koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu

Juliusz Ursyn-Niemcewicz – koncert pieśni neapolitańskich

Rybnik »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 065 wyświetleń od 21 kwietnia 2022
  • 28 maja 2022, sobota
    » 18:00

#

Zapraszamy na koncert pieśni neapolitańskich w wykonaniu znanego i cenionego tenora Juliusza Ursyna-Niemcewicza z towarzyszeniem Orkiestry im. F. Telemanna pod kierownictwem artystycznym Piotra Sadowskiego.

Program muzyczny koncertu jest wypełniony radosnymi, pełnymi werwy, ale także skłaniającymi do refleksji pieśniami, które nawiązują do muzyki ludowej pochodzącej z okolic Neapolu. Do najbardziej znanych utworów tego gatunku, które na pewno usłyszymy należą; Santa Lucia, O sole mio, Torna a Surriento, Core n’grato. Pieśni neapolitańskie są znane i lubiane na całym świecie po przez co szybko stały się synonimem Włoch.

Początki pieśni neapolitańskiej sięgają XVIII-wiecznej opery buffa, która powstała w Neapolu (jako przerywnik muzyczny opery seria) i była pisana w dialekcie neapolitańskim. Początek pieśni neapolitańskiej w dzisiejszym znaczeniu tego terminu sięga roku 1835, kiedy to odbył się pierwszy festiwal w Piedigrotta w Neapolu. Był on organizowany mniej lub bardziej regularnie do pierwszych lat po drugiej wojnie światowej. Pierwszą triumfatorką festiwalu stała się pieśń „Te voglio bene assaje”, która zyskała dużą popularność. Autorstwo jej melodii przypisuje się Gaetano Donizettiemu. Złoty wiek pieśni neapolitańskiej to przełom XIX i XX wieku, kiedy stała się ona popularna poza granicami Włoch dzięki milionom emigrantów, którzy opuścili swój kraj (w tym Neapol). Pieśń neapolitańska szybko stała się synonimem Włoch na całym świecie. Znany włoski tenor, Enrico Caruso, wywodził się z Neapolu, a w Ameryce, poza normalnym repertuarem operowym, nagrał również wiele piosenek neapolitańskich (dla wytwórni RCA); śpiewał je też często jako bisy po występie w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Podobny zwyczaj miał również inny znany tenor Luciano Pavarotti.

Do spopularyzowania pieśni neapolitańskich przyczynił się też fakt, iż mieli je w swoim repertuarze czołowi amerykańscy wykonawcy jak Elvis Presley (m.in. „It’s Now or Never” – anglojęzyczna wersja „’O sole mio”).

Udział w koncercie to najlepszy sposób na relaks oraz poczucie wakacyjnej atmosfery przy znanych przebojach muzyki Włoskiej.

Juliusz Ursyn-Niemcewicz
gliwiczanin, pierwsze lekcje śpiewu pobierał pod kierunkiem prof. Jana Ballarina. Studia wokalne ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu prof. Krystyny Szczepańskiej. Niedługo potem rozpoczął regularną działalność koncertową jako solista w kraju i za granicą – Austria, Francja, Hiszpania, Belgia, Niemcy. Był stypendystą uczelni muzycznych w Lozannie i Genewie.
Od 1995 roku – stale związany jest z Operą Śląską, gdzie debiutował partią Cania w „Pajacach” Leoncavalla. Tam stworzył także wiele znaczących kreacji scenicznych – Jontek w „Halce”, Pinkerton w „Madame Butterfly”, Sinobrody w „Rycerzu Sinobrodym”, Enzo Grimaldo w „Giocondzie”, Edwin w „Ksieżniczce czarasza” Dymitr Samozwaniec w „Borysie Godunowie”, Alfred w „Traviacie” Camil w „Wesołej wdówce”. Występował także na europejskich scenach operowych. Wiele nagrywał dla Polskiej Telewizji, m.in. „Siwą mgłę” Wojciecha Kilara z Narodową Orkiestrą Symfoniczną PR pod dyr. Antoniego Wita, „Mszę kreolską” Ramireza oraz pieśni Fryderyka Chopina którymi wraz z Wojciechem Świtałą otwierał m.in. Rok Chopinowski w Londynie /1999/ wykonując je także przed królową angielską Elżbietą. Był także bohaterem licznych programów telewizyjnych TVP3.
Często koncertuje z polskimi orkiestrami filharmonicznymi, jest stałym gościem Krynickich Festiwali im. Jana Kiepury w galowych wieczorach Bogusława Kaczyńskiego, wielokrotnie występował z koncertami muzyki operowej w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – Nowy Jork, Toronto, Chicago, Ontario. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie.

Orkiestra im. Telemanna
powstała w 1993 roku w Bielsku-Białej. Przy współpracy z wieloma muzykami i wokalistami Europy, wystąpiła na wielu scenach, m.in. w takich miejscach jak: Weiler(Niemcy) i Wissembourg(Francja), Londyn(Anglia), Weiler(Niemcy) wspólnie z „Sinfonia Algovia”.

Muzycy Orkiestry im. Telemanna brali udział w wielu festiwalach muzycznych w Polsce, m.in. w: Lublinie, Katowicach, Cieszynie, Żywcu, Mikołowie, Starachowicach, Trzebnicy, Zelowie, Jędrzejowie, Leżajsku.

Orkiestra wystąpiła z Kają Danczowską na „XVII Międzynarodowej Dekadzie Muzyki” w Cieszynie (październik 2006) oraz w 2008 r. na koncertach „Viva Vivaldi” w Cieszynie i Bielsku-Białej. W 2005 r. zainicjowała koncerty sylwestrowe w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie. W kwietniu 2008 r. wspólnie z chórem i solistami zaprezentowała oratorium „Mesjasz” G.F.Haendla w Katowicach, Bielsku-Białej i Żywcu. W październiku 2008 r. orkiestra wykonała wspólnie z chórem i solistami „Requiem” W.A.Mozarta w Bielsku-Bialej i Żywcu. W Bielsku-Białej orkiestra regularnie koncertuje w Bielskim Centrum Kultury – „Muzyczna Ballada Europy”, w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej – ”Muzyka dawna i Muzy” i „Walce Straussa “. Orkiestra występuje podczas “Vivaldi Festival”,”Koncerty u św.Mikołaja”, ”Wakacje z muzą”. W Żywcu koncertuje w cyklu “Najpiękniejsze melodie świata”.

Orkiestra nagrała płyty CD: “Barocco con fuoco”,”Viva Espańa”,”Muzyczna Ballada Europy”,”Ad Dei Gloriam” i „Cztery pory roku” A.Vivaldiego.
Zespół otrzymał nagrodę „Za dotychczasową działalność” w dziedzinie kultury w Bielsku-Białej „Nominacja-Ikar 2001”. Honorowy Dyplom – Ikar 2008 w dziedzinie kultury i sztuki w Bielsku-Białej.

Koncert poprowadzi Aleksander Gortat.

Bilet: 35 zł – normalny, 25 zł – ulgowy (senior/uczeń/student)

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ