INFORMACJA:
Adam Fleks - Peregrynacje
Peregrynacje
- od: 2 czerwca 2011, czwartekdo: 30 czerwca 2011, czwartek
- wystawa fotografii
Wystawa _„Peregrynacje" _składa się z 40 fotogramow wykonanych na tradycyjnym barytowanym papierze fotograficznym do fotografii czarnobiałej. Dla osiągnięcia dużej rozpiętości tonalnej wykonałem ją w technice spilt-grading, naświetlając papier najpierw przez filtr purpurowy dla wydobycia cieni oraz przez filtr żołty dla uzyskania szczegołow w światłach. Jest to bardziej pracochłonne, lecz w zamian pozwala na zrobienie odbitek w szerszej skali szarości, niż w przypadku odbitek naświetlanych tradycyjnie, tj. pojedynczo przez jeden filtr.
Kilka odbitek ze zdjęć wykonanych na Santorini wykonałem w technice litowej, dla uzyskania efektu dwubarwności na „normalnym" papierze czarnobiałym.
Pomysł „peregrynacji" zrodził się podczas jednej z kolejnych podroży. Każde odwiedzane miejsce wydaje się mieć swoją niepowtarzalną charakterystykę. W przypadku Krety była to mieszanina pamiątek dla turystow, śmieci, hałasu tłumu, pędzących skuterow, milionow cykad, zabytkow, walącego z gory oślepiającego słońca, wina w plastykowej butelce po wodzie mineralnej kupowanego w pobliskiej piekarni (!), kołysania statku i ludzi na ulicach, albo też prawie wyludnionych ulic w porze okołopołudniowej.
Zdjęcia mają przekazać odczucie, a ponieważ może ono ulec zakłoceniu poprzez nadmiar barw i form, dlatego postanowiłem zrezygnować z kolorow, pozostawiając je obrazkom publikowanym w kolorowych katalogach biur podroży.
Uznałem, że czarnobiała fotografia najlepiej potrafi oddać moje odczucia, odrzuciłem więc kolorową otoczkę, starając się skupić na treści.
Jest to fotografia czysta i prawidzwa bez żadnych dodatkowych manipulacji możliwych w fotografii cyfrowej. Wszystkie efekty uzyskałem wyłącznie dzięki analogowym metodom optyczno-chemicznym. Słońce zostawiło swoj ślad na srebrowej emulsji negatywu, ja po wywołaniu przeniosłem go dzięki działaniu światła naświetlając związki srebra zawarte w emulsji papieru fotograficznego. Przy mojej pewnej ingerencji zadziałała tutaj sama natura poprzez procesy w niej obecne.
By jak najbardziej zbliżyć się do guru, czyli Henri Cartier-Bressona, używałem aparatu z jednym obiektywem. Zastosowałem jednak obiektyw szerokokątny 24 mm, bo w wąskich uliczkach niewiele bym zdjął szkłem standardowym, jak czynił to mistrz. Zdjęcia nie były kadrowane pod powiększalnikiem, tylko komponowane w wizjerze starego Nikona F3. Jeden rodzaj filmu oraz dostosowanego do nich wywoływacza pozwolił mi usprawnić wołanie wielu negatywow po powrocie do domu.
Adam Fleks
Adam Fleks - prezes Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego www.gtf.org.pl, autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych, autor wielu tekstow i opracowań historyczno-fotograficznych, laureat nagrod i kwalifikacji na konkursach fotograficznych, salonach i przeglądach fotografii.
bilety:
wstęp wolny
Peregrynacje
Peregrynacje
SAKARTWELO, czyli rzecz o Gruzji...
od: 18 września 2008 do: 15 października 2008
Galeria I Piętro - Miejski Ośrodek Kultury
Rynek 1 Orzesze
8 250sztuka
Ulice Londynu
od: 9 lipca 2007 do: 31 sierpnia 2007
Galeria I Piętro - Miejski Ośrodek Kultury
Rynek 1 Orzesze
8 328sztuka
Trochę inny świat
od: 4 września 2006 do: 30 września 2006
Galeria Orzesze - Miejski Ośrodek Kultury
Rynek 1 Orzesze
8 254sztuka
Góra-dół-góra
od: 4 września 2006 do: 30 września 2006
Galeria I Piętro - Miejski Ośrodek Kultury
Rynek 1 Orzesze
8 365sztuka