koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

BLACK LIGHT "TOMASZ WENDLAND"

Olsztyn »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 709 wyświetleń od 17 stycznia 2022
  • od: 14 stycznia 2022, piątek
    do: 30 stycznia 2022, niedziela

Otwarcie: 14 stycznia (piątek)

14 – 30 stycznia | sala kameralna

W związku z panująca sytuacją epidemiologiczną otwarcie wystawy będziemy relacjonować online 14 stycznia o 18:00 na naszym Facebooku oraz kanale YouTube.
Wystawa będzie czynna dla zwiedzających od soboty 15 stycznia w godzinach otwarcia galerii 11:00-19:00.

Po śmierci dziadka odkryłem zeszyt, w którym od 1945 do 1976 roku zbierał nekrologii różnych osób według jemu znanego klucza. Historie ludzi, którzy odeszli, wielcy i zupełnie chciałoby się powiedzieć nieistotni, zawarte były w lakonicznym skrócie. Te anonimowe w większości odejścia, zainspirowały mnie w 1993 roku do pokrycia wszystkich okien w przedsionku pałacu w Skokach stronami z gazet wypełnionych nekrologami.

Następnie uwolniłem tych anonimowych ludzi wycinając ich nazwiska z nekrologów, tak by odchodząc, do pałacu wnętrza przez szczeliny wpadało światło, najczęściej odczuwane jako symbol życia. Nie mogłem się nadziwić, gdy wycinając kolejne nazwiska z nekrologów pokrywających okna prowadzące w ciemne wnętrza pałacu, nie uwalniałem światła. Uwalniałem mrok.

Kilka lat później, w 1995 – w Galerii Podewil w Berlinie realizując pracę „Conffesion V” (Wyznanie) pokryłem całe wnętrze nekrologami, tworząc grobowiec, w którego centrum stała rozwiercona w sitko szafa. Przez otwory ażurowych ścian migotało światło. Jego puls na labiryncie nekrologów przywoływał myśl o zmaganiu się życia i śmierci. Gdy obraz ten zobaczyłem w negatywie okazało się, że nasz świat zmysłowy ukrywa drugą rzeczywistość, emanację ciemnego światła, którego dynamika wyraża jakąś inną energię. Dziś zajmuję mnie teoria wielkiej detonacji wszechświata. Obrazy odkrywają więcej niż nauka i nadal, tak jak wtedy, sugerują inny wymiar życia, poza czasem i przestrzenią. / Tomasz Wendland

Tomasz Wendland profesor Akademii Sztuki w Szczecinie, studia z historii sztuki na Uniwersytecie im. Adam Mickiewicza w Poznaniu, PWSSP w Poznaniu, Alanus Kunsthochschule w Alfter/Bonn, doktorat w Plymouth University w Wielkiej Brytanii, habilitacja na UAP w Poznaniu. Wykładowca w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Tajwanie.
Jako artysta realizuje swoje prace w obszarze multimediów, rysunku, instalacji, fotografii i obiektu. Jest kuratorem około 200 wystaw w Chinach, Indonezji, Japonii, Korei, USA, Kanadzie, Izraelu, Moskwie oraz Europie, a także dyrektorem Mediations Biennale Polska i Galerii Pavilion 0 w Wenecji. Działalność artystyczna i kuratorska dotyczy dialogu sztuki, nauki i technologii.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ