koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  rok temu  »  

BARWY ROMANTYZMU

Kalisz »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 961 wyświetleń od 27 września 2023

20 października 2023 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19.00

Elżbieta Karaś-Krasztel - fortepian

Jan Miłosz Zarzycki - dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

Danuta Synkiewicz - prowadzenie

F. Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa Hebrydy h-moll op. 26
E. Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
J. Brahms – II Symfonia D-dur op. 73

W programie koncertu Barwy romantyzmu usłyszymy jedne z najważniejszych kompozycji XIX wieku.

Uwertura koncertowa h-moll op. 26 F. Mendelssohna-Bartholdy'ego, znana również pod nazwą Grota Fingala, zostałą zainspirowana niesamowitością tego akustycznego cudu natury, leżącego u szkockich wybrzeży na wyspie Staffa. Kompozytor w pierwotnym zamyśle nie zamierzał stworzyć wyłącznie uwertury, planował wręcz dzieło kompletne. Znajdował się wówczas pod ogromnym wrażeniem naturalnej symfonii wiatru i wzburzonych fal, które w tym miejscu dają od wieków wspaniałe koncerty, dzięki olśniewającej, naturalnej strukturze wnętrza groty. Uwertura koncertowa h-moll doskonale przybliża jej odbiorcom spektakularność tego zjawiska.

Stworzenie I Symfonii zajęło J. Brahmsowi niespełna 20 lat. Na tym tle powstanie II Symfonii D-dur w trakcie wakacji 1877 r. w Karyntii w zaledwie 3 miesiące należy nazwać natchnionym. Dzieło miało swoją premierę 30 grudnia 1877 roku w Wiedniu pod batutą Hansa Richtera. Sam J.Brahms tak wyrażał się o charakterze swojego dzieła: "Symfonia brzmi wesoło i przyjemnie, jakby była napisana specjalnie dla świeżo zaślubionej pary".

Koncert fortepianowy a-moll op. 16 to najsłynniejsza kompozycja Griega obok muzyki do Peer Gynta. Choć początkowo powstały w 1868 r. utwór nie zebrał pochwał ówczesnej krytyki, dziś doceniany jest za niezwykłą urodę tematów fortepianowych, które pozwalają w pełni rozbłysnąć talentowi solisty. Podczas koncertu Barwy romantyzmu w tej roli zobaczymy i usłyszymy Elżbietę Karaś-Krasztel, znakomitą interpretatorkę muzyki m.in. J. S. Bacha czy F. Chopina, cenioną szczególnie za występy w repertuarze W.A. Mozarta.

Zapraszamy na koncert z udziałem wyśmienitej solistki, która zagra wraz z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego, dyrektora Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Koncert poprowadzi Danuta Synkieiwcz.

Elżbieta Karaś-Krasztel

Artystka jest znakomitą interpretatorką utworów Mozarta. Odniosła wielki sukces wykonując na estradzie Filharmonii Berlińskiej Koncert fortepianowy Es-dur, KV 482, tego kompozytora pod batutą Jerzego Maksymiuka. Po wykonaniu przez nią utworów Mozarta z orkiestrą Sinfonia Varsovia napisano w Niemczech: "Wielkości jego muzyki lepiej wyrazić się nie da....".

Pianistka wiele uwagi poświęca muzyce polskiej. Współpracuje z kwartetem Prima Vista wykonując muzykę kameralną, w tym koncerty J.S. Bacha, W.A. Mozarta i F. Chopina. Jest profesorem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej klasie fortepianu kształci polskich i zagranicznych studentów.

Za działalność artystyczną i pedagogiczną była wielokrotnie nagradzana, w tym Nagrodą Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz medalem Gloria Artis.

Jan Miłosz Zarzycki

Dyrygent, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa skrzypiec, dyplom w 1990). W 1994 ukończył także studia w zakresie dyrygentury pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (dyplom z wyróżnieniem) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Studia uzupełniał w Wiedniu oraz Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Dyrygował większością polskich orkiestr filharmonicznych. Współpracował m.in. z Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Januszem Olejniczakiem, Antonim Witem, Markiem Pijarowskim, Krzysztofem Pendereckim i Mścisławem Rostropowiczem. Koncertował w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. Współpracował z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Warszawską Operą Kameralną. Obecnie jest adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej w Warszawie oraz adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Pełni także obowiązki kierownika artystycznego Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatów Muzycznych w Szczecinie oraz I dyrygenta Warszawskiej Orkiestry Kameralnej "Concentus pro arte". W październiku 2004 wygrał konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, którą to funkcję pełni z sukcesami nadal.

BILETY:
70 zł (normalny)
55 zł (ulgowy)

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ