koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  8 lat temu

ETHNO PORT 2017 - Ballaké Sissoko

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 304 wyświetleń od 8 maja 2017

Poznań » Święty Marcin 80/82 » NA MAPIE

  • 9 czerwca 2017, piątek
    » 22:30

BALLAKÉ SISSOKO (Mali)
Komponowanie, wykonywanie i nauczanie muzyki jest w zachodnioafrykańskiej społeczności Mandinka profesją niezwykle poważaną. Każdy jeli, bo tak lokalnie nazywa się członka należącego do wysoko usytuowanej kasty muzyków, posiada również umiejętności oratorskie, przechowuje i przekazuje historie swojej grupy oraz jest skarbnicą wiedzy na temat jej kultury i genealogii. W stosunku do jeli używa się czasami określenia griot, choć w Mandinka uważa się je za mniej odpowiednie z powodu skojarzeń z kolonializmem. Słowo to, stosowane głównie przez francuskich pisarzy, pochodzi od portugalskiego criado i oznacza służącego.
Kastę profesjonalnych muzyków, związanych z osobami pełniącymi najważniejsze funkcje w społeczności Mandinka, tworzy kilka rodów, a dostęp do części posiadanej przez nich wiedzy jest niemożliwy dla osób spoza tej wąskiej grupy. Panuje bowiem powszechne przekonanie co do tego, że pieśni wykonywane przez jelis zawierają nie tylko ważne dla Mandinka tajemnice, ale mają funkcje magicznie, i to jeli decyduje o tym, na kogo i w jaki sposób zadziała dana pieśń.
Jeli Ballaké Sissoko urodził się i wychował w Bamako, stolicy Mali. Jest jednym z najbardziej znanych wirtuozów zachodnioafrykańskiej harfy kora, synem legendarnego harfisty Djelimady Sissoko. Kora to dziś najważniejszy instrument, którym posługują się jelis. Jej pudło rezonansowe wykonane jest z kalebasy, czyli tykwy, na której rozpięta jest krowia skóra. Z korpusu instrumentu wystaje duży mostek, a między nim i długą szyjką instrumentu rozpięte jest 21 strun. Ich rozmieszczenie po obu stronach mostka pozwala na symetryczną grę obiema rękami i budowanie zachwycającej polifonicznej faktury.
https://www.facebook.com/ballake.sissoko.official.fan.page/
http://www.madminutemusic.com/artiste/ballake-sissoko/
(fot. B.Peverelli)

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ