koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KOMEDApokCO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362NON SOLA SCRIPTA 2024SIŁY PRZEPŁYWU BWA SICKRUPA
zmodyfikowano  12 lat temu

Piotr Anderszewski - recital

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 051 wyświetleń od 28 grudnia 2007

Poznań » ul. Wieniawskiego 1 » NA MAPIE

  • 30 grudnia 2007, niedziela
    » 18:00

w cyklu „Recitale mistrzów”

Program recitalu:

  • Johann Sebastian Bach
    IV Suita angielska F-dur BWV 809

  • Karol Szymanowski
    Maski op. 30

  • Robert Schumann
    Humoreska B-dur op. 20

  • Johann Sebastian Bach
    I Partita B-dur BWV 825

Będzie to drugi z tym programem, po Filharmonii Narodowej recital w Polsce.

Piotr Anderszewski - pianista, urodzony 4 kwietnia 1969r. w Warszawie.

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 6 lat. Studiował w konserwatoriach w Lyonie i Strasburgu, w Akademii Muzycznej w Warszawie, na University of Southern California w Los Angeles. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich we Włoszech u Fou Ts'onga, Murray’a Perahii i Leona Fleishera.

Wykonanie 33 Wariacji C-dur na temat walca Diabellego Ludwiga van Beethovena na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds w 1990 roku otworzyło mu drogę do debiutu w Wigmore Hall w Londynie, a następnie do międzynarodowej kariery.

Koncertował m.in. w Anglii (z Royal Philharmonic Orchestra i London Symphony Orchestra), Irlandii, Niemczech (cykl koncertów Beethovenowskich z München Philharmoniker w 1996), Francji, Austrii, Portugalii, Włoszech i Polsce. W 2001 w Paryżu wykonał pod dyrekcją Charlesa Dutoit IV Symfonię „Koncertującą” Karola Szymanowskiego.

Ma w stałym w repertuarze Metopy, Maski, III Sonatę fortepianową i Mazurki tegoż kompozytora. Piotr Anderszewski występował także jako kameralista z Wiktorią Mułłową, z którą nagrał 3 płyty dla firmy Philips (sonaty Johannesa Brahmsa, Leosa Janácka i Sergiusza Prokofiewa) z Andrzejem Bauerem oraz siostrą Dorotą, skrzypaczką.

Nagrana dla firmy CD Accord płyta z muzyką Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena i Antona Weberna została entuzjastycznie przyjęta przez krytykę i otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego - Fryderyk '96.

W 1999 ukazał się album z utworami Johanna Sebastiana Bacha wydany przez firmę Harmonia Mundi.

W 2000 roku otrzymał Nagrodę im. Karola Szymanowskiego.

Od 1990 roku przebywa za granicą, głównie w Paryżu.

Piotr Anderszewski do wielkiej światowej kariery wystartował na niezbyt udanym dla siebie konkursie pianistycznym w Leeds w 1990 roku. Na tej niezwykle prestiżowej imprezie, porównywalnej z naszym Konkursem Chopinowskim nie zdobył żadnej nagrody, ale zwrócił uwagę wykonanym w półfinale, niezwykle trudnym cyklem 33 Wariacji C-dur na temat walca Diabellego Ludwiga van Beethovena. Wszystkie sonaty wydają mi się przy nim banalne - mówił Anderszewski, a beethovenowskie Wariacje będą mu towarzyszyć w jego karierze - jak dotąd - na stałe.

Po konkursie nagranie cyklu zaproponowała Anderszewskiemu firma Teldec, ale chciała zrobić nagranie w studiu. To nie odpowiadało pianiście Nagrywanie w studiu to proces nazbyt analityczny i repetytywny - na zimno rozkłada się utwór na czynniki pierwsze, na zimno się go potem syntetyzuje. To jakby inna dziedzina sztuki, całkiem inny zawód - mówił w wywiadzie dla magazynu płytowego i radiowego Studio w 1997 roku. Bardziej odpowiada mu wyzwanie chwili, fakt, że ma jedną szansę i musi ją wykorzystać. Ideałem byłoby więc zarejestrowanie znakomitego koncertu. Teldec nie chciał się jednak zgodzić na rejestrację koncertu i do nagrania Wariacji Beethovena dla tej firmy ostatecznie nie doszło.

Przyszły jednak propozycje koncertowe i Piotr Anderszewski zaczął grywać w Anglii, Irlandii i Niemczech, występował sam lub z orkiestrami w Rzymie i Lizbonie, Pradze i Monachium, a najczęściej w Londynie. Jeździł po świecie przez pewien czas z robiącą wielką karierę skrzypaczką Wiktorią Mułłową - był w Japonii, na Dalekim Wschodzie oraz w Europie - i z nią nagrał swoją pierwszą płytę, dla firmy Philips, z sonatami Debussy'ego, Janácka i Prokofiewa. Potem była jeszcze druga - też dla Philipsa - również z sonatami, ale tym razem Brahmsa. Wreszcie trafił do Polski: z koncertami i z płytą.

Pierwszą solową płytę Anderszewskiego wydała firma CD Accord. Znalazły się na niej utwory Bacha, Beethovena (Sonata As-dur op. 110) i Antona Weberna. Wariacje na temat Diabellego czekały... Przed nimi była jeszcze płyta z dziełami Bacha nagranymi dla firmy Harmonia Mundi. Anderszewski mówi, że przez lata poznawał cykl Beethovena coraz lepiej, a kiedy jego rozwijająca się kariera zwróciła uwagę związanej z fonograficznym gigantem EMI firmy Virgin Classics, która zaproponowała mu... studyjne nagranie Wariacji na temat Diabellego, już się nie wahał. Nagranie zebrało znakomite recenzje, a firma Virgin zdecydowała się na następną płytę - Piotr Anderszewski nagrał na niej dwa koncerty Mozarta. Teraz chciałby namówić Virgin do zrealizowania płyty z solową muzyką Karola Szymanowskiego, którym od niedawna jest zafascynowany.

bilety:

60,- 40,- 30,- i 20,- zł. w kasie Filharmoniiod poniedziałku do piątku w godz. 13.00 – 17.00godzinę przed konceretm

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ