koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - październik 2022 - nr 342ALEKSANDER RYBAK
zmodyfikowano  2 miesiące temu

Spektakl Teatru Kamienica

Poznań »
CO jest GRANE » 6 112 wyświetleń od 21 kwietnia 2022

Poznań » ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10 » NA MAPIE

Aromat świeżych warzyw i owoców, pachnąca zupa grzybowa oraz najbardziej wyszukane gatunki owoców morza - barokowy przepych "Kolacji na cztery ręce" może oszałamiać. Do stołu, a właściwie do fortepianu zasiada dwóch wielkich kompozytorów XVIII wieku - Jerzy Fryderyk Haendel (Emilian Kamiński) i Jan Sebastian Bach (Olaf Lubaszenko). Ich słownemu pojedynkowi przygląda się tajemniczy i dowcipny miłośnik opery, kamerdyner Schmidt (Maciej Miecznikowski).


Dwaj muzyczni geniusze, dwa skrajnie różne charaktery. Pierwszy - miłośnik londyńskich salonów, bogaty i wpływowy, ulubieniec królów. Drugi - skromny, biedny, ale uznany i szanowany. Urodzeni w tym samym roku, doskonale znali nawzajem swoją twórczość, lecz nigdy się nie spotkali. Czy pod wyszukanymi strojami i kunsztownymi perukami mogą się kryć zwykłe ludzkie słabości?


Paul Barz, niemiecki dramatopisarz i muzykolog, poddaje obu wirtuozów uważnej analizie. Fikcyjne spotkanie tych dwóch postaci stanowi okazję do refleksji nad zaskakująco współczesnymi problemami. Czy pogoń za sukcesem, władzą i wpływami może dać człowiekowi szczęście? Jaka jest cena sławy? Czy sztukę można wycenić?


"Kolacja na cztery ręce" w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego to przedstawienie szlachetne, budzące salwy szczerego śmiechu. Nacisk został w nim położony na zaprezentowanie aktorskiego kunsztu, żywy kontakt z publicznością i przypomnienie Widzom, czym może być teatr. Spektakl był już kilkakrotnie wystawiany, m.in. w krakowskim Teatrze STU (także w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego) a jego telewizyjna adaptacja (reż. K. Kutz) znalazła się w Złotej Setce Teatru Telewizji.


Kluczem do sukcesu jest obsada (…) W Kamienicy dysponuję wybitnymi aktorami czującymi muzykę, a przede wszystkim obdarzonymi poczuciem humoru. Dlatego spodziewam się dobrej współpracy - mówi o spektaklu Krzysztof Jasiński.


"Kolacja na cztery ręce" została zaprezentowana po raz pierwszy podczas XX edycji Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. Zapraszamy do zapoznania się z relacją Bohdana Gadomskiego ("Angora" nr 29/2015): (…)Po raz kolejny reżyserii tej sztuki podjął się Krzysztof Jasiński, a w sposób wręcz mistrzowski zagrali Emilian Kamiński i Olaf Lubaszenko(…) Zaskoczył mnie znany piosenkarz Maciej Miecznikowski (…) fantastycznie uzupełniający parę głównych bohaterów. Dla całej trójki pokłony i brawa!


Obsada:
Emilian Kamiński
Olaf Lubaszenko
Maciej Miecznikowski


Autor: Paul Barz
Reżyseria: Krzysztof Jasiński
Przekład: Jacek Stanisław Buras
Scenografia: Andrzej Lewczuk
Kostiumy: Andrzej Lewczuk
Dźwięk: Łukasz Faliński
Światło: Szymon Szczęsny

Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl

Kolacja na cztery ręce

Przemysław Stippa, Leszek Zduń, Rafał Odrobina

Znakomita sztuka teatralna autorstwa niemieckiego pisarza, publicysty, historyka kultury i muzykologa, Paula Barza. Od chwili berlińskiej prapremiery w roku 1985 dzieło (org. Mögliche Begegnung) doczekało się przekładu na czternaście języków i kilkuset realizacji na całym świecie. Komedia przedstawia zdarzenie fikcyjne - spotkanie dwóch najwybitniejszych kompozytorów baroku: Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Händla. W rzeczywistości muzycy nigdy się nie spotkali i to pomimo licznych prób nawiązania kontaktu, czynionych przez Bacha. Nad organizacją tytułowej kolacji w Hotelu Turyńskim w Lipsku czuwa Jan Krzysztof Schmidt, lokaj Händla, kopista jego nut i niespełniony kompozytor. Konfrontacja dwóch genialnych twórców ukazuje, jak bardzo różnią się ich niezwykłe osobowości. W zachowaniu Händla dominuje porywczość i gwiazdorska pewność siebie najlepiej opłacanego artysty świata. Przybyły na spotkanie Bach, skromny kantor lipskiego kościoła, jest wręcz sparaliżowany obecnością sławnego kolegi. Przy salonowym bywalcu i pupilu królewskiego dworu początkowo sprawia wrażenie onieśmielonego prowincjusza. Kolacja, rozpoczęta kurtuazyjną wymianą grzeczności, stopniowo przeradza się w dyskusję nad znaczeniem sztuki i pozycją artysty. Przedsiębiorczy Händel traktuje muzykę jak biznes, dla Bacha - zdaje się być ona źródłem mistycznych doznań. Choć losy obu twórców naznaczone są kaprysami mecenasów, krytyków i publiczności, kompozytorzy przyjmują wobec tego faktu zgoła odmienne postawy. Coraz ostrzejsza wymiana zdań stopniowo ujawnia tajemnice, skrywane przez obu mężczyzn. Pojedynki na słowa i... utwory muzyczne podgrzewają atmosferę spotkania. Sytuację zaostrza dodatkowo zachowanie Schmidta. Krnąbrny i milczący lokaj nie kryje swoich sympatii do Bacha i ostentacyjnie podkreśla wyższość sztuki przybyłego gościa nad dokonaniami swego pracodawcy. Czy narastający konflikt zostanie zażegnany i między muzykami dojdzie do pojednania? Konwencja przedstawienia przenosi akcję sztuki w czasy współczesne. Zestawienie realiów świata baroku z dzisiejszą rzeczywistością staje się z jednej strony dodatkowym źródłem humoru, z drugiej zaś - sprzyja eksponowaniu ponadczasowych treści ukrytych w dziele Barza. W spektaklu rozbrzmiewa muzyka Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Händla. W odróżnieniu od dotychczasowych realizacji sztuki, wszystkie dzieła muzyczne wykonywane są na żywo, a to za sprawą powierzenia roli Schmidta pianiście. Rozwiązanie to pozwala uniknąć zwyczajowej imitacji gry na instrumencie i sprawia, że spektakl - łącząc elementy sztuki teatralnej i koncertu - niezwykle zyskuje na atrakcyjności. Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl

zmodyfikowano  2 miesiące temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ