koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

Ceramika

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 295 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 18 września 2005, niedziela
    do: 30 października 2005, niedziela

Bronisław Wolanin

Monograficzna wystawa Bronisława Wolanina u. 1937 r., jednego z czołowych polskich twórców designu ceramicznego, działającego w tej dziedzinie nieprzerwanie od ponad czterdziestu lat rozpoczyna nowych cykl prezentacji najbardziej doniosłych wydarzeń, zjawisk i postaci polskiego wzornictwa powojennego.

  1. obiektów prezentuje twórczość artysty od projektów najwcześniejszych po realizowane w bieżącej produkcji. Uzupełnieniem ekspozycji są przykłady unikatowej twórczości ceramicznej Wolanina.

Prace prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, wytwórni Ceramika Artystyczna w Bolesławcu i kolekcji własnej artysty.

Niewątpliwy talent i duża wrażliwość estetyczna Bronisława Wolanina, (ur. 1937 r.) wsparte są wyniesionym z Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu podejściem do kształtowania form, opartym o kult estetyki ładowskiej, oraz mocnym osadzeniem w ceramicznych tradycjach regionu – od prawie ludowych i historycznych, sięgających XVII i XVIII wieku, po nowoczesne światowe trendy lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Wypracowany przez niego styl kamionki bolesławieckiej jest wypadkową znakomitego przygotowania wyniesionego z wrocławskiej pracowni Julii Kotarbińskiej, czerpania z żywych na Śląsku tradycji ceramicznych i osiągnięć działających tu w latach 20. i 30. XX wieku niemieckich szkół i wytwórni oraz oryginalnego talentu i znakomitego warsztatu samego artysty.

Do początku lat 70. XX w. najbardziej znaczącą tendencją w projektach Wolanina jest nawiązywanie do dziedzictwa najstarszego: żłobkowanych i baniastych dzbanów pokrytych szkliwem ziemnym i białymi nakładkami odlewanymi w formach, o motywach heraldycznych i roślinnych. Formy naczyń a także zdobiny i ich motywy są indywidualnie przetworzone i opracowane z wielką dbałością o każdy szczegół. Charakterystyczne dla tych prac są przecierki szkliwa w partiach reliefowych, dzięki którym barwy posiadają zróżnicowane nasycenie i efektowną migotliwość.

Od wczesnych lat siedemdziesiątych, pod wpływem wzornictwa skandynawskiego, formy stają się bardziej czyste i funkcjonalne, a zdobienia w dużym stopniu zredukowane. Od tego czasu, artysta przez wszystkie lata swej twórczej działalności będzie otwarty na współczesne nurty i tendencje, choć jednocześnie, co z naciskiem podkreśla, zawsze będzie dbał o nie zatracenie odrębności swojego wzornictwa. Projekty Wolanina zawsze cechuje duża wrażliwość i subtelność w kształtowaniu formy; artysta znajduje złoty środek między korzystaniem z technologii i nowatorskim kształtem a kultywowaniem tradycji, a także pokorą, ale i dystansem wobec tworzywa.

Kurator: Magdalena Weber – Faulhaber

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ