#336 Colin Stetson, BNNT ft. Diamond Terrifier & Trouble
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/90gn.jpeg)
- 4 listopada 2021, czwartek» 20:00
Colin Stetson
Amerykańsko-kanadyjski muzyk jazzowy, grający przede wszystkim na saksofonach, klarnetach i rogu.
Urodzony w Ann Arbor, Stetson studiował muzykę na Uniwersytecie Michigan. Na początku kariery muzyczne grał na żywo m.in. z Fredem Frithem. Przełomowym momentem jego kariery był udział jako muzyk sesyjny w nagraniu dwóch albumów Toma Waitsa, Blood Money i Alice (2002). Później współpracował też m.in. z Anthonym Braxtonem, Laurie Anderson, Arcade Fire, TV On The Radio, Feist, Lou Reedem, Davidem Byrnem, Jolie Holland, Sinéad O’Connor, LCD Soundsystem, The National, Angelique Kidjo i Bon Iver.
Jego utwór Awake on Foreign Shores został wykorzystany do ścieżki dźwiękowej nagrodzonego Oscarem filmu Zniewolony. 12 Years a Slave.
Po przejściowych pobytach w San Francisco i Nowym Jorku, od 2007 roku żyje w Montrealu. Od 2011 posiada obywatelstwo Kanady.
Stetson znany jest ze swojej zdolności oddechu permanentnego, która umożliwia mu granie długich fraz bez konieczności robienia przerw na zaczerpnięcie powietrza. Nagrał trzy solowe albumy (trylogia New History Warfare), w których nie korzystał z możliwości overdubbingu, tworząc poszczególne utwory w całości na żywo, korzystając z nawet 24 mikrofonów rejestrujących m.in. perkusyjne dźwięki wydawane przez klapy saksofonu oraz modulacje, których dokonywał przy pomocy krtani.
colinstetson.com/
colinstetson.bandcamp.com/
BNNT
Istnieje już ponad 10 lat. Ich działalność w ciągu tej dekady ciągle starała się wymknąć klasyfikacji rozcią- gając się szeroko pomiędzy wizualnością a dźwiękiem. Mogliśmy jej doświadczać na tak odległych polach jak festiwale teatralne; uliczna partyzantka soniczna; instalacje dźwiękowe w muzeach od Łodzi po Nowy Jork; koncerty, zarówno w środowisku szeroko pojętej muzyki tanecznej, jak i fanów free jazzu; czy jako projekcje filmowe. W 2019 roku projektem Multiversions oddali nawet prawa własności do tworzonej przez siebie grupy w ręce innych muzyków ogłaszając rozpłynięcie się zespołu w potencjalnych światach równoległych. Przy tak dużym polu rażenia i sporej rozpiętości stylistycznej trudno jest naszkicować jakiś jednorodny obraz duetu. Ba nawet określenie duet nie jest do końca trafione, biorąc pod uwagę niezliczone współprace podejmowane przez artystów.
Za wspólny mianownik dla tej wulkanicznej aktywności mogli byśmy przyjąć maskę, którą muzycy niezmiennie zakładają po wejściu na scenę. Za maskę możemy uznać także każdą z kolejnych multiwersji nagranych przez zaprzyjaźnionych muzyków, czy każdą kolejną płytę zespołu, które gatunkowo znacznie różnią się od siebie.
W końcu 2019 roku BNNT niespodziewanie zakłada kolejną maskę.
W instantClassic wydają nowy album pod nazwą Middle West. Tym razem mogli byśmy mówić raczej o słuchowisku radiowym niż zestawie piosenek. Równie adekwatną szufladką może być poezja śpiewana, czy pojęcie koncept albumu.
BNNT przedstawia nam bowiem zestaw 5 utworów, które łączą się ze sobą za pomocą jednego tekstu rozciągniętego na całość trwania płyty. Tym utworem jest List do Europy Atheny Farrokhzad, który za zgodą autorki został mocno zmodyfikowany na potrzeby płyty. Ingerencyjne podejście do oryginalnego tekstu ma swoje uzasadnienie w samej jego rytmicznej konstrukcji, bogatej w powtórzenia i zacięcia. Również sam poemat szwedzkiej iranki jest oparty na utworze America Allena Ginsberga z 1956 roku. Mamy więc do czynienia z wielopoziomową mutacją zarówno w warstwie tekstu jak i muzyki, która podobnie oscyluje wokół kilku prostych struktur rytmicznych. Te mutujące repetycje znajdują swoje odbicie na okładce płyty, w której wykorzystane są zdjęcia instalacji Playground for Sheep Agnieszki Grodzińskiej. Po literackiej i muzycznej to kolejna warstwa albumu ukazująca podobne zagadnienia. Brutalna szorstkość́ surowych materiałów budowlanych i drutów zbrojeniowych tworzy delikatne, rachityczne wręcz formy o charakterze siatek. Podobną powtarzalność i szorstkość obserwujemy w warstwie tekstowej jak i muzycznej.
Grodzińska i Farrokhzad nie są jedynymi gośćmi na płycie. Wokale nagrała aktorka Nowego Teatru - Jaśmina Polak, a partie gitary i basu Łukasz Rychlicki odpowiedzialny także za dźwięki syntezatora ARP Odyssey. Ścieżki dopełnia drugi zestaw perkusyjny Mateusza Rychlickiego.
Całość rejestrowana była w kilku miejscach i różnym czasie co poszerza listę osób zaangażowanych w ten projekt.
Wydaje się, że BNNT te same mechanizmy stosuje budując „stado” wokół działalności duetu podobnie jak konstruuje wielowarstwową muzykę zorientowaną wokół niemal mechanicznie powtarzanych rytmów. Plemienność tej muzyki na Middle West jest o wiele bardziej mroczna i chłodniejsza niż miało to miejsce na Multiverse, za co z pewnością w dużym stopniu odpowiedzialna jest specyficzna produkcja ucinająca ciepło naturalnych wybrzmień bębnów, czy zabiegi związane z obróbką̨ partii wokalnych. Podobno same nagrania głosu wiązały się z forsownym wręcz przemocowym podejściem do ciała wokalistki.
I tu jesteśmy przy drugim stałym elemencie dla twórczości BNNT.
Mieszanka strachu, złości i okrucieństwa, z pięknem wspólnotowości. Mimo różnic stylistycznych odnajdziemy te cechy w każdym albumie zespołu, począwszy od debiutu opartego na cytatach z nagłówków gazet, przez relatywistyczne Multiverse i Multiversions do obecnego Middle West. Najnowszy album jest też wyraźniejszy politycznie w bezpośrednim, publicystycznym wymiarze. Przerobiony wiersz Atheny jest nadal przepełniony żalem i złością wobec kultury, którą chcąc nie chcąc współtworzymy, a z którą̨ mimo bycia jej częścią trudno się utożsamić, co uruchamia pokłady niezaspokojonej tęsknoty za utraconą relacją z plemieniem. Tytuł płyty tym samym jest nie tylko gorzkim wyrzutem wobec zarozumiałego określania geografii przez europejczyków, ale jednocześnie obelgą dla przekonania o wyższości tychże. Middle rozumiane jako średni, taki sobie, niezbyt rozwinięty zestawione z West kulturowo będącym niemal synonimem „Best” najlepiej było by zilustrować mapą Galla-Petersa. Prawdziwe rozmiary państw i kontynentów mogły by nam także posłużyć za źródłowe odniesienia muzyczne zespołu BNNT.
bnnt.pl/
bnnt.bandcamp.com/
Diamond Terrifier
Sam Hillmer, nowojorczyk, muzyk, dj, kurator, właściciel klubu z muzyką eksperymentalną H0L0, ale przede wszystkim lider awangardowej supergrupy ZS, którą tworzy razem z Patrickiem Higginsem, Gregiem Foxem i Michaelem Beharie.
W swoim solowym projekcie wykorzystuję saksofon i elektronikę poszerzając granicę free jazzu i muzyki klubowej.
diamondterrifier.bandcamp.com
diamondterrifiercipher.bandcamp.com
soundcloud.com/diamondterrifier
samhillmerprojects.com
Trouble
Laura Paris, artystka, performerka, odpowiedzialna za stronę wizualną projektu. Mieszka ze swoim mężem Samem, córką Violet, psem i kotem w Bushwick / Brooklyn / NY.
troublestuff.com
lauraparis.work
Berlin Rave #1
17 stycznia 2015 - 22:00
klub 8 bitów
Garbary 72 Poznań
12 886muzyka
Semantyka - trasa ogólnopolska
17 stycznia 2015 - 21:00
TROCHĘ KULTURY
Dominikańska 7a (wejście od Szewskiej) Poznań
44 499muzyka
Krzysztof Meyer "CYBERIADA" - opera na podstawie cyklu opowiadań St. Lema
14 stycznia 2015 - 19:00
Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu
Fredry 9 Poznań
26 662teatr
Mieczysław Wajnberg "PORTRET"
11 stycznia 2015 - 18:00
Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu
Fredry 9 Poznań
25 031teatr
DROP & TONE CONTROL |BLUE NOTE POZNAŃ
3 stycznia 2015 - 19:00
Klub BLUE NOTE
ul. Kościuszki 76/78 Poznań
14 689muzyka
OPCJA NA SYLWESTRA!
31 grudnia 2014 - 20:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
13 993muzyka
Bal Sylwestrowy
31 grudnia 2014 - 20:00
Cafe Misja
ul. Gołębia 1 Poznań
14 011muzyka
WIECZÓR SYLWESTROWY Z MUZYKĄ, TAŃCEM I NIESPODIANKAMI Z FILHARMONIĄ POZNAŃSKĄ
31 grudnia 2014 - 20:00 - 01
Sala Ziemi
Głogowska 14 Poznań
14 526muzyka
TAŃCZ BEZ WSTYDU!
27 grudnia 2014 - 22:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
16 570muzyka
Nowy teledysk Kazika Staszewskiego i Kwartetu ProForma!
21 grudnia 2014 - 19:00
Kino Rialto
Dąbrowskiego 38 Poznań
11 786muzyka
TAŃCZ BEZ WSTYDU!
20 grudnia 2014 - 22:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
12 860muzyka
Vienna Mozart Orchestra
20 grudnia 2014 - 19:00
Sala Ziemi
Głogowska 14 Poznań
61 176muzyka
#OPCJA_B4
18 grudnia 2014 - 22:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
12 634muzyka
Metalowe Zatrzęsienie za sprawą Deicide & Svart Crown & Sawthis /18.12.14. 19:30 Eskulap / Poznań
18 grudnia 2014 -
Eskulap
ul. Stanisława Przybyszewskiego 39 Poznań
13 430muzyka
PRÓBOWNIA (KONCERT ŻYŃY Kolektiff) + JAM SESSION + OPCJA ON THE ROCKS
17 grudnia 2014 - 21:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
12 538muzyka
Koncert inaugurujący działalność Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
16 grudnia 2014 - 19:00
Aula Nova
ul. Św. Marcin 87 Poznań
12 556muzyka
TAŃCZ BEZ WSTYDU!
13 grudnia 2014 - 22:00
Klub Opcja
Półwiejska 18 Poznań
12 092muzyka