koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

FASCYNACJE-POZNAŃSKA WIOSNA BALETOWA

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 122 wyświetleń od 15 maja 2013

pektakl baletowy w pięciu obrazach:

Część I 

Auf Suche / Lacrimae / Something I had in Mind

choreografia: Mauro de Candia

scenografia i kostiumy: Mauro de Candia

reżyseria świateł: Mauro de Candia

opieka artystyczna: Ewa Głowacka

współpraca scenograficzna: Mariusz Napierała

asyst. przy realizacji choreografii: Olga Marczak, Anna Pietrykowska

Część II

Brake the Eyes / 1st Flash

choreografia: Jorma Elo

asystent choreografa: Antony Randazzo (Brake the Eyes)

                                      Christopher Dozzi (1st Flash)

scenografia i kostiumy: Charles Heightchew (Brake the Eyes)

                                         Joke Visser  (1st Flash)

                                         Jorma Elo

reżyseria świateł: Jordan Tuinman

opieka artystyczna: Ewa Głowacka

współpraca scenograficzna: Mariusz Napierała

asyst. przy realizacji choreografii: Olga Marczak, Anna Pietrykowska

Czas trwania ok. 2 godz., w tym dwie przerwy.

Premiera: Opera Nova w Bydgoszczy - 9 i 10 marca 2013 r.

                  1st Flash - World Premiere-September 18th,2003, NDT 1, 
                  Lucent Danstheater,Den Haag.

Mauro de CANDIA (Włochy)

Mauro de Candia (ur. 1981) rozpoczął naukę tańca w wieku 10 lat. Rosyjska tancerka i legendarna pedagog baletu Marika Besobrasova odkryła go i umożliwiła mu, poprzez stypendium, regularne kursy letnie w swojej szkole w Monaco. Po krótkich pobytach w szkole baletowej przy mediolańskiej La Scali, szkole baletowej Rudra Béjart w Lozannie, kształcił się jako stypendysta Fundacji Johna Gilpina na Akademii Tańca Klasycznego im.Księżnej Grace w Monako.

W sierpniu 2001 został zaangażowany przez dyrektora baletu Stephana Thoss’a do zespołu baletu Państwowej Opery w Hannoverze. Podczas swojej kariery jako tancerz profesjonalny Mauro de Candia kreował główne role w dziełach Maurice’a Béjarta, Jirego Kiliana, Matsa Ecka, Williama Forsythe’a, Ohada Naharina oraz Marco Goeckego. Decydujący wpływ na artystyczny rozwoj de Candii miał Stephan Thoss, który tworzył specjalnie dla niego nowe dzieła i partie.

W ostatnich latach Mauro de Candia pracował jako choreograf gościnny dla renomowanych zespołów, takich jak: Królewski Balet Flandryjski, Teatr Tańca Braunschweig, Państwowa Opera w Hannoverze, Maggio Danza we Florencji, Milwaukee Ballet, Balet Państwowy w Berlinie, gdzie współpracował z wybitnym tancerzem Vladimirem Malakhov’em. Z silnego przywiązania do swojej ojczyzny – Włoch, założył w 1997 roku w swoim mieście rodzinnym, Barletcie, stowarzyszenie Arte&Ballet, które jest dziś jedną z najbardziej szanowanych organizacji pożytku publicznego w zakresie kształcenia tanecznego oraz propagowania tańca we Włoszech. Do stowarzyszenia należy także zespół taneczny Mauro de Candii Pneuma Dance Theatre.

W roku 2007 Mauro de Candia został wyrózniony przez magazyn taneczny Dance for you jako obiecujący choreograf młodego pokolenia. Ponadto otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia za pracę artystyczną, jak np. Premio Positano per la Danza, Członkowstwo Melvina Jonesa oraz Premio Giuliana Penni per la Danza. Za swoje zasługi dla tańca we Włoszech został mu przyznany w 2009 roku srebrny medal przez prezydenta Włoch Giorgio Napolitano. Mauro de Candia wstawia się za młodymi utalentowanymi tancerzami i wspiera ich na drodze ich profesjonalnego rozwoju zawodowego. Jest założycielem i kierownikiem ApuliArteFestival oraz Międzynarodowego Konkursu Apuli Arte. Od początku sezonu 2012/13 przejął kierownictwo zespołu baletu w Teatrze w Osnabrück.

Jorma ELO (Finlandia)

Choreograf. Projektant kostiumów, reżyser świateł i autor efektów video.

W ciągu zaledwie kilku lat, urodzony w Finlandii Jorma Elo stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych choreografów w Stanach Zjednoczonych i Europie, mianowany choreografem - rezydentem Boston Ballet w 2005 roku, został wyróżniony jako „talent do naśladowania” przez Annę Kisselgoff w 2004 roku w przeglądzie „New York Times’a”.

Stworzył kilka choreografii w Stanach i na świecie, włączając „Slice to Sharp” dla New York City Ballet, „Glow-Stop” and „C. to C.” (Close to Chuck) dla American Ballet Theatre, „Double Evil” dla San Francisco Ballet, „Carmen” dla Boston Ballet, „10 to Hyper M” dlaKrólewskiego Baletu Duńskiego, “Offcore” dla Fińskiego Baletu Narodowego oraz “Pointeoff” dla Aspen Santa Fe Ballet. Jego spektakl “From All Sides” wystawiony był po raz pierwszy w styczniu 2007 przez Hubbard Street Dance Chicago do scenariusza autorstwa kompozytora Chicago Symphony Orchestra – Marka Anthony Turnage. Orkiestrę poprowadził Maestro Esa-Pekka Salonen.

Elo zdobywał i ćwiczył swoje umiejętności z Fińską Narodową Szkołą Baletową i Szkołą Baletową im. Kirowa w ówczesnym Leningradzie. Zanim przyłączył się do Holenderskiego Teatru Tańca w 1990 roku, tańczył w Fińskim Balecie Narodowym od 1978 roku, przez rok 1984 oraz z Cullberg Ballet (Szwecja) od 1984 do 1990. Elo otrzymał również propozycje współpracy od: Basel Ballet, Baletu w Debreczynie (Węgry), Alberta Ballet („Blank Snow” i „L’Aprés Midi d’un Faune/Spectre de la Rose”), Noweskiego Baletu Narodowego („Cut to Driver”, „Brake-Green”), Fińskiego Baletu Narodowego („Happy is Happy”, „Twisted Shadow”, „Two Fast”), Stockholm 59° North („In my DREAM team”), Netherlands Dance Theatre 1 („1st Flash” oraz „Plan to A”), Staatstheater Nürnberg (“Slice to Core”), Ballet X („Scenes View 2”). Dla Boston Ballet Elo stworzył 6 premier: „Sharp Side of Dark” (2002), „Plan to B” (2004), „Carmen” (2006), „Brake the Eyes” (2007), „In On Blue” (2008) oraz „Le Sacré du Printemps” (2009).

Jest także utalentowanym projektantem kostiumów, reżyserem świateł i autorem efektów video do swoich spektakli.Międzynarodowy Konkurs Baletowy w Helsinkach w 2005 roku wyróżnił Elo nagrodą choreograficzną, otrzymał on także nagrodę Charitable Trust Prize oraz nagrodę Choo-San Goh Choreographic w roku 2006. „Dance Magazine” (kwiecień 2007) zamieścił Elo na okładce w odniesieniu do artykułu w magazynie, „ Pointe Magazine” mianował go „VIP-em Tańca” roku 2006, a „Esquire Magazine” nadał Elo tytuł „Master Artists” roku 2008.

Auf Suche / W poszukiwaniu

muzyka: J.S. Bach

światła, kostiumy: Mauro de Candia

premiera: 27 czerwca 2003, Salle des Princes, Grimaldi Forum – Monte Carlo

„Chcielibyśmy przedstawić rzekę czasu, aby zatrzymać się na jej brzegu i obserwować jak płynie. Ale ta część w nas, która jest wieczna wie, że życie jest bezczasowe, że są to serie drogocennych momentów następujących po sobie; każdy z nich wyizolowany od reszty czasu.” - metafora Mauro de Candii zapowiada duet,w którym dwa ciała, spotykają się by szukać nowych horyzontów i niedostrzegalnych metafor i niuansów.Piękno ich duszy, które niczym mistyczne światło promienieje z ciał. Gładki i płynny duet; nieokreślone poszukiwanie bezczasowych i pozbawionych granic emocji.

Lacrimae

muzyka: Pärt, Bach

premiera: 19 czerwca 2004, Salle Prince Pierre, Grimaldi Forum – Monte – Carlo

Dedykowana Księżniczce Monaco, Antoninie.

Odnajdując piękno w spokoju poświęconej ikony – w głębi duszy – lub na fresku, „Lacrimae” eksploruje duszę, wydobywając momenty emocjonalnych napięć. Abstrakcyjna poezja skonkretyzowana w ciele, które wręcz "mówi".

Something I had in Mind

muzyka: Nicolo Paganini, Edith Piaf

premiera: 11 luty 2012, Past Theater, Milwaukee U.S.A. – Milwaukee Ballet

Zwycięzca GENESIS – Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego

Mówi Mauro de Candia: „Zwizualizowałem ten utwór jako serię skeczy, wizji, kadrów ze snu. Pozwoliłem sobie na wolność od stosowanej zwykle struktury narracyjnej, żeby przejść po nieznanych drogach, które mogłyby mnie poprowadzić do różnorodnego zrozumienia mojego celu. Intencją jest reeksploracja niektórych momentów moich choreograficznych kompozycji poprzez stawianie tancerzom wyzwania, aby użyli całych swoich ciał, także twarzy do ukazania zróżnicowanych emocji, za pomocą gwałtownej techniki baletowej. Dzieło to będzie konsekwentnie otwierać nową perspektywę mojego choreograficznego doświadczenia i ewentualnie nowego znaczenia”.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ