Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Koncert PasyjnySummer Guitar Festival 2025HiperobiektyMusica Tertii MilleniiCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371CO JEST GRANE - kwiecień 2025
zmodyfikowano  9 dni temu

Pasja Janowa | Szczecin

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 041 wyświetleń od 12 lutego 2025
  • 13 kwietnia 2025, niedziela
    » 19:00

ARTYŚCI:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Chór Akademicki im. profesora Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie

(przygotowanie Szymon Wyrzykowski)

Szymon Wyrzykowski - przygotowanie chóru

Karol Kozłowski - tenor, Ewangelista

Artur Janda - bas, Jezus

Marzena Michałowska - sopran

Jan Jakub Monowid - kontratenor

Aleksander Kunach - tenor

Robert Gierlach - bas

Przemysław Neumann – dyrygent

UTWORY:

Johann Sebastian Bach - Pasja według św. Jana BWV 245

Nie ma lepszego momentu w całym roku by wysłuchać jednego z największych arcydzieł muzyki oratoryjnej, którego tematem jest śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, jak tydzień poprzedzający Święta Wielkiej Nocy. Zapraszamy Państwa na wieczór z jednym z największych dzieł Bacha, które wykonają znakomici soliści, chór oraz Orkiestra Filharmonii.

Tradycja oratoriów pasyjnych opowiadających o ukrzyżowaniu Jezusa Chrystusa sięga XVII wieku. Do rozbudowanych partii chóralnych w kolejnym stuleciu kompozytorzy dołączyli wysmakowane arie i recytatywy. Oratoria te, zwane po prostu pasjami, wykonywano w okresie Wielkiego Tygodnia w praktycznie każdym niemieckim kościele luterańskim. Także w kościele św. Tomasza w Lipsku, gdzie w 1723 roku zbliżający się do czterdziestki Jan Sebastian Bach przyjął posadę kantora. Pasja wg św. Jana powstała rok później. Było to pierwsze z trzech oratoriów pasyjnych, które napisał. Drugim była monumentalna Pasja wg św. Mateusza, a partytura trzeciej, napisanej do słów Ewangelii wg św. Marka, zaginęła. W każdej z tych pasji tekst Biblii jest dosłownie wyśpiewywany przez tenora – Ewangelistę (w tym przypadku św. Jana), podczas gdy inni śpiewacy przypisani są pozostałym postaciom dramatu. Rolę komentarzy do opisywanych wydarzeń pełnią partie chóralne oraz część arii, których teksty nie pochodziły z Ewangelii. Możliwe, choć nie mamy pewności, że Bach sam ułożył słowa do zachwycających partii chóralnych otwierających i zamykających Pasję wg św. Jana. Pewność mamy za to niezachwianą, że już pierwsza z pasji napisanych przez Bacha okazała się jednym z największych arcydzieł w historii muzyki i to nie tylko z uwagi na doprowadzoną tu do perfekcji formę oratorium, ale także ze względu na swój wymiar emocjonalny, psychologiczny i filozoficzny, który od trzech stuleci pozostaje niezmiennie głęboko przejmujący i aktualny.

zmodyfikowano  9 dni temu
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ

loading