koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  4 lata temu

Zielony Gil - Lubuski Teatr z Zielonej Góry

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 585 wyświetleń od 21 września 2020
  • 22 września 2020, wtorek
    » 19:00

11. Koszalińskie Konfrontacje Młodych m-teatr 2020

Spektakl konkursowy 11. KKM m-teatr 2020

Po spektaklu zapraszamy na rozmowy niekontrolowane z twórcami spektaklu z cyklu m-gadugadu-teatr na Dużej Scenie

Lubuski Teatr w Zielonej Górze

O czym jest "Zielony Gil"? Barwna komedia opowiada o perypetiach miłosnych doñy Diany (w oryginale hiszpańskim imię to funkcjonuje jako doña Juana, co powinno nam już sporo powiedzieć o tej postaci), która dla zdobycia serca don Martina de Ortegi, przebierze się za… niejakiego don Gila i ułoży misterny plan, którego finał zaskoczy nas wszystkich. Zanim jednak do tego końca dobrniemy, czeka nas wiele zaskakujących zwrotów akcji. Tirso de Molina widział kobietę wielowymiarowo, jako przedsiębiorczą, zindywidualizowaną i niezwykle aktywną postać swoich dramatów. Zbiegło się to z czasami, w których tworzył zakonnik. Rozwiązłość i rozpasanie męskiej części społeczeństwa hiszpańskiego domagało się literackiej reakcji.

Sztuka rodem ze Złotego Wieku dramatu. Klasyczny, dobrze skrojony tytuł z muzycznymi akcentami w mistrzowskim tłumaczeniu i adaptacji Juliana Tuwima. Zobaczcie sceniczną wersję legendarnego dramatu, z którego swoje inspiracje czerpali Calderón de la Barca, Pierre Corneille czy wielki Molier (opowieść o sewilskim don Juanie została przejęta niejako z "Uwodziciela sewilskiego" i "Zielonego Gila" Tirso de Moliny właśnie).

Autor dramatu tak naprawdę nazywał się Gabriel Téllez i był mnichem, bratem słynnego zakonu Przenajświętszej Marii Panny od Wykupywania Jeńców. Zakonnik nie próżnował jednak, poświęcając każdą wolną chwilę na konstruowaniu wielopiętrowych komedii omyłek. Podobno miał napisać blisko 400 dramatów. Do dzisiaj przetrwało zaledwie 86 tytułów. Jedna z definicji współczesnego teatru odwołuje się przecież właśnie do teatru jako gry obliczonej na zmylenie kogoś. Wieki minęły, a już na początku XVII wieku Tirso de Molina (bo tak zapisał się w historii teatru nasz brat Gabriel), wiedział, w czym zawiera się tajemnica iluzji scenicznej i gry aktorskiej.

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ