koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

WIECZÓR SZTUK ŚWIATŁEM MALOWANY

Rybnik »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 878 wyświetleń od 4 stycznia 2016
  • 15 stycznia 2016, piątek
    » 18:00

W programie: - w Galerii Kolmunowej - otwarcie wystawy malarstwa Marii Budny-Malczewskiej pt. "Szkic do portretu Marii", - w Galerii Fotografii DeKa - otwarcie wystawy fotografii Kary Rokity pt. „Koncerty światłem malowane”, - w Galerii Drugiego Planu - wernisaż wystawy fotografii - „KONCERT - pokonkursowo”, - recital gitarowy "The Beatles" w wykonaniu Andrzeja Trefona.

Wystawy będą prezentowane do 29.02.2016 r. Wstęp wolny!

"Koncerty światłem malowane" to pierwsza autorska wystawa warszawskiej fotografki koncertowej - Kary Rokity, organizatorki i promotorki wystaw fotograficznych o tematyce koncertowej. Pierwsza edycja Warszawskiej Wystawy Fotografii Koncertowej miała miejsce w 2012 r. i od tej pory kontynuowana jest co roku, za każdym razem przyciągając coraz większą rzeszę odbiorców. Podczas ostatniej edycji wystawy, która odbyła się w lutym 2015 r. w Cafe Progresja, prezentowane były prace ponad 30-tu fotografów koncertowych z Warszawy oraz trzech gości specjalnych. WWFK jest wydarzeniem, które na stałe wpisało się już w kalendarz warszawskich imprez. Na wystawie w Galerii DeKa prezentowane są prace autorki pochodzące z tzw. zbioru: "the best of" - najlepszych fotografii, które udało się zrealizować artystce w ciągu ostatnich 8 lat. A o swoich fotografiach mówi tak: Moje zdjęcia nie są reportażem koncertowym w dosłownym tego słowa znaczeniu, ponieważ ukazują moje subiektywne podejście do artysty występującego na scenie i tego, jak ja go widzę przez obiektyw. Bo tak naprawdę na scenie i pod nią najbardziej liczą się emocje, klimat i muzyka.

Kara Rokita - fotografią koncertową zajmuje się od 2007 r., kiedy to zaczęła robić pierwsze zdjęcia dla magazynu Metal Hammer, z którym aktualnie współpracuje na stałe, fotografując zarówno małe, niezależne koncerty, jak i większe koncerty klubowe oraz festiwale (m.in. Sonisphere, Warszawa Brzmi Ciężko, Warsaw Orange Festival, Skrzyżowanie Kultur i inne). Jej fotografie publikowane były również w magazynach: Teraz Rock, Hardrocker, Perkusista, Basista, w miesięczniku FOTO, Polish Independent Music Magazine oraz na stronach www.rockmetal.pl, musicalert.pl, czy cgm.pl. Na swoim koncie ma 3 okładki w Metal Hammerze, kilkanaście publikacji CD/DVD oraz wyróżnienie na portalu 500px (10 najlepszych zdjęć koncertowych 2013 r.). Współpracuje także z zespołami muzycznymi w zakresie sesji fotograficznych oraz reportaży koncertowych. Strona: www.kararokita.pl. Kara Rokita w dniu 16.01.2016 r. w Domu Kultury w Rybniku-Chwałowicach poprowadzi Warsztaty Fotografii Koncertowej.

„KONCERT - pokonkursowo” - wystawa najlepszych fotografii nadesłanych na I Konkurs Fotograficzny „KONCERT” zorganizowany w 2015 r. przez Dom Kultury w Rybniku-Boguszowicach www.dkboguszowice.pl w ramach Boguszowickich Dni Młodych (Film, Muzyka, Foto). Celem konkursu było utrwalenie w fotografii subtelnego piękna koncertowej chwili, popularyzacja muzyki granej na żywo oraz ukazanie emocji towarzyszących koncertom. Ponieważ sezon na wszelkiego rodzaju koncerty, te duże i małe, te z megagwiazdami i te kameralne dla koneserów, trwa cały rok i każdy z nich ma grono wiernych sympatyków, dlatego też, każdy to niepowtarzalne muzyczne wydarzenie i niesamowite przeżycia dla uczestników. O tym, że wszystkie te piękne koncertowe chwile są namiętnie rejestrowane fotograficznym aparatem, przekonali się organizatorzy konkursu, którzy byli mile zaskoczeni tak dużą ilością nadesłanych fotografii. Łącznie jury konkursu (w składzie: Krzysztof Łapka, Dominik Gajda, Jarosław Zadora) oceniło 410 prac 110 autorów, a do wystawy pokonkursowej zakwalifikowało 70 zdjęć wykonanych przez 39 fotografów. I nagrodą została uhonorowana Bogusława Horszczaruk-Kaczyńska z Warszawy za zestaw dwóch fotografii pt. „Spotkania trzeciego stopnia”, II miejsce przypadło Marcinowi Wilkowi ze Szczecinka za cykl fotografii zatytułowanych „Muzyczne emocje”, a III nagrodę odebrała Anna Kowalczyk z Warszawy za fotografię pt. „Dla wioślarzy”. Kwalifikacją do wystawy wyróżniono prace następujących twórców: Jacek Sobociński, Anna Jakubowska (Gdańsk), Bartosz Kowal (Dąbrowa Górnicza), Magdalena Emka Borucka, Artur Pławski (Tychy), Adam Lipner, Maciej Kanik (Jastrzębie Zdrój), Piotr Grochala, Wojciech Kozłowski, Radek Zawadzki (Warszawa), Daniel Eysymont, Paweł Krupka (Ostrołeka), Michał Karasiński (Tuszyn), Agata Weber, Dawid Lach (Radlin), Stanisław Kusiak, Karol Malec (Lublin), Monika Stachnik-Czapla, Szymon Zakrzewski, Katarzyna Kukiełka, Grzegorz Furlaga (Kraków), Izabela Urbaniak, Igor Pyć (Łodź), Bartłomiej Busz (Ostrzeszów), Michał Szkudlarek (Brzeg), Ewa Ferdynus (Bytom), Iga Lao (Słupsk), Patryk Słowiński (Kobiernice), Marcin Grabia (Sieradz), Jakub Ochnio (Zgłobice), Mariusz Dmowski (Racibórz), Michał Run (Pszów), Mariusz Skiba (Zduńska Wola), Arkadiusz Raszek (Stalowa Wola), Arkadiusz Klimczak, Bartłomiej Rochalski (Rybnik). Kurator wystawy - Robert Pior.

Maria Budny-Malczewska - rybniczanka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w 1979 roku u prof. Władysława Wińcze. Uprawia malarstwo sztalugowe, rysunek, grafikę wydawniczą, aranżację przestrzeni ekspozycyjnych. Ma w swoim dorobku kilkanaście wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jej obrazy często trafiają do kolekcji prywatnych oraz muzealnych. W Fundacji EDF Polska w Rybniku prowadzi w pracowni FORMA zajęcia przygotowujące uczniów z rysunku i malarstwa studyjnego do egzaminów na uczelnie artystyczne i architekturę, tworzy i realizuje projekty plastyczno - teatralne z grupą Artystycznie Aktywni 50 + i osobami specjalnej troski, oraz Międzynarodowe Integracyjne Warsztaty Artystyczne o tematyce arteterapii - plastykoterapii. Od kilku lat poprzez Agencję Usług Lingwistycznych LOGMAR w Rybniku uczestniczy w projektach europejskich GRUNTVIG i ERASMUS+. Strona artystki: www.mariaart.pl.

"Szkic do portretu Marii" „W twórczości malarskiej i rysunku, obok pejzaży i portretów, jako najważniejszy jawi się akt kobiecy, potraktowany bardzo specyficznie, intrygująco oryginalny. Wszystkie kobiety są młode i atrakcyjne, emanuje od nich powab świeżości naturalnej, ale owiane są pewną tajemniczością - niezbędnym atrybutem prawdziwej kobiecości. To akty - unikatowo piękne budzące głębsze refleksje malarskie studia. Mimo stałej obecności aktu kobiecego w historii sztuki kręgu śródziemnomorskiego, mimo ewidentnej trudności, by osiągnąć oryginalność, u Marii Malczewskiej nie ma powtórzeń z dzieł dawnych mistrzów. Są za to ledwie wyczuwalne subtelnie aluzyjne nawiązania do niektórych ich dzieł. To świadczy o klasie malarki. Tajemnica ciała, metafizyka miejsca, metafizyka, bo artystka odrealnia świat - napisał pięknie i trafnie poeta Stanisław Krawczyk - próbuje przekazać nakładanie się zjawisk.. Z obrazów promieniuje siła natury, ale jest miejsce na zamyślenie, może sen, może marzenie w otaczającej dynamice ukośnych błękitów, poziomych czerwieni. Metafizyka i biologia, uniwersalizm, a jednocześnie prywatność erotyzmu pulsującego pod farbą, jak szept i hymn miłości. Maria Malczewska maluje nie mający początku ani końca kobiecy mit i marzenie zarazem o pięknie i miłości, o tym, co dla starożytnych „ucieleśniała” bogini Afrodyta. Mając opanowany perfekcyjnie warsztat malarski i używając go dobrze do wyrażania swojej osobowości, tworzy dzieła unikatowe. Manes i manu - duch i ręka - jak mawiali o takiej twórczości starożytni. Obrazy i rysunki śląskiej artystki są par exellence dziełami sztuki, które jak na dzieła przystało, nigdy się nie opatrzą, nigdy nie stracą swojej artystycznej aktualności”. Seweryn Aleksander Wisłocki

Szkic do portretu Marii

Bywa takie niebo

że Maria nagą

wyprowadza z deszczu

i bywa taka cisza

że naga idzie po falach

ryby grzbietami

ocierają się o łono

korzystając z podskoku

morza do bioder

krople wiszą

pod dotknięciem pędzla Marii

powietrze zielenieje

a słońce z piersi modelki

spada

odbija się od uda

nakrywa brzuch

pod którym węgorz przemyka

do matecznego oceanu

wtedy Maria zapala różę

zamiast papierosa

stając przed okiem wszechświata

głucha na jesienną burzę

nie słyszy jak ubrana

wychodzi z ciemnego pokoju

napisał w 2002 roku Stanisław Krawczyk

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ