koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK KWIECIEŃ - MAJ 2024BANKSYTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  6 lat temu

ETHNO PORT 2018 - Dimitris Mystakidis (Grecja)

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 325 wyświetleń od 13 maja 2018

Poznań » Święty Marcin 80/82 » NA MAPIE

  • 8 czerwca 2018, piątek
    » 22:30

Fale opłukiwały wyłożone kamieniami nabrzeże portowe, zagłuszając dobiegający z daleka gwar greckiego miasteczka. Na małe, wysłużone łodzie pakowali tylko to, co najpotrzebniejsze. Na razie płynęli niedaleko, by dotrzeć na oczekujące nieopodal brzegu masywne parowce. Dopiero na ich pokładzie miał się zacząć spełniać ich amerykański sen. Podobnie jak sen wielu innych Europejczyków przełomu XIX i XX wieku. Według niektórych szacunków w tym czasie do Stanów Zjednoczonych wyemigrowało z Grecji niemal pół miliona ludzi, głównie mężczyzn.
Tym sposobem w dźwiękowym krajobrazie bostońskich i nowojorskich ulic do znanych tam już polek i taranteli dołączyły rebetika. Pieśni te kojarzone początkowo, podobnie jak hiszpańskie flamenco, z miejskim półświatkiem, miały z folklorem andaluzyjskim jeszcze jedną wspólną cechę – silny wpływ kultury orientu. Pierwsze rebetika były wręcz nie do odróżnienia od muzyki popularnej ze Stambułu czy Izmiru.
Towarzyszące śpiewom cymbały santouri i kanonaki czy wywodzące się z kultury arabskiej lutnie outi (oud) Grecy zamienili w Stanach Zjednoczonych na gitary. Ponadto pod wpływem afroamerykańskich bluesmanów wykształcili technikę gry zwaną tsibiti. Polega ona na używaniu tak zwanych otwartych strojów, w których puste struny gitary dają dźwięki składające się na gotowe akordy. W projekcie „Amerika” Dimitris Mystakidis, grecki wirtuoz gitary i orędownik przywracania do życia dawnych tradycji muzycznych, doprowadza technikę tsibiti do doskonałości i udowadnia, że historia muzyki splata się z historią migracji.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ