koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

VI Festiwal Atelier Polskiego Teatru Tańca

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 441 wyświetleń od 11 lutego 2013
  • od: 22 lutego 2013, piątek
    do: 24 lutego 2013, niedziela

Serdecznie zapraszamy na VI edycję Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca.

Festiwal Atelier to trzydniowe święto tańca, podczas którego prezentowane są publiczności premierowe spektakle młodych artystów PTT. Stanowi on platformę do poszukiwań nowych dróg aktywności artystycznej, zarówno wykonawczej, jak i twórczej: choreograficznej, scenograficznej i kompozytorskiej.

W programie VI Festiwalu Atelier znajdą się premierowe pokazy przedstawień: „Hello, Stranger!” (choreografia: Paweł Malicki), „Planets” (idea: Lukas Lepold i Tereza Lepold), „Public Space” (chor. Karol Miękina), "Maathai" (chor. Niels Claes) oraz "Ukradkiem" (chor. Tomasz Pomersbach i Katarzyna Rzetelska).

Wydarzeniem specjalnym VI edycji Atelier będzie kolejna odsłona cyklu jubileuszowego Teatru, pt. "XL. Polski Teatr tańca wczoraj i dziś. Odcinek II, lata 1977-80: Krzesany i inne tańce". Scenariusz i prowadzenie - Ewa Wycichowska.

Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się na deskach Teatru Ósmego Dnia, ul. Ratajczaka 44 w Poznaniu.

Bilety: 30 zł (normalne) i 15 zł (ulgowe)

Bilety do nabycia w impresariacie Polskiego Teatru Tańca (ul. Kozia 4, Poznań) lub przez internet: http://zaproszenia.ptt-poznan.pl/

Plan festiwalu:

Dzień 1 22 lutego, godz. 19.00: - Hello, Stranger!, chor. Paweł Malicki - Planets, idea Lukas Lepold, Tereza Lepold

Dzień 2 23 lutego, godz. 19.00: - Public Space, chor. Karol Miękina - Maathai, chor. Niels Claes

Dzień 3 24 lutego, godz. 17.00: - Ukradkiem, chor. Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska - XL. Polski Teatr Tańca wczoraj i dziś. Odcinek II: Krzesany i inne tańce

Opisy spektakli:

"HELLO, STRANGER!"

Choreografia: Paweł Malicki Obsada: Artur Bieńkowski, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Paweł Malicki, Daniel Navarro Lorenzo, Josefine Patzelt Scenografia i kostiumy: Adriana Cygankiewicz

"Inny jest tym, czym nie jest i czym musi uzupełnić swój brak. Inny opowiada o swoich potrzebach. Inny jest podobny do mnie, jest Innym Ja, ma podobne nogi, ręce, głos, mowę. Inny ma swoje "wnętrze", swoją "głębię". W swej "głębi" jest on niewyczerpalną "pełnią", jest "bogactwem", które się "przelewa". Ale głębia ukazuje się i skrywa jednocześnie.

Inność Innego wydobywa na jaw moją własną inność. Inność jest wzajemna. Inność zaskakuje, przynosi wciąż nowe niespodzianki, w całej przewidywalności jest nieprzewidywalna. Inny nie jest rzeczą między rzeczami ani przedmiotem między przedmiotami, lecz podmiotem, Innym Ja (...), z którym mogę wejść we wspólnotę My. Inny, którego napotykam, znajduje się w ruchu, co sprawia,że i we mnie budzi się świadomość możliwego ruchu. Muszę się "otworzyć" na samą inność Innego, "znosząc" własną inność. (...) Taka zmiana nie jest niczym więcej, jak konsekwentną zmianą punktu widzenia - z mojego na jego. Inny wymaga, aby stać się jego pokarmem, jego częścią składową, nim. Inny zadaje ból.

Inny zbliża się, aby się "karmić mną". Co mam począć? Odsunąć się czy poddać?"

"Inny", ks. Jan Tischner

"PLANETS"

Idea: Lukas Lepold, Tereza Lepold Choreografia i taniec: Urszula Bernat-Jałocha, Jacek Niepsujewicz, Katarzyna Rzetelska, Anna Gruszka (gościnnie), Art Haegenbarth (gościnnie), Bartłomiej Raźnikiewicz (gościnnie)

Poszukiwanie własnej przestrzeni. Razem, ale sami.

"PUBLIC SPACE"

Idea i choreografia: Karol Miękina Tańczą i współtworzą: Urszula Bernat, Artur Bieńkowski, Kornelia Lech, Jacek Niepsujewicz, Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska Udźwiękowienie: Joanna Waluszko Muzyka: Various Production, Emika, Orbital, Massive Attack, Efterklang, Burial

Człowiek jako „ostrze strzały ewolucji” znajduje w fenomenie miasta najbardziej adekwatną formę swojej egzystencji w rozwijającym się i zmieniającym świecie; na długo wiąże z miastem (i tylko z nim) ideę postępu, rozkwitu, dobrobytu, szansy jako takiej, choć ciążąca nad nim klątwa i tragiczność, szczególnie jego amoralność i zepsucie, otchłanie otwierające się w nim i kary niebieskie oczekujące go w koncepcjach eschatologicznych, prawie zawsze są zakorzenione w samej wewnętrznej istocie miasta, w jego strukturze. I im większe, bogatsze i sławniejsze jest miasto, tym straszniejszy jest jego los w urbanistycznych objawieniach od czasów starożytnych po naszą współczesność.

"Vilnius. Wilno. Wilna: miasta i mit", Władimir Toporow

"MAATHAI"

Choreografia: Niels Claes Kostiumy: Africa Fashion (www.africafashion.nl ) oraz Barbara Niedrich Lektor: Mateusz Witczak Tańczą: Agnieszka Fertała, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Lukas Lepold, Josefine Patzelt

Tytuł spektaklu pochodzi od nazwiska Wangari Maathai - pierwszej Afrykanki, która została nagrodzona Pokojową Nagrodą Nobla. Była ona założycielką Ruchu Zielonego Pasa, którego głównym zadaniem jest walka o prawa kobiet.

Choreograf o swojej pracy mówi: "Wyobraź sobie, że jesteś uwięziony w ciele, które nie pozostawia ci wolności dokonywania własnych wyborów. Jak byś się czuł? Co byś myślał?

Pierwszą inspiracją dla mojej choreografii jest książka „Matka Ryżu" Rani Manicka, a także opowiedziana w wywiadzie prawdziwa historia dziewczyny z RPA, która ze względu na zainfekowanie wirusem HIV została zmuszona do prostytucji oraz reportaż „Kobiety Islamu". Wraz z rozwojem choreografii prowadziłem studia dotyczące innych kultur, strojów i religii. Czytałem także wywiady z kobietami, które dotknęły represje związane z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Bazując na tych informacjach stworzyłem kolaż uczuć, przekonań i myśli dziewcząt i kobiet. Pierwszym podejmowanym przeze mnie tematem są kobiety z Indii, Malezji oraz krajów arabskich, które zawierają aranżowane małżeństwa, nie znając nawet swoich przyszłych małżonków. Interesowałam się również historiami dziewczyn, które nie mogą dzielić życia z ukochanym mężczyzną ze względów kulturowych lub religijnych. Zagadnienie przyciągało moją uwagę ze względu na wspomnianą książkę „Matka ryżu". Kolejnym tematem 'Maathai' są dziewczęta z Afryki i Tajlandii zmuszone do prostytucji przez zarażenie wirusem HIV, brak środków finansowych lub presję społeczną. W moim spektaklu pragnę także zwrócić uwagę na losy kobiet w krajach islamskich, które nie mogą wykonywać pracy, na którą mają ochotę lub podążać za własnymi marzeniami, ponieważ religia lub obowiązująca polityka nie pozwalają im na to. Na całym świecie wiele kobiet żyje w przekonaniu, iż nie ma przyszłości ponieważ musi egzystować w środowisku, rządzonym przez mężczyzn, którzy wykorzystują taką sytuację dla własnych celów.

Jestem tancerzem bardzo graficznym; taka też będzie moja choreografia. Bardzo ważne były też dla mnie rozmowy z moimi tancerzami. Dzięki nim przyszło mi do głowy wiele pomysłów, które dały tej choreografii bardziej osobisty rys. Powstał w ten sposób spektakl energiczny, pełen emocji, w który, wraz z tancerzami próbujemy oddać walkę i uczucia tych dziewcząt. Mamy nadzieję, że przyciągniemy tym uwagę publiczności i zachęcimy ją do zastanowienia się nad światem poza granicami kraju, w którym żyjemy. Chcemy odkryć przed widzami nową perspektywę, z której można przyjrzeć się problemowi nierównego traktowania kobiet; inną niż ta podawana przez media."

"UKRADKIEM"

Reżyseria, choreografia i wykonanie: Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska Kostiumy: Roksana Rzetelska

Kobieta i mężczyzna uwikłani w pokrętną ekonomię pożądania, które zawsze pojawia się niespodziewanie i nie daje się opanować. Poczuciu spełnienia towarzyszy strach i niepewność, rozkosz niesie w sobie ból. Obmyślane wcześniej role niepostrzeżenie wymykają się spod kontroli i stają się płynne. Kusiciel staje się ofiarą, zdobywca prześladowanym, a stale łaknące ciała demaskują groteskowe oblicze człowieka.

„Ludzie i owady, inne zwierzęta zresztą też, zdają się zmierzać do jakiegoś celu, ich ruchy są szybkie i celowe (…).” "Mapa i terytorium", M. Houellebecq

"XL. POLSKI TEATR TAŃCA WCZORAJ I DZIŚ. ODCINEK II: KRZESANY I INNE TAŃCE."

Scenariusz i prowadzenie: Ewa Wycichowska

To cykl 10 odcinków audio-video-performance, poświęcony 4 dekadom Polskiego Teatru Tańca. Ten autorski projekt Ewy Wycichowskiej realizowany będzie podczas całego Roku Jubileuszowego Teatru, od stycznia do grudnia 2013. W każdym z 10 odcinków – spektakli wezmą udział zaproszeni goście, artyści związani na przestrzeni 40 lat z Teatrem, którzy będą na żywo wspominać najważniejsze wydarzenia z historii PTT. Obecni tancerze Teatru będą prezentować artystyczne reinterpretacje wybranego materiału choreograficznego. Każdemu spektaklowi cyklu będzie towarzyszył program z płytą DVD, zawierającą wybrany materiał archiwalny, dotyczący danego okresu istnienia zespołu. Planujemy rejestrację każdej części cyklu. Całość zgromadzonego materiału powinna się złożyć na pełną dokumentację historii Teatru.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ