegółów anatomicznych, defektów, zmarszczek
itd. jest jednym ze sposobów odzwierciedlenia charakteru postaci, jego
osobowości. Paweł Warchoł stosuje ten sposób opracowania portretu
odnosząc się do własnej fizjonomii oraz twarzy swoich krewnych – wujków
Warchołów. Portrety wyglądają jak powiększone fotografie, ale z bliska
widać gęstą siatkę kresek, które budują formę, światłocień,
fakturę. Cykl portretów bliskich krewnych może być odczytywany jako próba
określenia własnej tożsamości, własnej linii genetycznej. Artysta
wnikliwie przygląda się rysom twarzy poszczególnych osób odnajdując
podobieństwa i różnice, zaskakujące, powtarzające się szczegóły.
Oglądamy zbliżenia sześciu czy siedmiu twarzy mężczyzn, jak dokładne
mapy, na których zaznaczono wszystkie detale. Warchoły
to żywotni, pełni
energii i humoru ludzie; artysta znajduje w nich cechy siebie samego, pytając
niejako: jak wiele ich jest we mnie? Ta żywiołowość wujków Warchołów
jest cechą charakteru samego autora. Rozpatrywanie portretów w kontekście
krążków oświęcimskich
wywołuje jedną zasadniczą refleksję: tym, co
po nas pozostaje to geny, przekazywane kolejnym pokoleniom. Zamieniamy się miejscem na naszej planecie z dziadkami, rodzicami, po nas przyjdą nasze
dzieci. To jedyny materialny ślad istnienia: z ziemskiej powłoki nie zostaje
czasem nic, tylko garstka prochu… Wśród portretów rodziny Warchołów
specjalną pozycję zajmuje cykl portretów własnych artysty, rozpoczęty
Autoportretem
z 2001 roku, pracą, która zwyciężyła w … Triennale
Autoportretu w Radomiu. W kolejnych przedstawieniach artysta zastosował
interesującą metodę komponowania wyrazu twarzy. Cykl zatytułował
Mó-wię po polsku
i włączył do niego portrety samego siebie
wypowiadającego polskie głoski, jak: ź, ś, ć, ż, ą, ę.
Ciekawe jest to podejście artysty do autoportretu. Cykl Mówię po polsku
to samookreślenie się człowieka, który w tyglu kulturowym Europy
wyróżnia się specyficznym językiem, z jego charakterystycznymi,
szeleszczącymi głoskami. Często podróżujący artysta zaznacza swoją
narodowość nie poprzez symbole i atrybuty polskości, ale właśnie poprzez
tak – wydawałoby się – mało znaczącą, a jakże istotną dla języka
odrębność brzmienia – a i pisowni – tych kilku głosek. Specyficznego
brzmienia, które utrudnia, a często wręcz uniemożliwia cudzoziemcom
perfekcyjne opanowanie wymowy języka polskiego. W pisowni, wraz z rozprzestrzenieniem się Internetu, mamy ostatnio do czynienia z pomijaniem
polskich znaków: nie można ich stosować w adresach e-mailowych czy stronach
www. oraz w wysyłaniu korespondencji pocztą elektroniczną za granicę;
często komputery przy zmianie czcionki w miejsce polskich znaków wstawiają
symbole utrudniające przeczytanie tekstu. Dążenie do uniformizacji
powoduje, że polskie głoski powoli zanikają w piśmie. Czy to już pierwszy
krok w kierunku rozpłynięcia się specyfiki danego języka, a co za tym
idzie i kultury, w uniwersa-listycznym świecie współczesnej Europy?
Agata Smalcerz 2005 r.
KONFRONTACJE / NEGOCJACJE: VIDEO-ART...
6 czerwca 2014 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 241sztuka
Czym jest dla Ciebie wolność?
2 czerwca 2014 - 12:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 550sztuka
Dzień Dziecka 2014
1 czerwca 2014 - jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 173sztuka
Krzysztof Błażyca: Daleko jest blisko...
14 maja 2014 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 914sztuka
KONFRONTACJE / NEGOCJACJE: BOHEMIA I IRONIA
14 maja 2014 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 832sztuka
Szkoła malowania „Od koloru do formy”
26 kwietnia 2014 - 10:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 836sztuka
Stacja Warszawa
18 kwietnia 2014 - 18:00jest więcej terminów
Kosmos
Sokolska 66 Katowice
874 911kino
Czesław Jakubiec: Muzyka Żartem Śpiewana
13 kwietnia 2014 -
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
25 268sztuka
Maja Maciejko: Creature 2
od: 5 marca 2014 do: 19 marca 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
18 549sztuka
Śląskie Knipsowanie | Śląskie Plenery Fotograficzne
15 marca 2014 - 10:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
14 612sztuka
Joseph Beuys, szaman w filcowym kapeluszu
14 marca 2014 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
15 356sztuka
ANTYATLAS
od: 7 lutego 2014 do: 13 marca 2014
Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
20 562sztuka
Noc performatywna : Kobieta w przestrzeni
7 marca 2014 -
Galeria Negatyw
Jagiellońska 17a Katowice
26 260sztuka
Spektakl 'Sposób na kobietę'. Romanca Jacka Chmielnika w Centrum Kultury Katowice
3 marca 2014 - 19:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
15 845sztuka
BLUE SQUARE- WYSTAWA FOTOGRAFII
28 lutego 2014 - 19:00
Klub Kulturalny Klawiatura
al. Korfantego 6 Katowice
15 113sztuka
Future Artist - Zajęcia dla dzieci
od: 16 stycznia 2014 do: 28 lutego 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
19 520sztuka
XVI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE
27 lutego 2014 - 10:30
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
15 358sztuka