koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

DEBATA ”FUNKCJA HANDLOWO-USŁUGOWA UL. ŚW. MARCIN”

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 286 wyświetleń od 26 listopada 2013
  • 27 listopada 2013, środa
    » 18:30

Zaproszeni do debaty: Przedstawiciel Urzędu Miasta Poznania
dr Sławomir Palicki, Katedra Ekonomiki Przestrzennej i Środowiskowej UEP
dr Łukasz Rogowski, Instytut Socjologii UAMKrzysztof Kacprzyk, Centrum Wyceny Mienia
Bartosz Bielicki, Wicerezes księgarni OMNIBUS
Przemysław Czamański, Dyrektor Centrum Handlowego MM (czekamy na potwierdzenie udziału w debacie)
Konrad Trojanowski, właściciel Zuppi

Moderator Maciej Frąckowiak, Instytut Socjologii UAM

Handel interesował nas tu będzie nie tylko w wymiarze ekonomicznym, ale także społecznym i kulturowym - jako okazja do określonych form obecności oraz spotkań w przestrzeni miasta. Myśląc o handlu w ten sposób możemy lepiej zrozumieć niegdysiejszą magię ulicy Święty Marcin, jak i dzisiejszą tęsknotę za tym, co minione. Ulica ta była swoistym salonem Poznania. Można na niej było obejrzeć, wejść w posiadanie, albo przynajmniej pomarzyć o dobrach, których nie można było ani zobaczyć, ani kupić w innych miejscach miasta. W rezultacie stanowiła ona nie tylko odpowiednią scenografię na modne zakupy, ale także – chociażby – na przyjemny spacer. Oferowane przy ulicy towary i usługi stawały się pretekstem do eksponowania siebie, podglądania innych, wyrażania troski o bliskich. W ostatnich latach ulica Św. Marcin coraz bardziej podupada i nie realizuje już podobnych funkcji, zaspakajanych w innych miejscach Poznania. Rozwiązaniem dla ulicy nie wydaje się być jednak kopiowanie oferty handlowo-usługowej konkurencji. Wymaga ona w tym zakresie nowego pomysłu.

To właśnie możliwość zaprojektowania nowych funkcji handlowych i usługowych dla ulicy Św. Marcin będzie kluczowym zagadnieniem, które chcemy poruszyć w naszej dyskusji. Rozmawiać będziemy także o tym, dlaczego warto się w takie planowanie angażować - co tracimy, także w sensie społecznym, w wyniku przenosin handlu i usług z ulicy Św. Marcin w inne części miasta. Podyskutujemy także o tym, jakie procesy doprowadziły do odpływu handlu i usług z ulicy Św. Marcin oraz jakimi środkami można się tym procesom ewentualnie przeciwstawiać. Czy konieczne jest wpieranie handlu i usług na tej ulicy z miejskich pieniędzy. Czy da się wskazać, wymyśleć takie formy działalności, które pasowałyby do tej ulicy i na które popyt sukcesywnie by rósł. Pamiętając o tym, że jedną z funkcji dawnych ulic handlowych była także segregacja mieszkańców – niektórzy z nich czuli się w tych przestrzeniach nieswojo, podczas debaty zastanawiać będziemy się także nad tym, co zrobić, żeby ewentualny „nowy pomysł” na handlowy Św. Marcin nie wzmacniał tendencji wykluczania osób gorzej sytuowanych z symbolicznego centrum miasta.

… Debata realizowana jest przez Centrum Kultury „Zamek” we współpracy z Instytutem Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w ramach cyklu „Strefa debat” projektu STREFA ŚWIĘTY MARCIN. Cykl „Strefa debat” służyć ma rozpoznaniu uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, społeczno-kulturowych czy administracyjnych funkcji, które wydają się zasadnicze dla charakteru ulicy, dla jej odnowy i rozwoju. Dotychczas w ramach cyklu odbyły się debaty poświęcone polityce najmu lokali użytkowych, komunikacyjnej oraz reklamowej oraz funkcji akademickiej ulicy Św. Marcin.

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ