koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 miesięcy temu

Koncert inauguracyjny Wolfgang Zerer, Hochschule für Musik und Theater Hamburg

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 wyświetleń od 16 marca 2024
  • 17 marca 2024, niedziela
    » 18:00

W niedzielę 17 marca 2024 roku o godz. 18.00 zapraszamy do Auli Stuligrosza na specjalny koncert, podczas którego zabrzmią nowe organy zainstalowane w Auli wiosną 2023 roku. 

Wystąpi:

prof. Wolfgang Zerer
Hochschule für Musik und Theater Hamburg

Wolfgang Zerer, urodzony w 1961 roku w Pasawie, swoje pierwsze lekcje gry na organach pobierał u organisty tamtejszej katedry, Walthera Schustera. Od 1980 studiował w Wiedniu (organy u Michaela Radulescu, klawesyn u Gordona Murraya, dyrygentura u Karla Österreichera i muzyka kościelna). Dalsze studia zaprowadziły go do Amsterdamu (klawesyn u Tona Koopmana) i do Stuttgartu (muzyka kościelna/organy u Ludgera Lohmanna). Był laureatem wielu konkursów organowych (m.in. w Brugii i Innsbrucku). Nauczał w Stuttgarcie i Wiedniu, a w 1989 roku został mianowany na stanowisko profesora organów na Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Od 1995 roku jest gościnnym wykładowcą w Prins Claus Conservatorium w Groningen (Holandia), a w latach 2006-2022 był wykładowcą gry na organach w Schola Cantorum w Bazylei (Szwajcaria). Koncerty, kursy, praca w jury i nagrania zaprowadziły go do większości krajów europejskich, Izraela, Ameryki Północnej i Południowej, Afryki Południowej, Japonii, Chin i Korei Południowej.

Opieka merytoryczna: Katedra Organów

P R O G R A M

Dieterich Buxtehude: Toccata in F (BuxWV 156)

(ca. 1637 – 1707)

Johann Sebastian Bach: 7 chorałów pasyjnych (z „Orgel-Büchlein“) (1685 – 1750) O Lamm Gottes unschuldig

Christe, du Lamm Gottes

Christus, der uns selig macht

Da Jesus an dem Kreuze stund

O Mensch, bewein´ dein´ Sünde groß

Wir danken dir, Herr Jesu Christ, dass du für uns

gestorben bist

Hilf Gott, dass mir´s gelinge

(BWV 618-624)

Georg Muffat: Toccata decima (z „Apparatus

(1653 – 1704) musico-organisticus“)

Johann Sebastian Bach: Preludium d-moll (BWV 877/1) (1685 – 1750) Fuga d-moll (BWV 853/2)

Michael Radulescu: z „Sieben Choräle zur Passion“:

(1943 – 2023) Da Jesus an dem Kreuze stund

Johann Sebastian Bach: Sonata e-moll (BWV 528) (1685 – 1750) Adagio-Vivace

Andante

Un poco Allegro

Johann Sebastian Bach: Fuga e-moll (BWV 548/2) (1685 – 1750)

Inaugurowane nowe organy w Auli im. Stefana Stuligrosza Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego zostały wybudowane w stylu działającego w XVIII wieku na obszarze Turyngii znakomitego organmistrza Tobiasa Heinricha Gottfrieda Trosta. Najbardziej znanym dziełem mistrza są zachowane do dziś organy w Stadtkirche w Waltershausen, będące największym barokowym instrumentem na terenie Turyngii. Nie mniej słynnym dziełem Trosta są organy w Schloßkirche w Altenburgu, gdzie przez ponad 20 lat organistą był uczeń Johanna Sebastiana Bacha, Johann Ludwig Krebs. Sam Bach we wrześniu 1739 roku miał okazję grać na altenburskich organach, wysoko oceniając poziom ich rzemiosła i walory brzmieniowe.

Trost wybudował za swego życia 21 instrumentów. Nowe organy Auli im. Stefana Stuligrosza nie są dokładną kopią żadnego z nich, jednak w sensie rozwiązań konstrukcyjnych i założeń brzmieniowych są w całości oparte na spuściźnie turyńskiego organmistrza. Choć w przeciwieństwie do Gottfrieda Silbermanna Trost nie korzystał z ustandaryzowanych menzur, wszystkie wymiary piszczałek wykorzystanych w naszych organach pochodzą z zachowanych instrumentów referencyjnych (Altenburg, Waltershausen i Großengottern) i są autorstwa samego Trosta. Przebieg mikstury również zaczerpnięto z oryginalnych wzorców, zachowując charakterystyczny dla Trosta chór tercji. Podobnie wymiary klawiatur są wierną kopią tych z instrumentu z Waltershausen. Klawisze diatoniczne zostały pokryte okładziną z kości renifera, zaś chromatyczne wykonano z hebanu. Manubria uruchamiające poszczególne rejestry są repliką hebanowych manubriów z instrumentu Trosta w St.-Walpurgis-Kirche w Großengottern. Traktura sekcji Hauptwerk oraz Oberwerk została wykonana na wzór instrumentu w Waltershausen.

Nowe organy wyposażono w 24 rejestry (w tym 2 ekstensje) podzielone między sekcje Hauptwerku, Oberwerku oraz Pedału. Powietrze o ciśnieniu 71 mm H2O dostarczane jest do wiatrownic za pomocą trzech miechów klinowych, widocznych po prawej stronie instrumentu, zasilanych dmuchawą elektryczną. Wysokość stroju wynosi 466 Hz dla dźwięku a1 przy temperaturze 19 stopni Celsjusza. Instrument nastrojono według temperacji Neidhardt I.

Organy wybudowane zostały w latach 2019-2023 przez szwedzką firmę Grönlunds Orgelbyggeri z Gammelstad. Po instalacji w sali zintonowane zostały przez Reinharda Schäbitza.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  8 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ