koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GASTRO Miasto 4LATO w biblioteceCO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362Wystawa ClimaxKRUPA
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Koncert i wystawa rzeźb z brązu w dniu Narodowego Święta Niepodległości.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 928 wyświetleń od 31 października 2011
  • 25 listopada 2011, piątek
    » 18:00
  • 11 listopada 2011, piątek
    » 13:30

koncert, wystawa

IV Komornicki Nokturn i Dedykacja dla Henryka Wieniawskiego.

Koncert i wystawa rzeźby kameralnej w Dniu Narodowego Święta Niepodległości.

11 listopada 2011 roku godz. 18:00

WDK KOŹLAK w Chomęcicach

Koncert w wykonaniu:

prof. Joanny Marcinkowskiej - fortepian

prof. Michała Grabarczyka - skrzypce

Rzeźby inspirowane muzyką będą dopełnieniem IV komornickiego koncertu. Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Komornikach Antoni Pawlik zaprosił artystow rzeźbiarzy do udziału w tym wydarzeniu. Wystawa rozpocznie się w dniu 11 listopada, a do jej udziału zgłosiło się 12 artystow, ktorzy wykonali swoje prace w brązie i metalu.

Ze stopu miedzi i cyny z ktorych zostały wykonane prace narodziła się rzeźba z brązu. Ujarzmienie naturalnych kruszcow pozwoliło przez wiele epok na rozwoj sztuki. Szlachetność materiału, ktorego eksponowanie stało się dziś marginalne uświetni występ muzyczny, prace powstały właśnie pod tym kątem i dedykowane zostały przez artystow osobie wybitnej Henrykowi Wieniawskiemu. Idea muzyki pozostaje taka sama jak technika odlewania w brązie nie zmienia się od wiekow, nadal powtarzamy zasady wytopu zwanego woskiem traconym, formy odlewniczej i patynowanie powierzchni. Spuścizna pozostawiona przez kulturę Chin, Grecji, Rzymu dała nam takie rozwiązania: CIRE Perdue, odlewanie piaskowe - casting i odwirowanie. Wystawa ta rownież wspołpraca artysty z odlewnikiem, ktora dla idei muzyki i jej piękna przyniosła rozwiązania widoczne w małej formie rzeźbiarskiej i kameralności.

Kurator Julia Kaczmarczyk-Piotrowska

Udział biorą:

GOK Komorniki Galeria PIWNICA godz: 13:30 Wystawa towarzyszy obchodom Narodowego Święta Niepodległości

Jozef Petruk

Alojzy Piątkowski

Irena Rosińska

Anna Krzymańska

Magdalena Szczurowska

Urszula Szymańska

WOK Chomęcice godz: 18:00 Wystawa towarzyszy koncertowi Nokturn.

Joanna Buczak

Ireneusz Daczka

Julia Kaczmarczyk-Piotrowska

Roman Kosmala

Anna Słonka-Moskwa

Kazimierz Rafalik

Miejsca wystaw: od 11 listopada do 25 listopada WDK KOŹLAK w Chomęcicach oraz Galeria Piwnica w Komornikach.

Gospodarze wieczoru: Jan Broda, Antoni Pawlik

Podczas wieczoru nastapi zaprezentowanie kolejnego obrazu malarki Wiesławy Gryskowskiej z cyklu Nokturn oraz zostanie odsłoniete popiersie Chopina wykonanane przez rzeźbiarza Mariana Liska.

Organizator: Gminy Ośrodek Kultury w Komornikach.

www.gokkomorniki.pl

Rzeźby z brązu. Fragment ekspozycji DEDYKACJA DLA HENRYKA WIENIAWSKIEGO.

Każdy wynalazek zmienia oblicze naszej rzeczywistości. Stop miedzi i cyny początkowo zaczął wypierać narzędzia kamienne by wreszcie znaleźć swoje miejsce w sztuce. Zakończywszy epokę kamienna obecny jest po dziś dzień. To jedyny materiał, ktory jeżeli nie zostanie przetopiony zachowuje większą wytrzymałość od kamieni, nie ulega też korozji, tym samym poprzez zastosowanie patyny przybliża się do trwania w wieczności. Dzięki jego zastosowaniu możemy podziwiać spuściznę kulturową pozostawioną przez starożytnie Chiny, Grecję dorobek sztuki rzymskiej.

Ten stop łatwo poddaje się obrobce, nadaje się zarowno do wyrobu wspomnianych narzędzi ale rownież do form przestrzennych, ozdobach, posągach. Zanim jednak zaproponowana forma zostanie uwieczniona, musi zostać stworzona w innym materiale. Metoda wosku traconego daje taką sposobność. Powstaje prototyp docelowej formy ukształtowany w specjalnym wosku, odpowiedniej proporcji często wosku pszczelego, kalafonii, tłuszczu, parafiny. Brązy plastyczne zawierają stosunek proporcji wagowych, czasami innych dodatkow stopowych, tym samym tworząc: brąz berylowy, cynowy, mosiądzowy, aluminiowy. Odpowiednie sterowanie procesem krzepnięcia daje nam określony efekt w postaci uzyskanej formy, ktora następnie zostaje poddana obrobce. Polega ona na technikach plastycznych takich jak gięcie i wyginanie. Zdarza się stosowanie obrobki chemicznej zwłaszcza przy patynowaniu, może to być wytrawianie, spawanie, gwintowanie w zależności od obranego kierunku kształtowania powierzchni. Przy „miękkich" stopach materiał można poddać trybowaniu co oznacza repusowanie czyli wybijanie wgłębień na zimno. Technika ta pochodzi jeszcze ze starożytności i nawiązuje do sztancowania. Cyzelowanie natomiast pozwala na usuniecie nierowności, przydatnej zwłaszcza w aplikacjach na ornamentach.

Każdy etap przygotowania formy do odlewu jest bardzo ważny. Kolejnym krokiem jest stworzenie formy zabezpieczającej wosk, ktory ulegnie wytopieniu. Zastosowanie kołnierza chroni zaproponowany prototyp z wosku. Jego zadaniem jest oznaczenie formy i podział, najczęściej do tego celu stosuje się gips o krotkim czasie wiązania. Można zastosować także formę ceramiczną i realizować dalszą obrobkę w piaskarce.

Powstała rzeźba to efekt dialogu między tworcą formy, odlewnikiem i procesem technologicznym. Jej zawdzięczamy liczne medale, dekoracje, ławki, posągi i zaproponowaną wspołczesną prezentację łączącą idee muzyki sztuki, artyzmu i rzemiosła. Wystawa muzyczna nazwana została: „Dedykacją dla Henryka Wieniawskiego" skupia ona wiele przedstawień, wiele pomysłow tworcow aby zadedykować, czyli oddać symbolicznie hołd postaci wybitnej. Muzyka jest opowieścią, zatem ta kolekcja to opowiadanie plastyczne o doświadczeniach jakie ona prowokuje. Obok fascynacji tym procesem tworcy odnoszą się do kształtow, elementow instrumentow muzycznych, widocznych w kompozycyjnych założeniach form oraz ich przenikania. Zatem to napięcie i brak odpowiedzi czy definicji można sprobować przenieść wraz ze słowami Henryka Sienkiewicza, że muzyka jest: „…jak może - widzisz brzeg, na ktorym stoisz, lecz drugiego dojrzeć nie podobna" Quo Vadis.

Tekst: JULIA KP

Bibliografia:

A. Baliński (red.), Odlewnictwo XXI w. Krakow 2003.

A. Karwiński, Charakterystyka fizyko-chemiczna spoiw i ciekłych mas ceramicznych stosowanych w odlewnictwie. Krakow 1999.

Relacja z premierowej wystawy w AULI AKADEMI MUZYCZNEJ W 2011 roku podczas XIV KONKURSU SKRZYPCOWEGO IMIENIA HENRYKA WIENIAWSKIEGO

[http://www.youtube.com/watch?v=5dswr9UxcSo](http://www.youtube.com/watch?v=5d swr9UxcSo)

Materiał zrealizowany w ramach patronatu Telewizji TWK Poznań.

Foto:

Rzeźba Joanny Buczak pt.: "Zaklęte w..." stal, piaskowiec

foto: archiwum artystow WZAR

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ