koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

INDIGO TRIO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 807 wyświetleń od 15 lutego 2008
  • 11 marca 2008, wtorek
    » 20:00

Koncert

Koncert z cyklu jaZZ i okolice organizowany przez: Górnośląskie Centrum Kultury oraz Jazz Club Hipnoza.

Wystąpi INDIGO TRIO w składzie:

  • Nicole Mitchell – flety
  • Harrison Bankhead – kontrabas, wiolonczela
  • Hamid Drake – perkusja oraz instrumenty perkusyjne

NICOLE MITCHELL

Jest jedną z niewielu afro-amerykańskich kobiet, która z powodzeniem poświęciła się muzyce jazzowej. Znakomita flecistka i uczennica Jamesa Newtona, który w jednym z wywiadów powiedział, że artystka swobodnie stosuje nowe techniki gry, których nie słyszał u żadnego innego flecisty. Kompozytorka i liderka wielu własnych grup. W plebiscycie krytyków miesięcznika Down Beat wielokrotnie uznana za "talent zasługujący na uznanie" oraz za "wschodząca gwiazdę" w kategorii swojego instrumentu. Chciago Herold Tribune uhonorował artystkę tytułem "Chiacagoan of The Year 2006".

Nicole Mitchell jest aktywna na chicagowskiej scenie jazzowej od ponad dekady. Koncertowała i nagrywała z większością muzyków jazzowych z Chicago. W ramach ruchu AACM powołała pierwszy w historii nurtu żeński zespól Samana. Prowadzi kwartet z Edwardem Wilkersonem oraz "Black Earth Ensemble". Ten ostatni zespół ewoluuje od tria do 10 osobowego bandu występującego z tancerzami. Liderka wirtuozersko gra na wielu rodzajach fletów, potrafi śpiewać poprzez instrument. Obok sekcji rytmicznej (bas, fortepian, perkusja) i dętej często towarzyszą jej i wzbogacają brzmienie zespołu: skrzypce, wiolonczela i harfa. Z grupą "Black Earth Ensemble" Nicole Mitchell nagrała i wydała we własnej, niezależnej wytwórni Dreamtime Records dwa, świetnie przyjęte przez krytykę albumy Vision Quest (2001) i Afrika Rising (2002). Z kwartetem znakomitą płytę Frequency (2006), z trio Indigo Trio (2007) dla Trill Jockey. Koncertuje też w składzie 12-osobowego Ensemble Anthony Braxtona oraz Exploding Star Orchestra Roba Mazurka.

W swojej oryginalnej muzyce Nicole Mitchell umieszcza afro-amerykańskie dziedzictwo kulturowe we współczesnym, kalejdoskopowym kontekście muzycznym wielokulturowego miasta. Jej kompozycje są jak oryginalne wzory, utkane ze swingu, bluesa, bepopu, awangardy, afrykańskich rytmów, wschodnich skal i zachodnich harmonii. Artystka za cel stawia sobie, by jej muzyka inspirowała i wzbogacała odbiorców uświadamiając im wartość kultury mającej swe korzenie w Afryce a tworzonej współcześnie przez afro-amerykanów.

Uczy w klasie fletu Chcicago State University i jest profesorem Northeastern Illonois University. Jest członkiem New Black Repertory Ensemble of the Center for Black Music Research w Columbia College. Prowadzi też zajęcia dla dzieci w bezpłatnej szkole muzycznej AACM.

HARRISON BANKHEAD

Jeden z najbardziej poszukiwanych muzyków sceny Chicago, basista i wiolonczelista. Odnajduje się znakomicie wśród różnych stylistyk jazzowych, występował z wieloma różnymi zespołami jazzowymi, od mainstream do awangardy jazzowej. Obecnie silnie związany z nurtem awangardy chicagowskiej AACM, gra z z Fredem Andersonem, Ernestem Dawkinsem w zespole Chicago 12, z Nicole Mitchell, w zespole 8 Bold Souls. Nagrywał z Malachim Thompsonem i zespołem Africa Brass. Jest członkiem trio Roscoe Mitchella z którym nagrał znakomity, podwójny album No Side Effects. Harrison Bankhead w 1996 roku wystąpił gościnnie na płycie Don't Let Me Go polskiej wokalistki jazzowej Grażyny Auguścik. Wyznacznikiem jego stylu gry jest ciepłe brzmienie melodii - z wielką precyzją dba nawet o pojedynczy dźwięk, który wydobywa z kontrabasu. Mistrz pulsującego rytmu wokół którego rozwijał swoje zawiłe improwizacje Fred Anderson.

HAMID DRAKE

Drake dał się poznać, jako długoletni partner zespołów Freda Andersona, z którym współpracuje nieprzerwanie od 1974 r. Jest też przede wszystkim związany ze sceną chicagowską jazzu i muzyki improwizowanej oraz etnicznej. Studiował u różnych muzyków grę raczej na egzotycznych instrumentach perkusyjnych, niż na normalnym zestawie. Jego nauczycielami byli: Harry Hawthorn (trap set), Raman Papaiah, Ustad Kedar Khan i Ranchod Das Pandya (tabla), Howie Levy (konga), Hamza El Din (bębny ramowe). Od roku 1976 r. współpracował z Adamem Rudolphem, z którym stworzył duet. Od roku 1977 był członkiem The Mandingo Griot Society. Od 1978 r. okazjonalnie współpracował też z Donem Cherrym. Dopiero jednak lata 90. przyniosły rzeczywistą popularność muzyka, wyrażającą się w ilości nagranych płyt. Lata te, to dalsza współpraca z Fredem Andersonem, w różnych jego zespołach. Nawiązał także znajomość z młodszymi muzykami z Chicago, przystępując m.in. do grupy DKV (Drake/Kessler/Vandermark) Trio. Równocześnie stał się perkusistą różnych formacji Petera Brötzmanna. Jest członkiem jego Tentetu i kwartetu Die Like a Dog. W czasie długoletniego artystycznego doświadczenia współpracował także z takimi muzykami, jak: Borah Bergman, Joe McPhee, Bill Laswell czy Marilyn Crispell. Obok jazzu interesuje go różnego rodzaju muzyka etniczna, głównie o afrykańskim rodowodzie, choć nie stronił też od grania reggae. Ciekawie wypada współpraca Drake'a w różnego rodzaju duetach z Michaelem Zerangiem (duet perkusyjny), Joe McPhee, Borah Bergmanem, Assifem Tsaharem, Jebem Bishopem czy Williamem Parkerem. Jak widać, już choćby po gronie tych współpracowników, nie ogranicza swych zainteresowań do najpowszechniejszych duetów na scenie free, jakimi niewątpliwie są duety perkusistów z saksofonistami. Obecnie jest uważany za jednego z najciekawszych perkusistów, którego gra w dużej mierze opiera się wszelkim porównaniom. Sięga zarówno po środki znane z zespołów free jazzowych oraz po rytmy i instrumenty etniczne.

bilety:

35 pln

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ