INFORMACJA:

Wojciech Leder | Sztuczna obecność
- 13 lutego 2018, wtorek» 18:00

Wojciech Leder | Sztuczna obecność
14.02–25.03.2018
Wernisaż: 13.02 (wtorek), godz. 18.00
Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24
Wykład artysty: 14.02, godz. 18.00
Sala 02, bud. B, ul. 23 Lutego 20
kuratorzy: Natalia Czarcińska, Jerzy Muszyński i Dorota Tarnowska-Urbanik
koordynacja: Biuro Promocji UAP
Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania
poznanwspiera
Wystawa Sztuczna obecność, będzie okazją do zapoznania się z najnowszymi poszukiwaniami malarskimi Wojciecha Ledera, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wernisaż wystawy odbędzie się 13 lutego o godzinie 18:00, w Galerii Duża Scena UAP, przy ulicy Wodnej 24, inaugurując tym samym nową lokalizację tej galerii, należącej do grupy Miejskich Galerii UAP, prowadzonych przez UAP od 2016 roku. W programie towarzyszącym przewidziano wykład autorski artysty (14 lutego o godzinie 18:00 w sali 02 w bud. B, ul. 23 Lutego 20) oraz oprowadzanie kuratorskie i warsztaty dla młodzieży w ramach Drzwi Otwartych UAP. Wystawa na leży do cyklu prezentacji wyrazistych postaw twórczych z zakresu szeroko rozumianego malarstwa, organizowanego przez I Katedrę Malarstwa z Wydziału Malarstwa i Rysunku UAP. Tytułowa „sztuczna obecność” odnosi się do (nie)intencjonalnej aktywności odbiorcy wobec (nie)realności obrazu i obrazowania, naprowadzając nas na filozoficzne podłoże sztuki artysty. Wystawa potrwa do 25 marca.
SZTUCZNA OBECNOŚĆ (obrazy Wojciecha Ledera)
Malarstwo Wojciecha Ledera ukazuje paradoks, który pojawia się podczas konfrontacji tego, co widzimy, z tym, co wiemy o otaczającej nas przestrzeni. Przestrzeń – fenomenologicznie ujęta – jawi się nam bowiem dwojako. Po pierwsze, jako pewna uporządkowana obecność doświadczanych rzeczy, ku którym nasza świadomość kieruje się z określoną intencją – raz w tą, raz w inną stronę. Taka przestrzeń ma zmienne, konkretne wektory (górę, dół, głębię, bliskość czy dalekość, wnętrze i zewnętrze, lżejszą i cięższą strefę etc.) – jest bowiem doświadczana przez empiryczny, cielesny podmiot (praworęczny lub leworęczny), który sam siebie postrzega w ten właśnie intencjonalny, zhierarchizowany sposób jako ciało, na co zwracał też uwagę Stanisław Fijałkowski komentujący pisma Kandinsky’ego i jego podział prostokąta obrazu. Z drugiej strony, wiemy, że przestrzeń może być rozpatrywana niezależnie od rzeczy czy ciał, które się w niej znajdują jako podatne na manipulowanie – trwające lub podlegające zmianie jako coś poręcznego (Zuhandenheit, zuhanden), a wówczas pojawia się nam jako przestrzeń abstrakcyjna, ciągła, czyli dająca się dzielić i rozciągająca się w nieskończoność. Ku takiej przestrzeni nie jesteśmy w stanie skierować się z określoną intencją, ponieważ jest ona achrematyczna, izotropowa, czyli nie ma wyraźnych, określonych kierunków, jak u Euklidesa, albo – jak u Kanta – jest ona aprioryczną formą naoczności umożliwiającą pojawienie się zmysłowego przedstawienia.
Paradoks ten, czyli intencjonalne widzenie rzeczy w przestrzeni, oraz trudność czy wręcz niemożliwość intencjonalnego skierowania się ku samej przestrzeni, staje się jeszcze bardzie zajmujący, gdy poddamy go medializacji. W malarstwie Ledera pojawia się zatem dobrze wszystkim znana porenesansowa koncepcja obrazu okna, w którym intencjonalność podkreślano w postaci perspektywy zbieżnej (odwrotnie niż w bizantyjskiej ikonie), co Leder jeszcze wzmacnia efektem postbarokowej iluminacji konkretu, a zarazem unieważnia on tę uporządkowaną wedle wyraźnie zaznaczonych kierunków przestrzeń przez pochłonięcie jej przez ciemne, niezróżnicowane tło sugerujące płaskość obrazu. Obraz wprawdzie ukazuje czy sugeruje realność rzeczy i przestrzeni, ale sama jego sztuczna obecność (jak wskazywał Lambert Wiesing) powoduje, że nie doświadczamy już w nim obecności tego, co fizyczne. Obraz otwiera się na to, co jest poza-fizyczne, co jawi się nam w pierwszej chwili jako obecne w sposób sztuczny. Obraz-okno, w którym pierwotnie intencjonalność pojawiła się jako zwrócenie się świadomości ku konkretnej rzeczy, teraz sam zamienia się w obraz-obiekt (jak w fenomenologii Husserla), przy czym intencjonalne zwrócenie się ku niemu jest wielce utrudnione. Oznacza to, że obcowanie z obrazem nie jest tylko intencjonalne, bo jego natura jest tylko fizyczna (realna), jak twierdziła modernistyczna krytyka ze Strzemińskim i Greenbergiem na czele, wskazująca na istotową bezczasowość i płaskość (flatness) obrazu malarskiego jako fizycznego przedmiotu. Jeśli chcemy pojąć, czym jest sam obraz jako taki, nie możemy poprzestać na rozpatrywaniu tylko obrazów-okien wskazujących na rzeczy, lecz musimy zastanowić się nad źródłem Husserlowskiego obrazu-obiektu. Ten ostatni nie posiada – jak zapewnia Wiesing – egzystencji fizycznej. Obrazy, chociaż ukazują czy sugerują obecność realnego świata, same nie stanowią jego części, lecz jawią się nam jako pewna widzialna ważność, która rodzi pytanie o podstawę jej prawomocności. Jean Luc Marion dodawał zatem do ontycznej widzialności obrazu jego ontycznie nieopisywalną ponad-widzialność – jego wyłonienie się.
Leder chce zasugerować nam ten efekt obrazu – nie tyle jego idolatryczny (to, co dane, realne), lecz właśnie ikoniczny wymiar, który wskazuje na donację. Dlatego w swych najnowszych obrazach, których tu niestety nie prezentuje, maluje rzeczy najpierw przez niego samego częściowo nadpalone lub ulepione z modeliny i pomalowane, niekiedy zakryte przezroczystą zasłoną i następnie sfotografowane, by radykalnie odrealnić (zmedializować) te rzeczy. Celem jego malarstwa, chętnie wykorzystującego aerograf, nie jest obraz pojęty ani jako fizyczna rzecz, ani jako zwykły fenomen, lecz jako tzw. fenomen nasycony (le phénomène saturé), który ujawnia pewną nadwyżkę intuicji w tym, co dane.
Kazimierz Piotrowski

RYTMY NATURY - EDYTA DZIERŻ malarstwo
12 października 2010 - 16:00jest więcej terminów
Fundacja ARS i ZAK
ul.Szyperska 2 Poznań
16 447sztuka
Wernisaż Klimaty II Żerków 2010
8 października 2010 - 17:09
Salon Wystawienniczy Kolekcji Mebli Klose
Grunwaldzka 104 Poznań
16 253sztuka
WYSTAWA FONTANN I OGŁOSZENIE WYNIKÓW KONKURSU.
28 września 2010 - 18:00
Galeria Miejska Arsenał
Stary Rynek 6 Poznań
16 287sztuka
My vivid life
11 września 2010 - 17:00
Galeria Szklarnia City Park
Wyspiańskiego 26 Poznań
17 254sztuka
Otwarcie Ducati Poznań
25 lipca 2010 - 11:01jest więcej terminów
HRG Motorownia Motocykle
Krauthofera 58 Poznań
16 746sztuka
MIĘDZY NAMI... POD PSEM
18 lipca 2010 - 18:00jest więcej terminów
POD PSEM
ul.Grunwaldzka 250 Poznań
16 519sztuka
Wernisaż Darii Pelhen w Galerii handlowej City Park Poznań!
18 czerwca 2010 - 19:00
Galeria handlowa City Park
Wyspiańskiego 26a Poznań
16 314sztuka
SEANS
7 czerwca 2010 - 18:00jest więcej terminów
Galeria STARTER
ul.Dąbrowskiego 33 Poznań
16 608sztuka
NIAGARA
5 czerwca 2010 - 18:00, 20:00
Galeria STARTER
ul.Dąbrowskiego 33 Poznań
16 545sztuka
Kupiec Poznański w klimacie Bollywood
od: 21 maja 2010 do: 30 maja 2010
Kupiec Poznański
pl. Wiosny Ludów 2 Poznań
16 876sztuka
Homo sentimentalis
23 maja 2010 - 18:00jest więcej terminów
Galeria STARTER
ul.Dąbrowskiego 33 Poznań
16 650sztuka
W Oczekiwaniu.
od: 9 kwietnia 2010 do: 20 maja 2010
EMPIK
ul. Ratajczaka 44 Poznań
16 964sztuka
Dwa światy
1 maja 2010 - 17:00
Rialto
Dąbrowskiego 38 Poznań
255 639sztuka
Spotkanie z fotografia - wernisaz
24 kwietnia 2010 - 20:00
HOT_elarnia & SPA_larnia
Puszczykowoul. Morenowa 33 Poznań
16 883sztuka
Las
21 kwietnia 2010 - 16:00jest więcej terminów
Nowe Kino Pałacowe
Święty Marcin 80/82 Poznań
346 496sztuka
Wystawa pt.: COKOLWIEK
od: 23 marca 2010 do: 6 kwietnia 2010
Galeria Przychodnia
ul. Przybyszewskiego 39 Poznań
16 443sztuka
ART MUST BE FOREVER
od: 27 lutego 2010 do: 31 marca 2010
Empik
Ratajczaka 44 Poznań
16 565sztuka
