koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT WrocławCO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

NOWA SCENA TEATRU „Performatyka – na co komu ten klucz?” wykład prof. Dariusz Kosiński

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 335 wyświetleń od 16 października 2013
  • 21 października 2013, poniedziałek
    » 18:00

kiedy: 21.10., g. 18
gdzie: Hol Balkonowy
cena biletu: wstęp wolny

W ramach drugiej odsłony cyklu „Nowa Scena Teatru”, już w poniedziałek, 21 października o godz. 18:00 zapraszmy na wykład prof. Dariusza Kosińskiego „Performatyka – na co komu ten klucz?”. Po wykładzie zapraszamy także na spotkanie z Dariuszem Kosińskim wokół jego książki „Teatra Polskie. Rok Katastrofy”, która używając narzędzi performatyki odnosi się do społecznego, politycznego i medialnego spektaklu trwającego przez rok po katastrofie smoleńskiej. Spotkanie poprowadzi prof. Ewa Guderian-Czaplińska.

W roku 2007, niedługo po ukazaniu się polskiego przekładu książki Richarda Schechnera „Performatyka. Wstęp” w redakcji „Dialogu” odbyła się dyskusja z udziałem Wojciecha Dudzika, Dariusza Kosińskiego, Tomasza Kubikowskiego, Małgorzaty Leyko, Dobrochny Ratajczakowej, której opublikowany zapis nosił tytuł „Klucz do wszystkich zamków. Rozmowa z udziałem” („Dialog” 2007 nr 7/8, s. 140-150). Odnosił się on do stawianej w czasie rozmowy tezy, że performans i performatyka (spolszczenia zaproponowane przez Tomasza Kubikowskiego w przekładzie książki Schechnera) to pojęcia zbyt ogólne, zbyt „wszystkoistyczne”, grożące rozmyciem przedmiotu badań i zalewem prac stosujących je zbyt swobodnie i bez należytej dyscypliny. Sześć lat później widać dość wyraźnie, że obawy te były przesadzone i że żaden zalew performatyczny nie nastąpił. Wprost przeciwnie: zamiast spodziewanych prac otwierających wszystkie drzwi, mamy do czynienia głównie z teoretyczną dyskusją na temat kształtu klucza, materiału, z którego jest zrobiony i tego, kto ma prawo trzymać go w ręku. Czas więc może najwyższy wrócić do konkretu i zapytać: do czego poza akademickimi dyskusjami może nam być potrzebna performatyka. Odwołując się do własnych doświadczeń, związanych nie tylko z książką o przedstawieniach i dramatyzacjach, jakie miały miejsce po katastrofie smoleńskiej, a także do prac studentów i doktorantów z Katedry Performatyki UJ, postaram się wskazać przynajmniej kilka z licznych możliwości wykorzystania performatycznego sposobu myślenia do otwierania drzwi i podejmowania dyskusji o zjawiskach i procesach a nie o słowach i pojęciach.

Dariusz Kosiński, profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Najważniejsze publikacje: „Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku…”, Kraków 2003; „Sceny z życia dramatu”, Kraków 2004, „Dramaturgia praktyczna…”, Kraków 2005, „Polski teatr przemiany”, Wrocław 2007, „Grotowski. Przewodnik”, Wrocław 2009, „Teatra polskie. Historie”, Warszawa 2010, „Teatra polskie. Rok katastrofy”, Warszawa 2012. Od stycznia 2010 dyrektor programowy Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu.

Ewa Guderian-Czaplińska, teatrolog, wykładowca Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka m.in. „Teatralna Arkadia. Poznańskie teatry dramatyczne 1918–1939” (2004), członkini Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk oraz Polskiego Towarzystwa Historyków Teatru.

organizator: Centrum Kultury Zamek
koncepcja programu: Marcin Maćkiewicz

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ