koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

ARCHIWUM CIAŁA: Olga de Soto "An Introduction" <br/>*pierwszy raz w Polsce

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 31 855 wyświetleń od 12 sierpnia 2013
  • 21 września 2013, sobota
    » 20:00

kiedy: 21.09., g. 20
gdzie: Sala Wielka
cena biletu: 15, 20 zł

Podążając śladami legendarnego spektaklu „Zielony Stół” Kurta Joossa, choreografka i tancerka Olga de Soto bada jego historię. Przegląda zdjęcia, czyta wywiady i recenzje, które układają się w pamięć zbiorową widzów, wykonawców i historyków. Bada jak tworzy się dyskurs o pamięci.

W swoim lecture performance Olga de Soto zadaje pytania o to jak rozwija się spektakl w czasie i jak staje się częścią historii tańca? Jaka jest rola i miejsce tancerza w historii tańca?

Premiera „Zielonego Stołu” odbyła się w Paryżu w 1932 roku. Spektakl szybko uznano za jeden z fundamentalnych w dziejach tańca. Kurt Jooss podjął temat wciąż pamiętanej wojny i właśnie rodzącego się faszyzmu. Protestował przeciwko przerażającej go z każdym dniem bardziej rzeczywistości, poddawał krytyce Ligę Narodów i jej nieskuteczne dyplomatyczne zabiegi na rzecz pokoju. To jeden z najważniejszych artystycznych manifestów politycznych i zarazem spektakli tańca.

Premiera „An Introduction” odbyła się w Berlinie podczas festiwalu Tanz in August w 2010 roku, niemal 70 lat później.

„An Introduction” stanowi pierwszą część dyptyku rozgrywającego się wokół kultowego dzieła Zielony Stół – Débords. Reflections on the Green Table i zagadnienia konstruowania dyskursu i pamięci kolektywnej widzów i wykonawców.


Olga de Soto – hiszpańska choreografka, tancerka oraz badaczka tańca. Od lat 90. mieszka w Brukseli. Studiowała taniec klasyczny i współczesny oraz muzykologię w Hiszpanii, następnie w prestiżowym francuskim Narodowym Centrum Tańca Współczesnego (CDNC) w Angers. Znana jako autorka wielu spektakli dokumentalnych, podejmujących zagadnienie pamięci kolektywnej w obszarze tańca.
W 1992 zaczęła tworzyć swoje pierwsze choreografie. W 1995 roku założyła Abaroa, zespół zrzeszający artystów z różnych obszarów sztuk. W latach 1999-2002 była rezydującym choreografem w La Raffinerie w Brukseli.

Jako tancerka pracowała z Meg Stuart przy „Crash Landing”. W latach 1999-2004 współpracowała z Jérôme Bel i pomagała mu przy tworzeniu „The Show Must Go On”, wystąpiła również w tym spektaklu. Przy spektaklu „Con forts Fleuve” spotkała się z choreografem Borysem Charmatzem. W swoim dorobku artystycznym wykonawczyni wielu partii tanecznych w spektaklach Michèle Anne De Mey, Claudio Bernardo, Eric Pauwels, Pierre Droulers i Félix Ruckert.

W czerwcu 2003 roku stworzyła „histoire(s)” (wersja pierwsza). W następnym roku, w Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, zaprezentowała „Incorporer”, pierwszą z serii pięciu solówek, których punktem wyjścia były pokazy „Eclats maty” i „histoire(s)”.

Od dłuższego czasu fascynował ją temat „Zielonego Stołu”, czemu dała wyraz w dyptyku, premiera pierwszej jego części – „An Introduction” odbyła się w 2010 roku, drugiej – w 2012 roku.

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ