koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

WYSTAWA: Hildegard Skowasch "Ogród Marty"

Olsztyn »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 872 wyświetleń od 24 czerwca 2022
  • od: 1 lipca 2022, piątek
    do: 11 września 2022, niedziela

otwarcie: 1 lipca, godz. 18:00
1 lipca – 11 września 2022 | sala główna

KURATORKA: Mariola Balińska
KOORDYNACJA: Monika Sadowska

Wystawa "Ogród Marty" Hildegard Skowasch prezentowana w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie jest sentymentalną podróżą niemieckiej artystki do regionu, z którym związana jest historią rodzinną. Rodzina ze strony ojca pochodziła z Prus Wschodnich, z miejscowości Wójtowo pod Olsztynem. Po II wojnie światowej bliscy Hildegard zamieszkali w Niemczech, ale przez lata pielęgnowana była wśród nich pamięć o rodzinnych stronach. Artystka zapamiętała tę część Polski – jako miejsce niezwykłe i niemal nierealne. Wystawa ta jest refleksją nad ludzką pamięcią, która dotyczy wspomnień związanych z losami jej rodziny uwikłanej w historię polsko-niemieckich relacji. Wspomnienia o małej miejscowości pod Olsztynem, podobnie jak jej figury rzeźbiarskie z pogranicza baśniowego świata – to dwa niezwykle ważne motywy, które spotkają się na wystawie w Olsztynie.

Ekspozycja prezentowana w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie stanowi szeroki przegląd twórczości artystki od lat 90. XX w. Na wystawie pokazane zostaną zarówno rzeźby papierowe, jak i ceramiczne, linoryty, monotypie oraz akwarele. Wystawa została wzbogacona najnowszymi pracami, które powstały w berlińskiej pracowni, a także podczas ostatnich pobytów rezydencyjnych w Europie. / Mariola Balińska

Hildegard Skowasch ur. w 1958 w Essen (Niemcy). W latach 1978-1987 studiowała w Münster na Akademii Sztuk Pięknych oraz Westfalskim Uniwersytecie Wilhelma otrzymując dyplom z zakresu sztuki i romanistyki. W latach 1982-1983 studiowała w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Tourcoing we Francji. Artystka należy do stowarzyszenia Atelier Mengerzeile w Berlinie. Współpracuje z innymi artystami, biorąc udział w grupowych wystawach i programach rezydencyjnych. Tworzy obiekty rzeźbiarskie z papieru, zajmuje się ceramiką, akwarelą i rysunkiem. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Nowym Jorku, Wiedniu, Helsinkach i Istambule. Artystka prezentowała swoje prace w Polsce w ramach zbiorowej wystawy To nie moja bajka! w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa w 2014 r. oraz w 10 edycji Grassomanii w 2018 r. W 2018 r. odbyła również rezydencję artystyczną w Sztynorcie na Mazurach. W 2019 r. artystka miała indywidualną wystawę "Close your eyes" w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Berlinie.

Mariola Balińska, absolwentka studiów magisterskich z historii sztuki na wydziale Filologiczno-Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003 r.) oraz studiów magisterskich z biologii na wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000 r.). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w Kentler Gallery w Nowym Jorku w 2005 r. Od 2009 r. pracuje jako kustoszka w Muzeum Narodowym w Gdańsku (Dział Fotografii 2009-2018, Dział Malarstwa i Rysunku 2018-2021). Jest kuratorką ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, Składnicy Sztuk oraz Galerii Sztuki BWA w Olsztynie. W 2017 r. otrzymała Nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. Wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała w 2017 r. Pomorską Nagrodę Artystyczną. W 2019 r. była kuratorką wystawy „Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. I 70 XX w.”. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku jako wykładowczyni akademicka. Obecnie pracuje w zespole kuratorskim NOMUS Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku, Dziale Muzeum Narodowego w Gdańsku, prowadząc badania nad sztuką gdańską lat 90. XX w.

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ