koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KULTURA BIAŁORUSKAPINOKIO wrzesień 2024GASTRO MIASTO po powodziCO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363KONGRES KULTURYWRZESIEŃ POKSurrender
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Jerzy Gablenz. Pieśni - koncert

Rawicz »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 466 wyświetleń od 25 lutego 2021
  • 7 marca 2021, niedziela
    » 19:00

Jarosław Wewióra - tenor

Katarzyna Rzeszutek - fortepian

Koncert odbędzie się w Domu Kultury w Rawiczu dla 50% publiczności oraz transmitowany będzie na żywo na kanale You Tube Domu Kultury w Rawiczu.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Rawiczu w:

Punkcie Informacji Turystycznej i Kulturalnej,

sklepie muzycznym Orion,

Kinie Promień,

Saloniku Sztuki (Targowa 1)

Urodził się 23 stycznia 1888 r. Krakowie, w muzykalnej rodzinie. W dzieciństwie rozpoczął naukę gry na fortepianie i flecie. Po ukończeniu gimnazjum pragnął kontynuować studia muzyczne za granicą, ale jego matka nie zgodziła się, aby jej syn w tak młodym wieku opuścił dom. Został przyjęty na wydział prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

Równolegle do studiów prawniczych pogłębiał wiedzę z zakresu kompozycji, teorii i historii muzyki, pod kierunkiem Feliksa Nowowiejskiego, Władysława Żeleńskiego i Zbigniewa Jachimeckiego. Uczył się również gry na organach. Jego ojciec był właścicielem małego przedsiębiorstwa przemysłowego i z czasem zaczął zapoznawać syna ze sposobem prowadzenia interesu. Mimo że ojciec obarczał go sprawami fabryki, Jerzy znajdował czas na grę na flecie w orkiestrach symfonicznych i zespołach kameralnych, na grę na organach w katedrze i komponowanie. Po wybuchu I wojny światowej jego rodzice i siostry wyjechali do Wiednia, zostawiając Jerzego odpowiedzialnym za przedsiębiorstwo, jednak mimo licznych zajęć nie przestawał komponować.

Po wojnie zwrócono się do niego z prośbą o odtworzenie partytury „Strasznego dworu” Moniuszki. Wersja przygotowana na podstawie wyciągu fortepianowego została wystawiona 2 lipca 1919 r. w Teatrze Słowackiego w Krakowie i zyskała duże uznanie krytyków. Niewątpliwie sukces tego przedstawienia przyczynił się do skomponowania w 1920 r. własnej opery – baśni muzycznej „Zaczarowane koło” do libretta wg dramatu L. Rydla, której premiera miała miejsce w Bytomiu w 1955 r. Utwór ten rozpoczął okres intensywnego komponowania. W kolejnych latach powstały m.in. poematy symf. „Pielgrzym”, „W górach”, „Legenda o Turbaczu”, suita „Moim dzieciom – miniaturek pięć”, I Symfonia i Koncert fortepianowy Des-dur.

Od 1928 r. nastąpił długi okres ciszy twórczej. Z istniejącej korespondencji wiadomo, że w tym okresie fabryka się rozbudowywała. Dopiero po ośmiu latach, w pierwszej połowie 1936 r. powstały „Wariacje symfoniczne”, a w czerwcu 1937 r. kompozytor ukończył preludium symfoniczne „Zaczarowane jezioro” – ostatni całkowicie zinstrumentowany utwór. Zginął tragicznie 11 listopada 1937 r. w katastrofie samolotu pasażerskiego koło Piaseczna pod Warszawą. Został pochowany w Krakowie, w rodzinnym grobowcu, na cmentarzu Św. Salwatora. Nie doczekał się wykonania swojej opery, ani szerszego uznania przez polskie środowisko muzyczne.

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ