koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  

TYGODNIOWY KURS TAI CHI W STYLU CHEN DLA POCZĄTKUJĄCYCH

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 674 wyświetleń od 10 maja 2024
  • od: 28 lipca 2024, niedziela
    do: 4 sierpnia 2024, niedziela

OŚRODEK ROZWOJU OSOBISTEGO I DUCHOWEGO „TU I TERAZ” W NOWYM KAWKOWIE www.tuiteraz.eu

zaprasza 28 lipca - 4 sierpnia 2024 na

TYGODNIOWY KURS TAI CHI W STYLU CHEN DLA POCZĄTKUJĄCYCH

PROWADZI: MAREK BALIŃSKI

Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z tai chi jak również dla tych, którzy chcą pogłębiać doświadczenie z podstawami tego systemu. Ci pierwsi mają wyjątkową okazję kompleksowo zapoznać się z teorią i ćwiczeniami, które prowadzą po kolei od bezruchu do ruchu, od pojęć struktury ciała w tai chi do unikalnych zasad poruszania. Wiedzę czerpiemy z samego źródła – od rodziny Chen, która wieki temu tworzyła tę piękną sztukę, a prowadzący studiuje ją od mistrzów z dwóch pokoleń z wioski rodziny Chen w Chinach od ponad 25 lat a tai chi w ogóle od ponad 40.

Dla pozostałych osób jest to okazja do kompleksowego powtórzenia i utrwalenia materiału bo trening czyni mistrzem i zawsze jest coś do poprawienia. Osoby na każdym poziomie zaawansowania mają w tych ćwiczeniach cały czas dużo do zrobienia. Proces doskonalenia nigdy się nie kończy. Poza teorią, medytacją stojącą zhang zhuan, zwijaniem jedwabiu chan si gong będziemy uczyli się krótkiej formy 18 ruchowej stylu Chen, która powstała na bazie długiej formy laoia yilu (74 ruchy).

Ta długa forma, która jest bazą dla całego stylu będzie tematem kolejnego kursu dla średniozaawansowanych w kolejnym tygodniu w Kawkowie. Można wziąć udział w obu kursach otrzymując zniżkę.

Program – podstawy tai chi/ taiji quan stylu Chen:

• struktura ciała taiji

• zasady ruchu

• medytacja

• rozwijanie jedwabiu, forma 18 ruchowa

TERMIN: 28 lipca - 4 sierpnia 2024

ROZPOCZĘCIE: 28 lipca o godz.19 (rozpoczynamy kolacją o godz. 19 w niedzielę)

ZAKOŃCZENIE: 4 sierpnia o godz.10 (kończymy śniadaniem w niedzielę, potem czas wolny, można wykupić obiad)

CENA WARSZTATU: 1200 zł (nauka + ubezpieczenie OC/NWW) + koszty zakwaterowania i wyżywienia

UWAGA:

  • dla osób chcących wziąć udział w obu obozach w Kawkowie (dla początkujących i średniozaawans.) zniżka 200 zł

  • zniżka rodzinna 50 zł od osoby

CENA POBYTU: wyżywienie 110 zł dziennie (3 posiłki wegetariańskie); noclegi - w zależności od standardu od 35 zł do 140 zł za noc; ośrodek sprzedaje wyłącznie całe pakiety pobytowo/ żywieniowo/ warsztatowe (nie ma możliwości rezygnacji z posiłków ani z noclegów)

UWAGA: Ze względu na niestabilną sytuację ekonomiczną w Polsce, zastrzegamy sobie możliwość podnoszenia cen noclegów, posiłków i warsztatów, w oparciu o kursy walut i oficjalne wskaźniki inflacji.

MIEJSCE: Ośrodek Rozwoju Osobistego i Duchowego „Tu i Teraz” Nowe Kawkowo k. Olsztyna www.tuiteraz.eu

KONTAKT:

www.tuiteraz.eu,

kawkowo@tuiteraz.eu

biuro: 662759576

Jacek Towalski 602219382

Maja Wołosiewicz - Towalska 606994366

Czym jest tai chi / taijiquan?

Taijiquan to najbardziej rozpoznawalna i powszechnie uprawiana chińska sztuka walki (wushu/gongfu) zaliczana do tzw. stylów wewnętrznych (neijia); to obszerny i kompleksowy systemem, który umożliwia ludziom w każdym wieku na wszechstronny rozwój. Posiada walory zdrowotne, rehabilitacyjne, oraz poprawiające kondycję fizyczną i psychiczną.

Twórca taijiquan, Chen Wangting (XVII w.), będąc wysokiej rangi wojskowym, połączył rodzinną sztukę walki i samoobrony z doświadczeniem wojennym i wiedzą na temat klasyki sztuk walki oraz ze zdrowotnymi ćwiczeniami dao yin i koncepcją meridianów medycyny chińskiej. Cały system oparł na filozofii równowagi i mądrościach zawartych w księdze przemian Yijing. Znaczenie bojowe chińskich sztuk walki (również taijiquan) straciło na znaczeniu po pojawieniu się broni palnej. Zyskały natomiast pozostałe jego aspekty: sportowy, zdrowotny i filozoficzno-duchowy.

W XIX wieku, po otwarciu się rodziny Chen na kształcenie osób spoza rodu, zaczęły powstawać inne style i odmiany taijiquan – Yang, Wu, Hao, Sun, Zhaobao, oraz całkiem współczesne odmiany sportowe. Obecnie w wielu szkołach, zwłaszcza na Zachodzie, zapomniano o pierwotnym, bojowym przeznaczeniu taijiquan, skupiając się wyłącznie na aspekcie zdrowotnym. Takie podejście sprawiło pojawienie się luk w zrozumieniu i przyczyniło się do zniekształcenia systemu. Koncentrowanie się wyłącznie na rekreacyjnym charakterze taijiquan, lub jego prozdrowotnym aspekcie uniemożliwia zrozumienie systemu i osiągnięcie celu. Akademia Chen Taijiquan (ACT), jako kontynuator tradycyjnego nauczania zachowuje rdzenny przekaz rodziny Chen, jego bogactwo i siłę.

System nauki ma charakter holistyczny i by go zgłębić, potrzebne jest poznanie jego źródeł, oraz pomoc kompetentnego, stale rozwijającego się nauczyciela. Obecnym spadkobiercą przekazu i strażnikiem pieczęci w XIX pokoleniu mistrzów rodziny Chen jest wielki mistrz Chen Xiaowang.

Dla ciekawskich:

„Stary styl” składa się z dwóch form – yilu i erlu. Ta druga tzw. „wybuchowe pięści” jest dla zaawansowanych. Rozpoczynamy jej naukę po dobrym opanowaniu pierwszej części yilu co zajmuje kilka lat. Poza tymi dwoma podstawowymi formami ręcznymi mamy tak zwany „nowy styl” (xinjia), który jest oparty na tych samych zasadach i podobnej kolejności ruchów w obu formach ale jest bardziej wyrafinowany i złożony. Uczymy się ich po opanowaniu starego stylu. Poza formami ręcznymi mamy w tai chi również trening i formy z klasyczną bronią jak szabla, miecz, kij, włócznia, halabarda i inne.

Integralną częścią treningu tai chi jest trening z partnerem. Podstawą tych ćwiczeń jest tuishou (pchające ręce), których mamy 5 poziomów. Po (jak i w trakcie) opanowaniu systemu składającego się z form ręcznych, z bronią i ćwiczeń z partnerem poznajemy liczne zastosowania potrzebne w walce na poziomie zapasów, boksu, kopnięć, dźwigni, rzutów i ucisku punktów na ciele.

To co istotne – poza treningiem wojennym tai chi jest powszechnie znane jako systemem równoważący i zdrowotny. Twórcy przyświecało stworzenie sztuki, która równoważy i wzmacnia praktykujących jego sztukę walki. Połączył ją z zasadami qigong, medycyny tradycyjnej i oparł na zasadach filozofii równowagi yin i yang. W związku z tym wszystkie ćwiczenia są robione w dość specyficzny sposób co czyni je również ćwiczeniami qigong i medytacją w ruchu.

Plan dnia:

8:00 – śniadanie

10:00-12:30 – trening

13:00 – obiad

16:00-18:30 – trening

19:00 – kolacja

Korzyści płynące z ćwiczenia Chen Taijiquan:

Chen Taijiquan zadziwia. W każdym obszarze życia można odnaleźć korzyści, płynące z praktykowania taijiquan. Ma pozytywny wpływ na zdrowie i wspiera integrację ciała, umysłu, woli i ducha, co prowadzi do lepszej jakości życia, czyli do:

• lepszego radzenia sobie ze stresem i z przeciwnościami w życiu,

• lepszej sprawności fizycznej, lepszej koordynacji ruchowej i wzmocnienia struktury ciała,

• poprawy zdrowia i samopoczucia, równowagi psychofizycznej i energetycznej,

• wzrostu poczucia własnej wartości,

• pojawienia się kreatywności,

• umiejętności spontanicznego i adekwatnego reagowania,

• pewności w działaniu, otwartości i przytomności,

• wzrostu samoświadomości i głębszego rozumienia zachodzących procesów,

• umiejętności relaksacji oraz odczuwania jedności z ludźmi, przyrodą i kosmosem,

• Dzięki praktyce Chen taijiquan możesz również:

• zdobyć biegłość w sztukach walki (wushu) i samoobronie,

• łatwiej przyswajać inne dyscypliny sportowe,

• zaciekawić się starochińską filozofią i stosować ją w życiu.

Tai chi / Taijiquan

Aspekt zdrowotny

Na podstawowym, zewnętrznym poziomie praktykujący porusza się w spokojny i łagodny sposób, angażując całe ciało. Zaczyna ćwiczenie od wysokich, stojących postaw i w miarę praktyki pogłębia zakres swojego ruchu. Według specjalistów, zajmujących się rehabilitacją ruchową, taijiquan jest doskonałym systemem gimnastyki, który nie obciąża układu kostno-stawowego. Wynika to z faktu, że w taijiquan kładziemy nacisk na korzystanie z mięśni głębokich, szkieletowych, które stabilizują postawę.

Aby je aktywować i wytrenować potrzebujemy płynnego ruchu w zwolnionym tempie i często przyjmowania postaw statycznych. Stawy zabezpieczamy ucząc się ich rozluźniania i delikatnego otwarcia oraz ruchu w zakresach od 30 do 70% ich zgięcia. Wszystkie ruchy korzystają również z zasady „zwijania i rozwijania” mięśni wokół kości co poprawia pracę wszystkich tkanek zwłaszcza powięzi. Chen taijiquan korzysta z biotensegracji, którą w taiji określamy zasadami tzw. „ciała taiji”. W miarę ćwiczenia wzrasta równowaga, poczucie stabilności, siły i elastyczności.

Jak każde ćwiczenie fizyczne, taijiquan podnosi poziom endorfin, co przekłada się na nasze dobre samopoczucie i wewnętrzną radość. Praktyka taijiquan została doceniona przez specjalistów różnych dziedzin medycyny i psychologii. Niektóre ćwiczenia taijiquan zostały wykorzystane w psychoterapii i do dziś są podstawowymi i obowiązkowymi ćwiczeniami w pracy z ciałem. Trening taijiquan w pozytywny sposób wpływa na krążenie, oddychanie, ciśnienie, wydolność i wytrzymałość, sprawność mięśni, pracę powięzi, leczenie kontuzji, zakres ruchu stawów, poprawę gęstości kości, bóle pleców, siłę mięśni (zwłaszcza nóg), koordynację i motorykę, odczuwanie i świadomość ciała, poczucie wewnętrznej integracji, samopoczucie, spokój i równowagę psychiczną.

Aspekt sportowy

Klasyczne taijiquan, o jakim piszemy, nie zwracało w przeszłości specjalnej uwagi na aspekt rywalizacji sportowej. Aspekt ten zaczął zdobywać popularność dopiero w połowie dwudziestego wieku. W sportowym wushu, na różnych zawodach sportowych punktuje się sposób wykonywania form (wersji sportowych lub tradycyjnych). Kryteria oceny różnią się od klasycznego podejścia w którym ważne są konkretne zasady trenowane latami, integracja ciała z duchem, przepływ energii i funkcja ruchu przekładająca się na skuteczność w walce. W taijiquan sportowym natomiast zwraca się uwagę podobnie jak w gimnastyce sportowej głównie na wygląd, estetykę ruchu, grację, atletyczność bez zagłębiania się co dzieje się na innych płaszczyznach i czy ruch ma zastosowanie medyczne lub bojowe. Nad zdrowie niestety przekłada się wynik sportowy, źle ustawione postawy generują kontuzje jak w innych sportach wyczynowych. Oczywiście praktykując klasycznie można próbować swoich sił w sporcie choć nie te cele przyświecają w podejściu tradycyjnym.

Aspekt filozoficzny i duchowy

System taijiquan oparty jest na zasadach antycznej, chińskiej filozofii yin i yang, oraz filozofii taoistycznej. Samo pojęcie „taiji” jest różnie tłumaczone; dobrze jest jednak wiedzieć, że symbol taiji wyrósł z symbolu wuji – pustki, i jest nierozerwalnie z nią związany. Czasami tłumaczy się taiji jako „najwyższa jedność lub równowaga” lub „najwyższa grań” – czyli miejsce podziału pasma górskiego na dwa zbocza (oświetlone i zacienione) – to linia, która dzieli i zarazem łączy. Taiji w tym kontekście symbolizuje wyjście poza przeciwieństwa, nie zaprzeczając im, lub pozostawanie w równowadze.

W taiji zasadniczą sprawą jest dążenie do jedności, poprzez równoważenie przeciwstawnych sobie aspektów – Yin i Yang, oraz do naturalności, rozumianej jako niewolincjonalne działanie, bądź niedziałanie (wuwei). Kiedy Yin rośnie, Yang maleje, jedno równoważy drugie, nie istnieją bez siebie, będąc przeciwieństwami uzupełniają się. Bez miękkości, nie byłoby twardości i tak w taiji zasadę Yin i Yang odnajdujemy w zależnościach między parami: bierny – aktywny, zamknięty – otwarty, ruch do środka – ruch na zewnątrz, pusty – pełny, lekki – ciężki, żeński – męski. Poprzez ćwiczenia staramy się rozumieć zasadę jedności przeciwieństw i harmonijnie stosować ją w ruchu zewnętrznym i wewnętrznym.

Rozumienie tej zasady realizowane jest w wykonywaniu form ruchowych, a także w sparingu, gdy adept dąży do stworzenia sytuacji, w której zachowana zostanie równowaga podczas dynamicznych przemian, oraz do wykorzystywania braku równowagi przeciwnika.

W tai chi stylu Chen w każdym ruchu rozróżniamy cztery fazy – minimum yin, maksimum yin, minimum yang, maksimum yang. Na bardziej zaawansowanym poziomie doświadczamy kolejnych podziałów. Odnosimy je do koncepcji 8 trygramów bagua (pakua) i 64 heksagramów ze starożytnej księgi Yijing (I Ching). W ćwiczeniach taijiquan realizujemy również wspomnianą, ważną koncepcję stanu wuji – pierwotnego stanu pustki, poprzedzającego stan taiji. Osiągamy go dzięki praktyce stojącej medytacji – zhan zhuang. Bardzo obszernie wszystkie te koncepcje opisane są w książce Chen Xina pt.: „Ilustrowany kanon taijiquan rodziny Chen”.

Aspekt bojowy

Chen Taijiquan, uważane jest przez chińskich ekspertów za wysoce skuteczny systemem bojowy. Wyczyny mistrzów rodziny Chen przeszły do legend i warto tu przytoczyć np. umiejętności mistrza Chen Fake działającego w pierwszej połowie XX wieku, który po przeprowadzeniu się do Pekinu stoczył 200 walk wygrywając wszystkie. Trzeba dodać, że w szranki z nim stawali najlepsi adepci innych stylów. Dzięki treningowi taijiquan integrujemy ciało, budując silną strukturę. Osiągamy również jedność ciała i umysłu, co na mistrzowskim poziomie umożliwia rozpoznawanie intencji przeciwnika i wyprzedzanie jego ruchu.

W taiji mówi się: „Przeciwnik się nie porusza – ja się nie poruszam. Jeśli się poruszy, ja już tam jestem”. Walka powinna trwać kilka sekund. Aspekt bojowy opiera się przede wszystkim na umiejętności posługiwania się tzw. 13 energiami (8 technik: peng, lü, ji, an, cai, lie, zhou, kao, oraz 5 kierunków poruszania). Poznając je, rozwijamy umiejętność realizowania zasad, a nie jedynie sztywno ustalonych technik. To różni zasadniczo taijiquan od innych systemów walki. Na tym poziomie sztuka walki rozpoznawana jest jako ścieżka doskonalenia wewnętrznego i sposób na poznawanie siebie i własnych ograniczeń.

PROWADZĄCY: MAREK BALIŃSKI

Założyciel i główny trener Akademii Chen Taijiquan (ACT), będącej oficjalną filią głównej szkoły rodziny Chen – Chenjiagou Taijiquan Xue Xiao. Jest nauczycielem od ponad 35 lat. Zajmuje się Taijiquan, lecz doświadczenie posiada również w innych sztukach walki (m. in. Wing Tsun Gongfu, Aikido). W 2006 roku, podczas tradycyjnej ceremonii w świątyni rodziny Chen w Chinach, został przyjęty do grona „wewnętrznych” uczniów wielkiego mistrza Chen Xiaowanga; jest również uczniem jego brata – mistrza Chen Xiaoxinga, mistrza Chen Ziqianga i obecnie Wang Haijuna. Zaangażowany w rozwój stylu Chen Taijiquan w Polsce prowadzi seminaria, pokazy, szkolenia. Jest głównym organizatorem i współorganizatorem warsztatów i obozów treningowych, podczas których nauczają mistrzowie rodziny Chen: Chen Xiaowang, Chen Xiaoxing, Chen Yingjun, Chen Ziqiang, Wang Haijun. W 2007 roku uzyskał 5 stopień mistrzowski duan przyznany przez Chiński Związek Wushu. Uzyskał także państwowe uprawnienia instruktora, a następnie trenera sportu specjalizacji Wushu oraz I stopień sędziowski. W 2012 roku należał do Kadry Polski Wushu. On sam oraz zawodnicy Akademii Chen Taijiquan byli wielokrotnie utytułowani złotymi medalami podczas Mistrzostw Polski i Pucharu Polski Wushu. Odbył także szkolenia z zakresu różnych form terapii naturalnych (m.in. II stopień Yumeiho).

Akademia Chen Taijiquan Marka Balińskiego (ACT)

Jesteśmy oficjalnym przedstawicielstwem i filią głównej szkoły taijiquan Chenjiagou Taijiquan Xuexiao, znajdującej się w Chinach, w Chenjiagou; działamy w Warszawie od ponad dwudziestu pięciu lat i uczymy stylu Chen, który jest najstarszą i oryginalną odmianą taijiquan. Mistrzowie z rodziny Chen, którzy od wielu pokoleń są bezpośrednimi kontynuatorami linii przekazu, regularnie odwiedzają naszą Akademię. Zaufali nam najwięksi z nich. Kilka razy do roku prowadzą dla nas seminaria i obozy. Są one źródłem inspiracji i energii oraz pomocą w pogłębianiu rozumienia taijiquan i podnoszeniu praktycznych umiejętności. www.stylchen.pl

ZAPISY:

  1. Konieczna jest rejestracja mailowa na adres kawkowo@tuiteraz.eu (z podaniem imienia i nazwiska, numeru telefonu, daty i tytułu wydarzenia). Rejestracja mailowa jest jednocześnie wyrażeniem zgody na dołączenie do newslettera, a co za tym idzie wyrażeniem zgody na przesyłanie na podany adres e-mail informacji o nowościach, promocjach, ofertach, szkoleniach i usługach Ośrodka Tu i Teraz. W każdej chwili można wycofać zgodę klikając na samym dole Newslettera link „Rezygnacja z mailingu”.

  2. Dopiero po otrzymaniu maila potwierdzającego i wyboru noclegu, prosimy o wpłatę zaliczki za pobyt w wysokości 200 zł na konto ośrodka Tu i Teraz (w ciągu tygodnia od zgłoszenia) oraz przedpłaty w wysokości 200 zł za warsztat na konto Akademii Chen.

  3. Brak wpłaty zadatku i zaliczki w ciągu 7 dni anuluje rezerwację za warsztat i pobyt. Prosimy nie wpłacać pieniędzy dopóki nie zostanie potwierdzone mailowo wpisanie na listę uczestniczek!

  4. Wpłata zaliczki za pobyt jest równoznaczna z akceptacją regulaminu ośrodka (otrzymanego mailem po zgłoszeniu).

  5. Zaliczkę za pobyt w wysokości 200 zł prosimy wpłacać na konto Ośrodka Rozwoju Osobistego „Tu i Teraz” z podaniem imienia i nazwiska oraz opisem: „imię i nazwisko, 29.VII-4.VIII.2024”.

Tu i Teraz

Numer konta: 92 1020 3541 0000 5502 0206 3410

BANK PKO BP 

Dla wpłat zagranicznych:

BIC (Swift): BPKOPLPW

IBAN: PL92 1020 3541 0000 5502 0206 3410 (konto w PLN)

IBAN: PL27 1020 3541 0000 5202 0364 3111 (konto w EUR)

  1. Zaliczka jest zwrotna do 30 dni przed rozpoczęciem warsztatu. Po upływie tego terminu nie zwracamy zaliczki. W razie zwrotu zaliczki ośrodek potrąca 20 zł nadpłaty administracyjne. Zaliczka nie może być przełożona na inny warsztat.

  2. Jeśli potrzebują Państwo fakturę VAT, prosimy o taką informację oraz podanie NIP przy wpłacie zaliczki. W przeciwnym wypadku faktura za wpłaconą kwotę zaliczki nie może być wystawiona. Informujemy, że faktura zostanie wystawiona nie później niż do ostatniego dnia miesiąca, w którym zakończył się warsztat.

  3. Rezerwacja miejsca w Ośrodku i na warsztacie jest potwierdzona wyłącznie poprzez mailowe zgłoszenia uczestnictwa i terminową wpłatę.

  4. Resztę płatności za pobyt przyjmujemy wyłącznie gotówką, tuż przed warsztatem, po przybyciu do naszego ośrodka.

  5. Przedpłatę za warsztat w wysokości 200 zł prosimy wpłacić na konto:

ACT Marek Baliński

21 1140 2004 0000 3502 3099 6898

W tytule przelewu: „letni kurs dla początkujących

(lub średniozaawansowanych) tu i teraz”

  1. Przedpłata za warsztat będzie zwracana tylko w przypadku odwołania zajęć, a nie rezygnacji uczestnika.

  2. Limit miejsc na kursie do 25 osób, zapisy w kolejności zgłoszeń.

autor:
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ