WYSTAWA PRAC
- od: 23 lutego 2003, niedzielado: 13 kwietnia 2003, niedziela
GUSTAWA GWOZDECKIEGO 1880-1935
Jeden z czołowych reprezentantów modernizmu, Gustaw Gwozdecki (1880-1935),
okrzyknięty przez krytykę mianem polskiego fowisty
, wybitny współtwórca
wielonarodowej École de Paris, zasłużony działacz organizacji polonijnych,
po ponad pół wieku zapomnienia ma szansę powrócić i zająć od dawna
należne mu miejsce na kartach polskiej historii sztuki i kultury.
Przygotowana przez Muzeum Narodowe w Poznaniu wystawa monograficzna, ukazuje
po raz pierwszy po wojnie całokształt wielostronnej i złożonej
twórczość tego wędrującego
artysty, działającego od początku XX
wieku w kraju, a następnie w Paryżu i Nowym Jorku. Na wystawie pokazane
zostały prawie wszystkie zachowane prace Gwozdeckiego znajdujące się w kolekcjach publicznych i prywatnych w kraju, Francji i Stanach Zjednoczonych
– ogółem ok. 170 obiektów: 50 obrazów olejnych, 120 prac na papierze –
rysunki (w tym po raz pierwszy w całości kolekcja Fundacji
Kościuszkowskiej), akwarele, gwasze i grafika oraz jedyna istniejąca
rzeźba. Integralną część wystawy stanowi próba odtworzenia
zaginionego
dorobku rzeźbiarskiego w formie fotograficznych reprodukcji. Tak pomyślana
ekspozycja ukazuje po raz pierwszy w dziejach polskiego wystawiennictwa
bogactwo i różnorodność twórczości Gustawa Gwozdeckiego, który pozostaje jak dotąd niekwestionowaną, a jednocześnie jedną z najbardziej
niedocenionych indywidualności w sztuce polskiej okresu modernizmu i międzywojnia. Pozwala ona prześledzić główne wątki tematyczne oeuvre
artysty w chronologicznym przebiegu, ale i w jego najcenniejszych artystycznie
odsłonach. Wystawie towarzyszy katalog dzieł wszystkich Gwozdeckiego, który stanowi pierwsze pełne naukowe opracowanie jego dzieł istniejących i zaginionych. Organizatorzy mają nadzieję, że wystawa i katalog wypełnią
istotną lukę w historii nowoczesnej sztuki polskiej i w badaniach nad wkładem artystów z Polski do sztuki europejskiej oraz przyczynią się do odnalezienia choćby części prac artysty, uznanych dziś za zaginione.
Gustaw Gwozdecki urodził się 23 maja 1880 r. w Warszawie w rodzinie o bogatych tradycjach teatralnych. Około 1898 r. udał się do Monachium i tam
studiował w prywatnych szkołach Stanisława Grocholskiego i Antona
Ažbègo. Mając za sobą pierwsze doświadczenia postimpresjonistyczne i sukcesy odniesione wystawianymi w monachijskim Kunstvereinie studiami
plenerowymi, wstąpił na scenę polskiej sztuki około 1900 r., w momencie
przełomowym i zwrotnym. W latach 1900-1901, kontynuował naukę w kraju,
prawdopodobnie w krakowskiej klasie Jana Stanisławskiego oraz w prywatnej
szkole Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. Znaczenie najistotniejsze i kluczowe dla jego życia i sztuki miało entuzjastyczne przyjęcie
modernistycznej koncepcji twórcy głoszonej przez Stanisława
Przybyszewskiego oraz poznanie za jego pośrednictwem sztuki Edvarda Muncha.
Gwozdecki kształtowany zarówno przez środowiska warszawskie jak i krakowskie, stał się wkrótce jednym z głównych, obok Wojciecha Weissa i Witolda Wojtkiewicza, młodych reprezentantów modernizmu i wczesnego
ekspresjonizmu. Gwozdecki przyjechał po raz pierwszy do Paryża w 1902 r. i wówczas rozpoczął naukę rzeźby w pracowni Huberta Ponscarme’ a w École
des Beaux-Arts, by w roku następnym, już jako 23-letni stypendysta
Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, zamieszkać na stałe (jako
jeden z pierwszych polskich artystów) na Montparnassie. Choć artysta miał
już za sobą bagaż rodzimego symbolizmu i protoekspresjonistycznych
doświadczeń, to nie zdołał ukształtować jeszcze w tym czasie własnej
wizji artystycznej. W 1904r. zadebiutował w Salonie Jesiennym. Odtąd
regularnie wystawiał swoje obrazy i rzeźby na paryskich Salonach,
jednocześnie obficie obsyłając wystawy w kraju oraz eksponował swoje prace
w Wiedniu i Berlinie. Był jednym z pierwszych polskich artystów, którzy dla
przeciwdziałania ciążeniu ku rodzimemu symbolizmowi oparli się na awangardowych wzorach francuskich. Początkowo przelotnie podczas pobytu w Bretanii w 1905r. zafascynował go Gauguin i szkoła Pont-Aven, za pośrednictwem twórczości Władysława Ślewińskiego, następnie już na dłużej Matisse i fowizm. Gwozdecki jest jedynym polskim artystą, którego malarstwo czerpiąc z odkryć fowizmu osiągnęło w latach 1910-1914 pełnię
oraz silny wyraz indywidualny. Do pierwszych polskich admiratorów i wspierających artystę krytyków oprócz Antoniego Potockiego, który pisał
iż maluje on promieniami czystych barw tęczy, należeli związani ze środowiskiem lwowskim: Artur Schröder, Marian Olszewski i Władysław
Witwicki. Związany z formistycznym ruchem Leon Chwistek w swych wspomnieniach
z paryskiego Salonu Niezależnych 1912r., wymieniał jednym tchem nazwisko
Gwozdeckiego, obok Picassa i Matisse’a. Gwozdecki został obdarzony
jednocześnie wysoką oceną awangardowej krytyki francuskiej. Przyjaciółmi
oraz gorącymi zwolennikami jego sztuki, byli krytycy związani z czasopismem
La Plume
- rówieśnik artysty (ur. 1880r.), poeta polskiego pochodzenia
Guillaume Apollinaire, młody krytyk André Salmon oraz należący do starszej
generacji, wpływowy Louis Vauxcelles. Lata ekspresjonistyczno - fowistycznej
fazy to okres największych sukcesów na paryskiej scenie artystycznej, a należące do niego dzieła pokazane podczas dwóch wystaw zorganizowanych
przez samego twórcę we własnej pracowni na Montparnassie (9, Impasse de
l’ Astrolabe) w 1912 i 1913r.zyskały świetne recenzje m. in. Salmona,
Apollinaire’a i Vauxcellesa. Gwozdecki był obok Meli Muter i Mojżesza
Kislinga bardzo wyrazistą i barwną postacią wśród polskich artystów
tworzących międzynarodową kolonię artystyczną w Paryżu. Pierwszymi
mistrzami i duchowymi przewodnikami na szerokich wodach francuskiej sceny
artystycznej byli dlań, należący do starszej generacji, Olga Boznańska i Władysław Ślewiński. Oprócz Bolesława Biegasa w gronie jego najlepszych
przyjaciół znaleźli się Eugeniusz Zak i Eli Nadelman. Utrzymywał
również ożywione stosunki, głównie na forum kawiarnianym, z przedstawicielami wielonarodowej cyganerii z Montparnasse’u, spotykając
się z Amedeo Modiglianim, Giorgiem de Chirico i Pierrem Roy. Gwozdecki znał
Matisse’a i przyjaźnił się z rzeźbiarzem Emilem - Antoinem Bourdellem,
którego pomoc i wsparcie zyskał dla realizacji swej idei stworzenia polskiej
Akademii Malarskiej zwanej Académie Polonaise w Paryżu. Chociaż
krótkotrwały żywot otwartej w czerwcu 1914 r. w sercu Montparnassu uczelni
przerwał wybuch pierwszej wojny światowej, to żywiołowa ekspresja jej
założyciela i kierownika, zafascynowała wielu młodych. Później przez
kręgi emigracyjne została uznana jako wielki symbol egzystencji
oraz intelektualna ambasada Polski we Francji
. Od 1916r. na zmianę przebywał w Paryżu i Nowym Jorku. Wyjazd do Ameryki rozpoczął kolejny etap jego
rzeczywistej i co najważniejsze przymusowej, duchowej
emigracji. Od początku lat dwudziestych skłaniał się ku różnym stylizacjom i ulegał
wpływom- m.in. nowego klasycyzmu i Nowej Rzeczowości
oraz inspiracjom-
portretami fajumskimi, malarstwem aleksandryjskim, wyrafinowanym rysunkiem waz
greckich, sztuką hinduską czy japońską. Prace z lat międzywojennych,
zwłaszcza od 1927 r., kiedy to artysta po przeszło dziesięcioletniej
nieobecności ponownie zamieszkał na Montparnassie, często zbliżały się do tego co można określić jako kwintesencję łagodnego ekspresjonizmu
École de Paris, będącego synonimem wysmakowanej sztuki figuratywnej o znamionach specyficznej stylizacji, zabarwionej nutą smutku, nostalgii czy wyobcowania. Można w nich odnaleźć liczne analogie z artystami zaliczanymi
do Szkoły Paryskiej
jak Modigliani, Kisling, Zak. Był zawsze artystą
eksperymentującym, poszukującym nowych środków wyrazu do przedstawiania
swoich idei plastycznych. Do najbardziej nowatorskich i oryginalnych dokonań
w okresie powojennym doszedł w rysunkowych i graficznych seriach aktów i głów. Geneza tych prac, które należą do najwybitniejszych osiągnięć
sytuujących się w pobliżu, ale i w dystansie do europejskiego nurtu art
déco, tkwiła w młodzieńczej fascynacji teorią linii jako wartości
macierzystej ekspresji plastycznej. Niezależny charakter Gwozdeckiego
wpłynął również na jego los w Stanach Zjednoczonych oraz możliwość
zachowania własnej osobowości, wyraźnie odcinającej się od amerykańskiego środowiska artystycznego. Jako wyraz uznania i osiągnięcia
dość znacznej pozycji w Ameryce było powołanie go na prezesa nowojorskich
Salonów Dorocznych oraz fakt zakupu jego dzieł przez znanego kolekcjonera
Johna Quinna. Gwozdecki działając aktywnie w organizacjach polonijnych m.
in. Towarzystwie Artystów Polskich (zyskując sobie nawet miano nie koronowanego przywódcy) i Kole Artystów Polskich w Paryżu, czy Komitecie
Stosunków Artystycznych Polsko-Amerykańskich, utrzymywał ciągły kontakt z artystycznym środowiskiem Krakowa, Zakopanego, Lwowa, Warszawy i Poznania,
niestrudzenie podejmując szereg inicjatyw propagandowych na rzecz Polski i polskich kolegów artystów, którzy nazwali go nawet Wskrzesicielem
. Był
członkiem i brał udział w wystawach artystycznych stowarzyszeń Sztuka
oraz Rzeźba
. Dowodem uznania dla jego dokonań i wysokiej pozycji w Paryżu
oraz popularności w kręgach rodzącej się w kraju awangardy, było wybranie
go na paryskiego patrona
i zaproszenie do udziału w pierwszych
wystąpieniach formistów. Gwozdecki był indywidualnością dużego formatu,
niezależnym twórcą o dużej samoświadomości artystycznej, który umiał
wokół siebie stworzyć atmosferę fascynacji i zainteresowania. Artysta
zmarł nagle w swojej paryskiej pracowni na Montparnassie 8 marca 1935r.
Polska nie upomniała się jednak o swojego artystę i w długim okresie
powojennym Gwozdecki był u nas artystą nieobecnym i zapomnianym, chociaż za życia był sławny i zawsze wzbudzał duże zainteresowanie prasy, a liczba
wystaw w kraju i za granicą, w których brał udział jest zdumiewająca.
Przyczyną tego stanu rzeczy stało się zwłaszcza przekreślenie przez
wybuch II wojny światowej, planów zorganizowania retrospektywnej wystawy
twórcy w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie oraz sprowadzenia
spuścizny artysty do Polski, w wyniku czego jego dorobek został rozproszony
po świecie, głównie w kolekcjach prywatnych we Francji i Stanach
Zjednoczonych. Zbiory dzieł Gwozdeckiego wśród instytucji publicznych
posiadają: Muzea Narodowe w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, Towarzystwo
Historyczno-Literackie w Paryżu, Fundacja Kościuszkowska w Nowym Jorku,
Galeria Sztuki przy Uniwersytecie Yale oraz nowojorska Biblioteka Publiczna.
Największą prezentacją dzieł artysty w Polsce jak dotąd była wystawa
kolekcji prywatnej: Malarstwo polskie w zbiorach Ewy i Wojciecha Fibaków w Muzeach Narodowych w Warszawie i Poznaniu w 1992r.
Mirella von Chrupek Beautiful Aliens - wernisaż wystawy
12 listopada 2024 - 19:00
ABC Gallery
Koszalińska 15 Poznań
1 213sztuka
Laboratorium Praktyk Współtwórczych #005 – spotkanie z Anną Dudą
17 października 2024 - 18:00
Scena Robocza
Wroniecka 6 Poznań
1 605sztuka
"Codzienność" – spotkanie autorskie z Karoliną Suczko
10 października 2024 - 18:00
Goldenmark Poznań
ul. Garbary 71 lok. 10 Poznań
1 566sztuka
Wystawa " ŁATAJ! CERUJ! DŁUGIE ŻYCIE UBRAŃ ". Od 13.04.2024 do 28.07.2024 Czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 12-20
24 lipca 2024 - 12:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
CK Zamek - Sala Wystaw
Święty Marcin 80/82 Poznań
1 771sztuka
Republika marzeń
8 czerwca 2024 - 20:00
Polski Teatr Tańca
Stanisława Taczaka 8 Poznań
2 404sztuka
Wernisaż: Krzysztof Maniak Poznań Visual Park - 52°27'36.6"N 16°49'48.6"E, ABC Gallery – Przy ziemi
26 maja 2024 - 20:00
ABC Gallery
Koszalińska 15 Poznań
2 541sztuka
Spacery z rzeźbami Poznań Visual Park. Międzypokoleniowe warsztaty dla seniorów z wnukami
19 maja 2024 - 11:00
ABC Gallery
Koszalińska 15 Poznań
3 332sztuka
WOJCIECH ZUBALA "ŚLADY OBECNOŚCI - OBRAZY" WYSTAWA
od: 19 marca 2024 do: 17 maja 2024
ABC Gallery
Koszalińska 15 Poznań
6 519sztuka
Twórczy Przypływ - warsztaty z kolażu
11 maja 2024 - 16:00
Atelier WIMAR Stowarzyszenie Łazęga Poznańska
Święty Marcin, 75 Poznań
2 968sztuka
PIAF THE SHOW
21 kwietnia 2024 - 17:00, 20:00
Aula Artis Poznań
Kutrzeby 10 Poznań
16 834sztuka
BRIAN COX
17 kwietnia 2024 - 19:00
Sala Ziemi
Głogowska 10 Poznań
16 781sztuka
wystawa - bilet z audioprzewodnikiem: OBOK I W. O PERYFERIACH POZNANIA W FOTOGRAFII ( czynna od wtorku do niedzieli; 9.09.2023-14.01.2024))
14 grudnia 2023 - 12:01 | KUP-BILETjest więcej terminów
CK Zamek - Sala Wystaw
Święty Marcin 80/82 Poznań
3 692sztuka