koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzeum w Łowiczu wirtualnie
zmodyfikowano  rok temu

DZIADY - KONCERT HIGH DEFINITION QUARTET

Leszno »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 377 wyświetleń od 18 października 2019
  • 25 października 2019, piątek
    » 19:00

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Cambria","serif";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

25 października 2019, godz. 19.00

High Definition Quartet w składzie:
Mateusz Śliwa – saksofon
Piotr Orzechowski „Pianohooligan”– fortepian, kompozycje
Alan Wykpisz – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja

Kanwą dla koncertu High Definition Quartet stała się II część „Dziadów”Adama Mickiewicza, opisująca pogański obrzęd dziadów obchodzony na terenach Litwy, Białorusi i wschodnich kresach Polski, którego istotą było „obcowanie żywych z umarłymi”, a konkretnie nawiązywanie relacji z duszami przodków (dziadów). Celem obrzędów było uzyskanie przychylności zmarłych, których uważano za opiekunów w sferze płodności i urodzaju.
„Dziady” High Definition Quartet to zatem swego rodzaju improwizowany seans spirytystyczny. Projekt jest pierwszą w historii próbą muzycznej interpretacji II części dramatu Adama Mickiewicza, realizowaną we współpracy z twórcami muzyki elektronicznej - oddaloną od romantycznego kontekstu, w jaki zwykliśmy wpisywać dzieło Mickiewicza.
Koncert to połączenie akustycznej muzyki improwizowanej i współczesnej muzyki elektronicznej. Na zaproszenie zespołu do wspólnego, muzycznego wywoływania duchów przystąpili wybitni twórcy muzyki ambientowej: William Basinski, Christian Fennesz, Krzysztof Knittel i Robert Rich. Artyści Ci wystąpili w premierowej realizacji projektu, a do jego dalszej prezentacji oraz rejestracji na płycie przekazali autorskie, przygotowane specjalnie dla High Definition Quartet elektroniczne sety.
Fabuła literackiego tekstu źródłowego oddana jest w warstwie muzyki poprzez zestawienie przeciwstawnych sobie sfer: ludzkiej (muzyka akustyczna z elementami improwizacji) i duchowej (elektroniczne sety). W rolę uczestników rytuału wciela się jazzowy kwartet, a nagrania przygotowane przez zaproszonych twórców muzyki elektronicznej sygnalizują pojawianie się kolejnych zjaw.
Program w wykonaniu kwartetu to wyjątkowa, międzygatunkowa suita, w której każda z części odmalowuje indywidualne rozterki kolejnych bohaterów dramatu i odpowiada poszczególnym fragmentom Mickiewiczowskiego utworu:

1. „Upiór”
2. „Przygotowanie”
3. „Aniołki”
4. „Kocioł wódki”
5. „Pan iptaki nocne”
6. „Wianek”
7. „Dziewczyna”
8. „Zakończenie”
9. „Widmo”
10. „Epilog”

Jak podkreśla Piotr Orzechowski, odpowiedzialny za większość kompozycji, oprócz etnograficznej warstwy „Dziadów” w pracy nad projektem w sposób szczególny zainteresowała go psychologiczna treść dramatu. Postanowił więc wyprowadzić zarówno tekst Mickiewicza, jak i obrzęd dziadów z ich kulturowego i historycznego kontekstu, aby dotrzeć do ich istoty, którą są emocje związane z kontaktem ze światem niefizykalnym, metafizyką, krainą duchów, strachów i legend. Interesowały go przeżycia ludzi, którzy się w nie angażowali oraz ich wyobrażenia zaświatów.

„Dziadów” można słuchać z Mickiewiczowskim tekstem w ręku i - niczym w muzyce ilustracyjnej - uzupełniać dźwiękami historie kolejnych zjaw. Jednak czysto ilustracyjna funkcja „Dziadów” byłaby zbyt naiwna w przypadku zespołu, który od początku swojej działalności stawia tyleż na muzyczne eksperymenty, co i gruntowną podbudowę intelektualną każdego projektu. Bo najmocniejszą stroną „Dziadów” jest bijąca od nich, uniwersalna aura emocjonalna. Nie trzeba znać treści dramatu Mickiewicza, aby poczuć tkwiący w muzyce High Definition Quartet ciężar grzechów kolejnych zjaw. Nie trzeba słowiańskiej duszy, aby uruchomić w sobie wywoływaną przez nieoczywiste dźwięki litość i trwogę. I właśnie na tej emocjonalnej, intuicyjnie wyczuwalnej prawdzie zasadza się siła tej muzyki, która tyleż intryguje co metafizycznie niepokoi. Bo i trudno o spokój w obliczu spraw ostatecznych...


HIGH DEFINITION QUARTET
Jeden z wiodących zespołów wykonujących muzykę improwizowaną w Polsce, wyznaczający nową jakość we współczesnej wizji muzycznego kolektywu. Nagradzany na najważniejszych europejskich konkursach jazzowych, takich jak m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii. Koncertował z Randym Breckerem, który określił go jako jeden z najlepszych, a może i najlepszy zespół, z którym przyszło mu kiedykolwiek grać.
Na dorobek fonograficzny grupy składają się kompozycje i aranżacje Piotra Orzechowskiego vel Pianohooligana. Zespół zaistniał na rynku muzycznym dzięki debiutanckiej płycie Hopasa (2013), uznanej albumem roku w mediach jazzowych, w tym w plebiscycie Grand Prix Jazz Melomani; kolejny krążek Bukoliki (2015), stanowiący rekompozycję cyklu Witolda Lutosławskiego, spotkał się z równie dużym uznaniem krytyki – określony został najlepszą płytą roku przez dziennik „Rzeczpospolita”.
High Definition Quartet zapraszany jest do udziału w najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Jazz nad Odrą, Jazztopad, Rochester Jazz Festival (USA), Edmonton Jazz Festival (Kanada), jazzahead! (Niemcy), Getxo International Jazz Festival (Hiszpania). Wystąpił również podczas Jazz Utsav (Indie), Ubud Jazz Festival (Indonezja), Gulf Jazz Festival (Kuwejt). Koncertuje w najlepszych salach i klubach, w tym Bohemian Caverns (Waszyngton), Jazz Station (Bruksela), Opus Jazz (Budapeszt). Pod koniec 2018 roku odbył trasę koncertową po Chinach. Jesień tego roku przynosi długo wyczekiwany album Dziady i trasę koncertową z tymże materiałem.

Projekt powstał przy współpracy z Agencją Artystyczną GAP, a jego koncertowa premiera odbyła się w ramach programu wydarzeń kulturalnych towarzyszących Kongresowi Open Eyes Economy Summit.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ