koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyBANKSYTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Muzyka Jana A.P. Kaczmarka

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 022 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Poznań » ul. św. Marcina 81(sala koncertowa:Aula Uniwersyteckaul. Wieniawskiego 1) » NA MAPIE

  • 26 września 2005, poniedziałek
    » 19:00

Koncert z okazji 25-lecia Solidarności

Odbędzie się w Auli Uniwersyteckiej podczas którego usłyszymy m.in. "Kantatę o Wolności".

W koncercie tym udział wezmą:

  • Maestro Grzegorz Nowak,
  • Agnieszka Tomaszewska (sopran),
  • Konrad Janiak (sopran - solista Chóru),
  • Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Chór Akademicki UAM,
  • Poznański Chór Chłopięcy (przygotowanie Chórów: Jacek Sykulski).
  • Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Orkiestra powstała z inicjatywy Tadeusza Szeligowskiego, poznańskiego kompozytora, pierwszego i wieloletniego dyrektora Filharmonii Poznańskiej. Inauguracyjny koncert odbył się w dniu 10 listopada 1947 roku pod batutą jej pierwszego szefa, Stanisława Wisłockiego. W kolejnych latach orkiestrę prowadzili m.in.: Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko.

Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci, m.in.: Hermann Abendroth, Stanisław Skrowaczewski, Roberto Benzi, Carlo Zecchi, oraz soliści tej klasy co: Artur Rubinstein, Mścisław Rostropowicz, Martha Argerich, Henryk Szeryng, Igor i Dawid Ojstrach, Światosław Richter, Malcolm Frager, Monique Haas, Jean Fournier, Narciso Yepes, Gidon Kremer, Maurizio Pollini, Krystian Zimerman, Garrick Ohlsson, jak i sławni polscy śpiewacy, m.in.: Stefania Toczyska, Ewa Podleś, Joanna Kozłowska, Ryszard Karczykowski, Wiesław Ochman, Wojciech Drabowicz.

Zespół koncertował w Austrii, Niemczech, Francji, Belgii, Szwajcarii, Holandii, Hiszpanii, Luksemburgu, Bułgarii, Czechach, Danii, Słowacji, Turcji, Islandii, we Włoszech i na Litwie. Orkiestra uczestniczyła również w wielu zagranicznych festiwalach muzycznych.

Od 1952 roku orkiestra akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich oraz zagranicznych. Ma w swym dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD.

Od sezonu artystycznego 2004/2005 orkiestra pracuje pod dyrekcją Maestro Grzegorza Nowaka. Zespół przechodzi prawdziwą metamorfozę – zachwyca znakomitymi koncertami w kraju i za granicą (Rzym, Bruksela), szlachetnym dźwiękiem, paletą barw, nagrywa płyty.

Salą koncertową Orkiestry Filharmonii jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym.

Grzegorz Nowak

Maestro rozpoczął międzynarodową karierę wygrywając w 1984 roku Grand Prix oraz wszystkie nagrody specjalne na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. W następnym roku nagrodzono go 'Europäische Förderpreis für Musik“ dla Europejskiego Muzyka Roku. Jego kariera artystyczna jako szefa orkiestr symfonicznych i teatrów operowych, rozpoczęła się w Słupsku wiodąc przez orkiestry amerykańskie do szwajcarskiego Biel oraz przez Warszawską Operę Narodową (Teatr Wielki) do Edmontońskiej Orkiestry Symfonicznej i niemieckiej radiówki Süd-West-Rundfunk. Obecnie jest dyrektorem muzycznym Sinfonia Helvetica i festiwalu 'Musique & Amitié' w Szwajcarii, Canadian Chamber Orchestra oraz od 2004 roku Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii Poznańskiej.

Po ukończeniu studiów w Poznaniu w klasach dyrygentury (Stefan Stuligrosz i Witold Krzemieński), kompozycji (Florian Dąbrowski) i skrzypiec (Jadwiga Kaliszewska), wygrał konkurs na stypendium doktoranckie w słynnej amerykańskiej Eastman School of Music i doskonalił swój kunszt w Tanglewood z takimi mistrzami jak: Leonard Bernstein i Seiji Ozawa, a następnie Kurt Masur zaprosił go jako asystenta do Filharmonii Nowojorskiej. Dyrygował tak renomowanymi orkiestrami, jak London Symphony, Montreal Symphony, Orchestre National de France i orkiestrami w takich miastach jak Monte Carlo, Paryż, Rzym, Genewa, Zürich, Bruksela, Luksemburg, Madryt, Lizbona, Oslo, Sztokholm, Kopenhaga, Warszawa, Chicago, Baltimore, Cincinnati, San Diego, Buffalo, Montreal, Toronto, Vancouver, Ottawa, Jeruzalem, Tel Aviv, Tokyo, Hong Kong czy Tajwan. Prowadził opery w Szwajcarii, Polsce, Anglii, Niemczech, we Włoszech, w Monte Carlo, Szwecji, USA i Kanadzie, odbył m.in. tournée po Anglii z Narodową Operą Walijską (Tosca Pucciniego), przygotował również premierę Andrea Chénier Giordano w koprodukcji Opery Poznańskiej z Placido Domingo i Narodową Operą z Waszyngtonu.

Koncertował z tak znakomitymi solistami, jak: Mścisław Rostropowicz, Martha Argerich, Anne-Sophie Mutter, Vladimir Ashkenazy, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman, Marilyn Horne, Kathleen Battle, Gwyneth Jones oraz wielokrotnie z Krystianem Zimermanem. Jego nagrania płytowe zdobyły wiele nagród oraz wysokie uznanie krytyków i publiczności.

Oficjalna strona Dyr. Grzegorza Nowaka: www.maestro.nowak.net

Agnieszka Tomaszewska - sopran

Ma 25 lat. W 2004roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dr Aleksandry Kucharskiej-Szefler. Naukę kontynuowała na podyplomowych studiach w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie śpiewu prof. Heleny Łazarskiej i w klasie śpiewu operowego prof. Michaela Temme i prof. Leo Plettnera. Odbyła liczne kursy mistrzowskie u prof. Heleny Łazarskiej, a także u Renaty Scotto, Katii Ricciarelli, Barbary Bomey i Thomasa Hampsona. Jest stypendystką Ministra Kultury.

W 2003 roku na X Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymała dwie nagrody specjalne, zaś w maju 2005 roku wygrała kolejną edycję tego konkursu. Laureatka nagrody dla najlepszych uczestników Internationalen Sommerakademie Mozarteum (Salzburger Festspiele). Zaśpiewała partię Kleopatry (Juliusz Cezar Haendla) oraz partię Adiny (Napój miłosny Donizettiego) w Gdańsku. Wystąpiła także jako Arminda (La finta giardiniera Mozarta) w Schlosstheater Schönbrun w Wiedniu. W sezonie koncertowym 2005/2006 i 2006/2007 otrzymała angaż do Międzynarodowego Studium Operowego w Staatsoper w Hamburgu. Pracę sceniczną łączy z działalnością koncertową, współpracując z m. in. Państwową Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Państwową Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Orkiestrą Filharmonii Izmirskiej (Ein deutsches Requiem - Brahmsa), Musica Antiqua Köln (Musik zum Totenofficium für August den Starken Zelenki), Kammer Sinfonie Bremen (Pasja Mateuszowa Bacha). Występowała w Polsce, Francji, Szwecji, Niemczech, Austrii, USA, Litwie, Turcji i Wyspach Kanaryjskich. Dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych.

CHÓR AKADEMICKI UAM

Początki jednego z najważniejszych wokalnych zespołów uniwersyteckich w Polsce sięgają 1966 roku. W ciągu trzydziestu lat grupa studentów pod kierownictwem Stanisława Kulczyńskiego i jego następców zdobywała liczne nagrody na festiwalach m. in. w Middlesbrough, Llangollen, Spittal, Gorizii, Tampere. Zespól koncertował z dużym powodzeniem w całej Europie, niosąc świeżość brzmienia, entuzjazm i wysoki poziom wykonawczy.

W roku 1996 prowadzenie chóru przejął znany kompozytor i chórmistrz Jacek Sykulski, tworząc go niemal od podstaw. Pod jego batutą zespół rozwija się niezwykle dynamicznie. Po pierwszych występach w rodzinnym Poznaniu, a także w Kilonii (Niemcy) i Rydze (Łotwa) odniósł znaczący sukces w Rzymie, gdzie na prestiżowym, Festiwalu Muzyki Sakralnej im. G. P. da Palestrina zdobył pierwszą nagrodę, Złoty Medal, znakomite opinie jurorów i publiczności oraz uznanie w międzynarodowej społeczności chóralnej. Zwycięstwo to było przełomem w jego działalności i dało rodzaj paszportu na estrady koncertowe świata.

Chór Akademicki UAM znacząco wyróżnia się spośród całego bogactwa wielkopolskiej tradycji śpiewu. Ta odmienność zaznacza się zarówno na poziomie emisji głosu jak i wykonywanego repertuaru. W pracy z młodymi śpiewakami Jacek Sykulski zwraca szczególną uwagę na brzmienie, wykorzystuje najrozmaitsze techniki wokalne służące jego transformacji (m.in. śpiew alikwotowy: sygyt i techniki lamajskie). Znaczną część repertuaru stanowią więc utwory specjalnie dla chóru skomponowane i opracowane. Zespół prowadzi niezwykle intensywną działalność koncertową. Jest bardzo wszechstronny, co objawia się zarówno w szerokim repertuarze, jak i różnych formach koncertów. Wśród wykonywanych utworów a cappella są perełki renesansu (m.in. Miserere Allegriego), dzieła Purcella, Zieleńskiego, a także współczesnych mistrzów (Szymanowski, Elgar, Urbaitis, Koszewski). Na uwagę zasługują też opracowania muzyki żydowskiej, które zespół zaprezentował po raz pierwszy na uroczystym koncercie z okazji 60. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim w słynnej Sendesaal Haus des Rundfunks w Berlinie. Gośćmi zespołu byli wtedy Woytek Mrozek (klarnet) oraz Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej. Ten sam repertuar wzruszył słuchaczy podczas Dni Judaizmu w 2004 roku, kiedy to chór wystąpił w starej synagodze poznańskiej (obecnie pływalni). Wśród publiczności popularnością cieszą sie żywiołowe aranżacje muzyki ludowej, gospel, przebojów muzyki rozrywkowej i kolęd, a przede wszystkim utwory specjalnie dla chóru skomponowane przez Jacka Sykulskiego, jako że pokazują całą gamę możliwości zespołu.

Chór Akademicki wykonuje również dzieła wokalno- instrumentalne. W listopadzie 2002 roku zachwycił krytykę i publiczność zdolnościami wokalnymi i aktorskimi w performatywnym projekcie Roberta Skolmowskiego, opartym na kantacie J.S.Bacha Ich hatte viel Bekümmernis. Ponadto często jest zapraszany do wykonań takich dzieł podczas inauguracji sezonu Filharmonii Poznańskiej, Koncertów Poznańskich czy Poznańskiej Wiosny Muzycznej. Wśród najważniejszych niewątpliwie wymienić należy Requiem I. Strawińskiego, dzieła Kilara i Góreckiego, Carmina Burana Carla Orffa czy wykonywane przy różnych okazjach Requiem W.A.Mozarta (zarówno podczas koncertów, jak i projektu Missa pro defuncto, gdzie muzyka Mozarta wpisana jest w części mszy za duszę kompozytora, odprawianej w rycie trydenckim). W 2004 roku, w Poczdamie (Niemcy) wykonał IX Symfonię L. van Beethovena ze słynną Staatorchester Frankfurt.

Niezwykłym wyróżnieniem dla zespołu było wystąpienie na uroczystości nadania doktoratu honoris causa UAM Ojcu Świetemu Janowi Pawłowi II, odbywającej się w Watykanie w marcu 2001 roku.

Zespół trzykrotnie gościł na kontynencie amerykańskim (2001,2002,2003). Koncerty w Kanadzie (m.in.Toronto, Ottawa, Montreal) i Stanach Zjednoczonych (m.in. Boston, Nowy Jork, Chicago) zostały bardzo entuzjastycznie przyjęte i zgromadziły duże rzesze publiczności. Po powrocie z pierwszego tournée zespół nagrał płytę Viva la musica!, na której znalazły się m.in. utwory sakralne autorstwa dyrygenta i kompozytora Jacka Sykulskiego (Kyrie; Ave, maris stella; Abba Ojcze).

W 2002 roku Chór Akademicki, jako jedyny nie kanadyjski chór, śpiewał podczas liturgii papieskiej i koncertów na Światowych Dniach Młodzieży w Toronto. Z tej okazji nagrał też teledysk dla TVP1, a jego występy rejestrowały telewizje CBC, CNN i telewizja watykańska oraz radio BBC. Ponadto zespół występował m. in. dla senatorów na Kapitolu w Waszyngtonie (na zaproszenie senator Hillary Clinton), w Nowym Jorku dla strażaków na Manhattanie, w siedzibie ONZ, w Katedrze św. Patryka oraz jako pierwszy zespół w "Strefie Zero" World Trade Center. Te koncerty, podobnie jak płyta Tribute to USA, miały wyrazić współczucie i solidarność z narodem amerykańskim po tragicznych wydarzeniach 11 września 2001 roku. Ze względu na ogromne zainteresowanie publiczności, Chór Akademicki ponownie udał się do USA i Kanady w grudniu 2003 roku. Tym razem z repertuarem kolędowym i rozrywkowym. Dał szereg koncertów w salach i kościołach miast wschodniego wybrzeża (m.in. Boston, Nowy Jork), a także dla społeczności studenckich Harvard University i Bob Jones University.

Repertuar rozrywkowy, zawierający takie utwory jak Tears in Heaven E. Claptona czy Show Must Go On zespołu Queen w aranżacjach Jacka Sykulskiego, znalazł się na kolejnej płycie If ye love me.

Zespół współpracuje ze Zbigniewem Górnym (Gala Wielkopolan, 2003; Piknik Europejski, 2005), pokazując, że doskonale radzi sobie nie tylko w salach koncertowych. Swojej wszechstronności dowiódł również koncertując z Justyną Steczkowską (Alkimja,2004), a z drugiej strony przyjmując zaproszenie Jose Maria Florencio jr. do wykonania Wesela Figara W.A. Mozarta. Występował z Hanną Banaszak oraz z Muzykującą Rodziną Steczkowskich, a w listopadzie 2003 roku jako support przed koncertem słynnego sekstetu TAKE6.

W roku 2004 miała również miejsce premiera najnowszej kompozycji Jacka Sykulskiego, Mszy o św. Jacku, wykonanej podczas zakończenia Kapituły Generalnej Zakonu Dominikanów w Krakowie.

Rok 2005 zaczął się również niezwykle atrakcyjnie. Na zaproszenie People to People Organization zespół dał szereg koncertów w znaczących ośrodkach życia muzycznego Holandii i Niemiec. Koncerty chóru ocenione zostały bardzo wysoko przez tamtejszą krytykę, owocując zaproszeniami do dalszej współpracy koncertowo - wydawniczej. W maju Chór Akademicki wystąpił jako gość specjalny konkursu chóralnego Legnica Cantat. Ideą nadrzędną, artystycznym credo dyrygenta oraz wszystkich śpiewaków Chóru jest nieść radość poprzez śpiew. Dyrygent oraz Chór są przekonani, że muzyka, którą wykonują, to uniwersalny język, zrozumiały przez wszystkich, niezależnie od miejsca zamieszkania czy wyznania. Muzyka z serca do serca!

POZNAŃSKI CHÓR CHŁOPIĘCY

Nasza tożsamość

Poznański Chór Chłopięcy wyrasta z bogatej wielkopolskiej tradycji chóralistyki chłopięcej, ma jednak ambicję otwierania jej na szeroko pojętą kulturę współczesną. W szacunku dla kanonu kultury i jej europejskich korzeni, odmładzamy sakralny styl wykonawczy chórów chłopięcych o sztukę bliską współczesnym słuchaczom. Muzyka wykonywana przez chór to przede wszystkim najpiękniejsze utwory napisane w XX i XXI wieku. Śpiewamy to, co naprawdę lubimy i co wnosi prawdziwą radość i wartość w dusze publiczności.

Priorytety

Priorytetem działań instytucji jest kształtowanie najlepszej jakości artystycznej poprzez wprowadzenie nowatorskich metod pracy ze śpiewakami. Stawiamy sobie ciągle wyzwania, nie tylko związane ze sztuką, ale również rozwojem osobowym każdego chórzysty. Działania dotyczące pracy artystycznej, oparte są na niekonwencjonalnych technikach kształtowania brzmienia głosu ludzkiego, przy jednoczesnej trosce o jego zdrowie.

Profil artystyczny

Zespół pracuje nad naturalnym brzmieniem i nową interpretacją arcydzieł muzycznych (m.in. Gabrieli, Zieleński, Wacław z Szamotuł, Philips, Tallis, Bach, Bruckner, Szymanowski, Koszewski, Britten, Messiaen, Penderecki, Górecki, Tavener, Urbaitis). Chór śpiewa również tradycyjne polskie kolędy w znakomitych aranżacjach, muzykę dawną (m.in. renesansową i barokową muzykę południowoamerykańską), muzykę filmow oraz popularne kompozycje, które są formą twórczej zabawy z publicznością. Chór współpracuje z artystami, realizując również projekty z pogranicza sztuk (m.in. projekt "Teledysk" z rzeźbiarzem Pawłem Althamerem, laureatem prestiżowego Vincenta oraz Jackiem Taszakowskim znanym filmotwórcą) oraz stylów muzycznych (w listopadzie 2003 roku zespół występował podczas koncertu genialnego jazzowo-soulowego zespołu wokalnego TAKE 6 na zaproszenie amerykańskich muzyków).

Misja

Celem pracy instytucji jest tworzenie dzieciom i dorosłym chórzystom warunków, które pozwalają im nie tylko osiągać najwyższy poziom artystyczny, ale również czerpać prawdziwą radość ze śpiewu oraz szczerze dzielić się nią z publicznością. Dlatego duży nacisk kładziemy na pracę wychowawczą z dziećmi, w tym m.in. działania integracyjne w formie warsztatów i wspólnych działań z artystami, pedagogami, psychologami, kształtujące wszechstronną twórczość oraz prawdziwą dojrzałość dzieci.

Fundamenty

Poznański Chór Chłopięcy powołany został 1 września 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Nowy podmiot utworzono z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku. Chór działa we współpracy z jedyną w Polsce, 9-letnią Poznańską Szkołą Chóralną Jerzego Kurczewskiego, do której uczęszczają śpiewacy chóru. Szkoła stanowi znakomite, perspektywiczne zaplecze edukacyjne zespołu. Poznański Chór Chłopięcy finansowany jest przez Władze Samorządowe Miasta Poznania. Chór wspiera również Wielkopolska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. oraz Sójka & Maciak - Adwokaci / Spółka Komandytowa

Historia

Założycielem chóru był Jerzy Kurczewski (1924 - 1995) wybitny dyrygent i pedagog, autorytet w dziedzinie chóralistyki, twórca istniejącej od 1957 roku jedynej w Polsce szkoły chóralnej. Jego Poznański Chór Chłopięcy koncertował ponad 2200 razy w wielu krajach na 4 kontynentach. Brał udział w licznych prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein. Zespół zarejestrował wiele płyt, dokonał światowych prawykonań znaczących dzieł kompozytorów współczesnych.

W latach 1992 - 2003 chór działał w ramach stowarzyszenia Poznański Chór Chłopięcy "Polskie Słowiki" pod kierownictwem Wojciecha A. Kroloppa. Chór znany był publiczności w wielu krajach świata.

Dyrektorem nowego Poznańskiego Chóru Chłopięcego jest Jacek Sykulski - kompozytor i dyrygent, jego asystentem Agata Steczkowska - dyrygent i charyzmatyczny pedagog chóralny, wicedyrektorem ds. organizacyjnych jest Marcin Poprawski. "Team" entuzjastów kieruje zespołem w którym pracują wspaniałe, utalentowane dzieci - najmłodsi profesjonalni muzycy w Poznaniu.

www.pchch.pl

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ