Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Zemsta Czerwonych Bucików

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 184 wyświetleń od 5 lutego 2010
  • 8 marca 2010, poniedziałek
    » 19:00

monodram Janusza Stolarskiego według Philipa-Dimitri Galasa

Wykonanie: Janusz Stolarski

Reżyseria: Sławomir Michał Chwastowski, Janusz Stolarski

Przekład: Sławomir Michał Chwastowski

Oprawa plastyczna: Bohdan Cieślak

Realizacja świateł: Renata Stolarska

Zmarły w 1986 roku w wieku 32 lat, Philip Dimitri Galas - dramaturg, aktor, artysta cyrkowy i plastyk, był tworcą nowej formy scenicznej, ktorą sam nazwał „Avant-Vaudeville". Wyrosła ona z jego własnych doświadczeń nabytych podczas pracy w europejskich i amerykańskich teatrach, cyrkach i kabaretach. Przykładem tej formy jest monodram „Zemsta Czerwonych Bucikow", ktory przyniosł autorowi znaczące wyrożnienia (m.in. Weekly Theatre Award, oraz Hollywood Drama - Logue Award). Został on przetłumaczony przez Sławomira Michała Chwastowskiego specjalnie dla Janusza Stolarskiego. Jest to dramat muzyczny, choć nie powstał do niego żaden zapis nutowy. W utworze muzyką jest sam aktor, wypowiadany przez niego tekst i wykonywane czynności.

Polska prapremiera „Zemsty Czerwonych Bucikow" (Teatr Polski w Poznaniu, 10.02.1995r.) była pierwszą prezentacją dzieła Galasa poza kontynentem amerykańskim.

(…) Tekst amerykańskiego pisarza opowiada historię artysty, ktory wypadł z trybow show biznesu i nie ma szans na powrot. Przekleństwem bohatera jest wspomnienie dzieciństwa, dręczące minioną sławą "cudownego dziecka". Dimitri podejmuje destrukcyjną walkę ze sobą i swoim nieudanym życiem. Janusz Stolarski - absolwent krakowskiej PWST - buduje tragedię bohatera minimalnymi środkami. Ascetyczna scenografia i kilka rekwizytow wystarczają mu do nakreślenia czasoprzestrzeni, w ktorej porusza się postać. Kontrabas jest jednocześnie stołkiem, kobietą i instrumentem, choć nie wydaje z siebie ani jednego dźwięku. Stolarski w mistrzowski sposob obnaża głupotę i schematyzm rządzący kulturą popularną. Parodiuje artystow, ktorzy pragnąc zachować oryginalność, masowo kopiują pozy, gesty i zachowania stereotypowo kojarzone z ich dziedziną (drapieżny rockman i ciapowaty piosenkarz country). Wypluwa z siebie setki słow na minutę, jakby tym szaleńczym potokiem chciał zagłuszyć smutną dla artysty prawdę, że nikt nie chce go słuchać. Janusz Stolarski zaprezentował w Studyjnym aktorstwo na najwyższym poziomie. Historia wrażliwego, ale niedocenianego artysty, stała się niepostrzeżenie prywatną opowieścią grającego swoj niszowy monodram aktora.

Monika Wasilewska

bilety:

25 zł - normalny, 20 zł - ulgowy, 15 zł grupowy (powyżej 10 osób, opiekunowie wstęp wolny)

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ

loading