koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Koncert Habakuk, Hurt i Sandaless w Ełku

Ełk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 751 wyświetleń od 4 kwietnia 2011
  • 16 kwietnia 2011, sobota
    » 19:00

Ełckie Centrum Kultury

HABAKUK

Początki formacji sięgają 1989 r., gdy na wspolnym jamowaniu spotykały się grupy Engaddi z Częstochowy i Samuel z pobliskiego Będzina. Engaddi było kapelą stworzoną przez lidera Habakuka - Wojciecha "Brodę" Turbiarza, natomiast Samuela tworzyli Jacek i Mariusz Karolewscy.

W 1990 roku spotkania te zaowocowały powstaniem Habakuka. Początkowo nazwa zespołu brzmiała THC Habakuk. W pierwszym składzie znaleźli się: Wojciech Turbiarz (git., wok.), Jacek Karolewski (git., wok.), Mariusz Karolewski (bas), Irena Toborek (wok.), Paweł "Smerda" Derda (instr. klaw.). W tym czasie przez zespoł przewinęło się bardzo wiele osob, głownie perkusistow (m.in. Dariusz Litera i Grzegorz Kwiczoł).

W 1991 roku do zespołu dołączyła sekcja dęta: Wojciech Kowalski (sax.) i Piotr "Fi" Hutny (trąbka) oraz Artur Szumlas (dub master), ktory wkrotce stał się osobą w głownej mierze tworzącą specyficzny habakukowski klimat, pisząc teksty utworow, malując obrazy, robiąc koszulki, naklejki, okładki i plakaty. W tym składzie Habakuk zagrał m.in. na festiwalach: Reggae Nad Wartą (1992), Reggae Christmas (Piotrkow Trybunalski, 1992), Reggae Messages (Warszawa, 1992) czy Africa Is Hungry (Toruń, 1992 i 1993) oraz jesienią 1993 r. na Arts & Culture w Berlinie.

Jesienią 1991 r. powstała kaseta demo Party, będąca autentycznym zapisem reggae'owej "balangi" w studenckim radiu Klika w Częstochowie.

W 1993 r. Habakuk zawiesił działalność koncertową poszukując nowego oblicza, zarowno personalnego, jak i artystycznego, a Artur Szumlas i Wojciech Turbiarz pod szyldem Family Front zaczęli tworzyć imprezy Ragga Party, będące jednocześnie sound systemem i performancem. Rownocześnie powstała nowa twarz Habakuka - teatr Rub Ritual i happeningi Dziecinada tu, czyli łyk swobody dla dobrej pogody oraz Ziemia jest święta - instalacja przestrzenna, ja i ja jedno tchnienie.

W 1994 r. zespoł zaczął ponownie koncertować. Muzyka zyskała bardziej rockowe oblicze, jednak cały czas z rozpoznawalnym reggae'owym pulsem. W tym czasie w formacji grali: Wojciech Turbiarz (git., wok.), Paweł Derda (git.), Wojciech Cyndecki (bas), Dominik Ludwin (perk.), Andrzej "Harry" Łozowski (instr. perk.) i Artur Szumlas (sztuka ulotna, toasty).

W 1997 r. nastąpiły kolejne zmiany personalne - w lutym miejsce Dominika Ludwina zajął Jaromir Puszek. Doszedł rownież Piotr "Dziki" Chrząstek (instr. klaw., wok.) - założyciel i lider częstochowskiej formacji hip- hopowej Sektor B, co zaowocowało wprowadzeniem rapu do muzyki Habakuka (festiwal Odjazdy w 1997 r.).

W listopadzie 1997 Pawła Derdę zastąpił na gitarze Michał Walczak. W międzyczasie Habakuk nagrał w zaprzyjaźnionym częstochowskim Studio Radioaktywni materiał noszący tytuł Rub Ritual. W nagraniach uczestniczyła grająca na flecie poprzecznym Ewa Kołecka, wspołpracująca rownież z Pidżamą Porno i THC-X. Poźniej kilka utworow z tej sesji znalazło się na albumie grupy Rub Pulse (Serce, Jedność). W tym czasie zespoł wiele koncertował, a jego członkowie byli wspołorganizatorami takich imprez, jak: Reggae Meeting (1997 i 1998), Rym Częstochowski - Hip Hop Festiwal (1998) oraz Marleyki (1998).

Rok 1998 przyniosł kolejne zmiany składu. Wowczas zespoł tworzyli: Wojciech Turbiarz (git. wok.), Wojciech Cyndecki (bas), Jaromir Puszek (perk.), Krzysztof "Kiczu" Niedźwiedzki (git., wok.), Jacek Otręba (instr. klaw.) i Artur Szumlas (sztuka ulotna).

W tym składzie, w styczniu 1999 r., Habakuk dokonał nagrań w katowickim cyberstudio. W sesji brali rownież udział Ewa Kołecka (flet) i Michał Walczak (git.). Owocem nagrań było 12 utworow utrzymanych w klimacie rootsowo-rockowym. Materiał nosił tytuł Mniam! Mniam! REGE i ukazał się w marcu 1999 r., nakładem bytomskiej wytworni W Moich Oczach. Płyta spotkała się ze znakomitymi recenzjami w największych opiniotworczych magazynach muzycznych.

Latem 1999 r. zespoł występował jako support przed gwiazdami światowego reggae, Mad Professorem i Macka B. Koncerty odbyły się w Chorzowie i Warszawie.

Po koncertach, zaangażowany w wiele innych projektow Jacek Otręca opuścił zespoł. Zastąpił go Daniel Pomorski, grający rownież na trąbce. Dołączył także Mikołaj Kopeć, ktory odpowiadał za brzmienie zespołu na żywo (live-mix). W tym samym roku występ Habakuka na żywo mogła zobaczyć cała Polska - festiwal Tam Gdzie Biją Źrodła na Rownicy w Ustroniu był transmitowany przez drugi program TVP. Habakuk grał tam obok m.in. Zion Train i Juniora Delgado.

W 2000 r. zespoł uczcił jubileusz 10-lecie istnienia wydawnictwem Rub Pulse. Zawierało ono nagrania z lat 1996-2000, ale krążek był mocno wzbogacony brzmieniem elektronicznym. Grupa została też doceniona przez Gazetę Wyborczą, ktora w podsumowaniu roku 2000 wymieniła Habakuka jako jedną z większych nadziei polskiej muzyki. W sierpniu do zespołu doszedł klawiszowiec Marek Makles, zastępując Daniela Pomorskiego. W tym jubileuszowym roku najważniejszymi koncertami Habakuka były: Marleyki w Łodzi (obok zespołow Daab, Bakszysz, Maleo Reggae Rockers i innych), koncert na Regałowisku w Bielawie. Poza tym zespoł zagrał kilkadziesiąt mniejszych koncertow.

W 2001 r. wspolne występy z Habakukiem rozpoczęła znana postać polskiego reggae, Monika Biczysko z grup Bakshish i Credon. Zespoł wystąpił m.in. na festiwalu Afryka w Toruniu, na Punkowej Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie oraz w charakterze gwiazdy na finałowym koncercie festiwalu Wiosna Reggae - Marleyki 2001 we Wrocławiu. Wielkim przeżyciem był występ dla 250 tys. ludzi na Przystanku Woodstock w Żarach.

Jesienią 2001 r. grupa rozstała się z Mikołajem Kopciem, ktory poświęcił się swej działalności, a odpowiedzialność za brzmienie zespoł oddał w ręce Adama Celińskiego. Wyrazem uznania dla grupy był występ podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2002 na żywo w studiu telewizyjnym przy ul. Woronicza w Warszawie.

Pod koniec 2002 r. Habakuk wydał trzecią, bardzo przebojową płytę Muzyka Słowo Liczba Kolor, na ktorej utrzymany był muzyczny kierunek obrany na poprzednich krążkach. Gościnnie w nagraniach wzięli udział Antoni Gralak oraz Mateusz Pospieszalski i Anna Patynek na instrumentach perkusyjnych, a także wielu innych zaprzyjaźnionych muzykow. W prasie ukazały się pochlebne recenzje, w rożnych stacjach telewizyjnych prezentowany był teledysk do utworu Wrażenia.

Pod koniec 2003 r. zespoł przejechał niemal całą Polskę w ramach trasy Rege Tonite. 37 koncertow zgromadziło prawie 8-tysięczną publiczność.

Wiosną 2004 r. grupa wspolnie z płockim Farben Lehre oraz pabianickim Proletaryatem odbyła cieszącą się dużą frekwencją trasę Punky Reggae Party.

Muzycy Habakuka występowali też z Muńkiem Staszczykiem (T.Love jako projekt Rege Inna Polish Stylee).

Pod koniec 2005 r. Habakuk powrocił winylowym wydawnictwem Hub-a-dub, na ktorym znalazły się nagrania zespołu w remiksach Wszystkich Wschodow Słońca, Kadubry, Activatora i Adama Celińskiego.

Grudzień 2005 przyniosł najnowszy album grupy zatytułowany 4 Life, poprzedzony singlem Życia Rytm. Wśrod zaproszonych gości na płycie pojawili się m.in.: Muniek Staszczyk, Pablopavo, Reggaenerator (oboje Vavamuffin), Bob One, DaBass (oboje Rub Pulse Sound System), Janusz "Yanina" Iwański i inni. Teksty do kilku piosenek napisał Sławomir Gołaszewski.

8 stycznia 2006 Habakuk zagrał koncert w Studiu Programu 3 Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie.

3 sierpnia 2007 zespoł po raz drugi w karierze wystąpił podczas Przystanku Woodstock, tym razem w Kostrzynie nad Odrą. Występ, podczas ktorego usłyszeć można było zarowno stare kawałki jak i piosenki pochodzące z najnowszej płyty, spotkał się z ciepłym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności. W tym samym roku Habakuk wystąpił rownież m.in. w Mysłowicach podczas festiwalu Off Festival oraz na festiwalu w Glastonbury.

8 lutego 2008 r. Habakuk podczas swoich 18. urodzin zagrał koncert w Grudziądzu.

HURT

Grupa powstała w 1992 roku, a jej debiutancki album Babilon ukazał się w 1994 (wydała go niewielka wytwornia Melissa). W 1997 wydali swoim nakładem album Serki dietetyczne. Byli wtedy mało znani i uznawani raczej za underground. Ich postrzeganie zmieniło się, gdy wytwornia SP Records wydała ich album Musisz to kupić (1999). Po tym wydarzeniu do grupy dołączył perkusista. Wcześniej używali perkusji automatycznej i ten styl jest ciągle słyszalny, nawet na nowszych albumach.

Po wydaniu płyty Dokładny czas w 2000 roku, grupa zaczęła koncertować, po czym wydawało się, że zakończą działalność. Zmiany osobowe w zespole zaowocowały jednak wydaniem w 2005 roku płyty Czat zawierającej hit "Załoga G" (utrzymywał się długo na pierwszych miejscach list przebojow rozgłośni Polskiego Radia: Trojki i Bis) oraz "Mary Czary". Grupa wyruszyła w kilka tras koncertowych (w tym jedną z zespołem Happysad w 2006), w czasie ktorych promowała płytę Czat.

W czerwcu 2007 ukazała się płyta Nowy początek, jej producentem był Agim Dzejlijli. Płyta była promowana czterema singlami oraz na koncertach w całym kraju (w tym na Przystanku Woodstock, festiwalu w Jarocinie).

W roku 2009 dotychczasowego gitarzystę Piotra "Sida" Motkovica zastąpił Piotr "Załęs" Załęski, znany dotychczas z kilku wrocławskich projektow (m.in. Dust Blow). W tym samym czasie zespoł pod okiem Marcina Borsa, Andrzeja Markowskiego i Agima Dzeljilji, nagrał materiał na kolejną płytę "Wakacje i prezenty", ktora miała swoją premierę 30 października 2009.

SANDALESS

Zespoł SANDALESS działa od 1 stycznia 1997 roku. Powstał w Ełku i tam funkcjonuje do dzisiaj.

Pierwszy skład zespołu tworzyli:

Tomasz Laskowski - gitara, wokal

Krzysztof Radzewicz - gitara

Tomasz Ryk - bas

Krzysztof Laszkowski - trąbka

Marcin Korsak - perkusja.

Wtedy to zarejestrowano 2 kasety demo.

W 1998 do zespołu dołączyła: Katarzyna Laskowska - saksofon.

W niedługim czasie instrumentarium zespołu wzbogaciły:

klawisze - Jacek Kościuszko

conga - Maurycy Dałek.

Zespoł koncertował w Ełku i okolicach. Zarejestrowano krotkie demo.

Rok 2001 przyniosł następne zmiany personalne w zespole. W tym czasie zespoł funkcjonował w składzie:

Katarzyna Laskowska - saksofon

Tomasz Ryk - bas

Krzysztof Laszkowski - gitara, wokal

Marcin Korsak - perkusja.

W 2002 roku do zespołu dołączył: Piotr Mikulski - perkusja.

Poł roku poźniej: Rafał Poniatowski - gitara solowa.

Zespoł zaczął grać coraz więcej koncertow w kraju, jak i za granicą, między innymi:

International Youth Culture Festival - Gwardejsk (Rosja), Best Balt Festiwal - Kaliningrad (Rosja), Brandenburg Tour (Niemcy): Potsdam, alGlobe Bruckenfestival, Ludwigsfelde, Guben.

Od tego momentu działalność zespołu wspomaga swoim udziałem: Mariusz Poniatowski - akustyk.

Rok 2004 przyniosł zespołowi II miejsce oraz wyrożnienie najlepszej sekcji rytmicznej na Malborskich Przeglądach Muzycznych.

Obecnie (od marca 2006 roku) Sandaless tworzą:

Krzysztof Laszkowski - gitara, wokal

Rafał Poniatowski - gitara solowa

Rafał Lemieszko - bas

Piotr Mikulski - perkusja

Mariusz Poniatowski - akustyk,

Katarzyna i Tomasz Ryk - wsparcie duchowe.

Od maja 2006 zespoł rozpowszechnia EP-kę: "droga", ktora pozwoliła mu zagrać na wielu festiwalach, między innymi:

Jarocin Festival, Hunter Fest, Magia Rocka, Kierunek Olsztyn.

W roku 2006 zespoł zdobywa Grand Prix na Festiwalu „Kierunek Olsztyn".

W roku 2007 zostaje laureatem ogolnopolskiego przeglądu muzyki rockowej "Młode Wilki".

Rok 2008 - Laureat 45 K.F.P.P. w Opolu na koncercie "Debiuty".

bilety:

25zł/30zł

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ